2.0 DOHC

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
JPStromberg
Veteran
Inlägg: 550
Blev medlem: tor sep 17, 2009 7:56 pm
Namn: Jan-Peter Strömberg
Kör: Scorpio 2.9 Ghia 90b, Ford Orion 86, Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85:a, Ford Escort 4x4 Cosworth
Ort: Stockholm

2.0 DOHC

Inlägg av JPStromberg »

Hej
Behöver lite hjälp med ett par funderingar, har köpt en Scorpio 2.0 DOHC med defekt topplockspackning. Då bilen i övrigt ser riktigt bra ut så tänkte jag ge mig på detta jobb. Bilen är en 92:a och rullat 14850 mil.

Har sett att en hel del av er meckat med dessa motorer tidigare. Första delen gäller kamkedjan delar ni på kedjan för att sedan haka av den? Eller lossar ni endast på kamdreven och trär toppen över kedjan? Behövs det ett special verktyg för att få bort kamdreven? :confused:

Ska packningen vara den i metall? Hur känsligt är det att återanvända topplocksbultarna? Finns det ett mått på när dom sträckt sig för långt?

Såg även här på forumet att den finns en guide hur man nollställer kamkedjespännaren.

Tack på förhand Jan-Peter :starter:

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ljusdal

Inlägg av fordmaffian »

JPStromberg skrev:Hej
Behöver lite hjälp med ett par funderingar, har köpt en Scorpio 2.0 DOHC med defekt topplockspackning. Då bilen i övrigt ser riktigt bra ut så tänkte jag ge mig på detta jobb. Bilen är en 92:a och rullat 14850 mil.

Har sett att en hel del av er meckat med dessa motorer tidigare. Första delen gäller kamkedjan delar ni på kedjan för att sedan haka av den? Eller lossar ni endast på kamdreven och trär toppen över kedjan? Behövs det ett special verktyg för att få bort kamdreven? :confused:

Ska packningen vara den i metall? Hur känsligt är det att återanvända topplocksbultarna? Finns det ett mått på när dom sträckt sig för långt?

Såg även här på forumet att den finns en guide hur man nollställer kamkedjespännaren.

Tack på förhand Jan-Peter :starter:
Hej! Du ska släppa på spännaren ock ena kam drevet när du ska ha av kedjan, baras va nogas å märk upp var kedjan var den exakt har suttit så blir monteringen lättare, de rekommenderas varmt att byta bultarna då de inte har samma styrka förståeligt nog... packningarna är nog tror jag bara numer bara av stål typen. Verktygen till topplocks bultarna och bulten till kamdrevet är iaf torx storlek 60 om jag inte missminner mig
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

JPStromberg
Veteran
Inlägg: 550
Blev medlem: tor sep 17, 2009 7:56 pm
Namn: Jan-Peter Strömberg
Kör: Scorpio 2.9 Ghia 90b, Ford Orion 86, Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85:a, Ford Escort 4x4 Cosworth
Ort: Stockholm

Inlägg av JPStromberg »

Hej,
Tack. Är det någon skillnad om jag tar insugsdrevet eller avgasdrevet? Förutom att fördelaren sitter på insugssidan? Ok så bultar skall bytas, var lite osäker där eftersom det finns olika bud om dom går att återanvända en gång eller så.

Jan-Peter

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ljusdal

Inlägg av fordmaffian »

Nej de tror jag inte att de spelar någon roll nja de är väl på eget bevåg med bultarna
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 7307
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Inget jag rekomenderar men på några vintersierror jag haft har jag inte bytt bultarna på och aldrig stött på problem på grund av det.
Men är det en bil du tänkt behålla så varför snåla? Men glidskenorna till kamkedjan bör du byta.
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Fiesta ST180

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Glidskenorna är mer eller mindre ett måste att byta dom, annars så är risken att det blir tokras på motorn.

I FAQ finns lite info om motorn i fråga som du bör läsa.

Vid ihopmontering så är ju gängrensning mer eller mindre ett måste för att få rätt moment på ex-vis toppskruvarna.

JPStromberg
Veteran
Inlägg: 550
Blev medlem: tor sep 17, 2009 7:56 pm
Namn: Jan-Peter Strömberg
Kör: Scorpio 2.9 Ghia 90b, Ford Orion 86, Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85:a, Ford Escort 4x4 Cosworth
Ort: Stockholm

Uppdatering 20121003

Inlägg av JPStromberg »

Hej
Tack för tips och råd både i denna tråd och era andra. Nu tog det ju lite mer än 4 timmar för mig och sonen ungefär hela helgen (vi åt och sov ordentligt också). Det blir en del skruvande och vi valde att ta bort kylare och så mycket vi kunde runt omkring, men lyfte toppen med grenröret och insuget kvar. Jag blev dock lite förvånad att jag var tvungen att ta bort kamaxlarna för att kunna lyfta ur topplocks bultarna det var en ny erfarenhet. Bilen startade snällt på söndags eftermiddagen (bara lite knackande till en början :eek:) och vi kunde åka en sväng på några kilometer och ja vi byte både kylarvatten, Olja oljefilter, topplocksbultarna och styrskena. Det som är mindre roligt är att bilen på söndagen rök så Pappas grannar i Bredäng trodde nog att Lützen var här igen :banghead:. Vet inte om detta kunde beror på ett par liter vatten/glykol i avgassystemet? Körde sedan bilen på måndagen igen och den började ryka när motorn och systemet blev varmt igen absolut inget när motorn är kall. Ryker via acceleration och inte på motorbroms. Om bilen står 15 -> 45 minuter så tar det en stund innan röken kommer tillbaka. Det är också ett rätt högt tryck om jag lyfter på oljepåfyllningslocket, kan kanske vara igensatt vevhusventilation. Någon som vet om oljerenaren/silen på motorblocket går att ta bort och göra rent? Bifogar bild på den trasiga gamla packningen samt lite på toppen innan lyftet. Just ja nopp vi planade inte toppen. Tyvärr är bilderna tagna med en mobilkamera. Tips och trix samt råd tas tacksamt emot då jag hoppades på använda denna bil i vinter. :confused:

Jan-Peter (Ber om ursäkt för den låånga uppdateringen)
Bilagor
DSC_0058.jpg
DSC_0057.JPG
DSC_0051.JPG
DSC_0046.JPG

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Har packningen gått som den enligt bilden så ska ju skador på topp o block vara lätta för vilket kjoskmongo som helst att se, är det inga skador så är ju i princip en planing av block o topp onödig.

Dock så är det ju inte fel att plana topp o block en/någon tiondel för att vara 100% säker på just planheten, men en stålskala/planskiva och ett bladmått brukar räcka för mig att konstatera ev skumma saker på block eller topp, och då är ju jag ett kjoskmongo..., enligt vissa...

Toppackningen har ju gett upp vid en kylkanal och har du en kraftig vevhusvent så kan ju underdelen av motorn fått kaffet av packningshaveriet, det är dock ovanligt men kan ju var fallet, beroénde av hur länge motorn körts med def packning.

Är kisen full med kylar/glycolvatten så tar det enligt erfarenhet någon mil att bli av med den, med helt sinnessjuk rökutveckling som följd, men efter några mil så vaknar kisen till liv o fungerar.

JPStromberg
Veteran
Inlägg: 550
Blev medlem: tor sep 17, 2009 7:56 pm
Namn: Jan-Peter Strömberg
Kör: Scorpio 2.9 Ghia 90b, Ford Orion 86, Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85:a, Ford Escort 4x4 Cosworth
Ort: Stockholm

Inlägg av JPStromberg »

Hej igen,
Jo vi (sonen och jag) synade blocket och toppen riktigt noga samt tvättade med kemisk ren bensin och kunde inte finna några för oss synliga sprickor. Jag mätte även toppen/botten med en riktig stållinjal och fick inte in skjutmåttet. Så min bedömning blev att dom delarna klarat sig. Självklart så byttes även oljespännaren till kedjan även om jag inte skrev det tidigare.

Jag är nyfiken på om oljesilen till vevhusventilationen går att ta bort och göra rent?

Förmodar att Kjoskmongo är något positivt i detta läget? :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3327
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Gammalt verkstadstrick (har dock aldrig testat själv) i brist på tillgång till Magnaflux-utrustning eller dylikt ska vara att duscha på rödsprit, svepa av och sikta över lite potatismjöl. Finns det några sprickor kommer mjölet att suga upp rödspriten ur dem och visa sprickorna som röda strimmor, inte optimalt om sprickorna är små har det sagts, men lite bättre än att bara ögna den bara ytan. Läckspray med färgindikation för kontroll av kylsystem eller gasledningar ska också funka bra.

Ska förresten tillägga att såna där sprickor kan vara fan så lömska, det har jag råkat ut för på en gammal SOHC 2.0 även om det är sällan att 2.0:orna drabbas av sånt (däremot standardolycka på USA-varianten Lima SOHC 2.3). inte ovanligt att det är skitlugnt så länge motorn inte nått maxtemp och det börjar vidgas, och då syns inte nödvändigtvis sprickorna så lätt heller när man inspekterar bara med en vanlig kik på den råa ytan, om det inte blivit sot i sprickorna såklart.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

JPStromberg skrev: Förmodar att Kjoskmongo är något positivt i detta läget? :)
Kjoskmongo = någon som inte är raketfysiker :D

JPStromberg
Veteran
Inlägg: 550
Blev medlem: tor sep 17, 2009 7:56 pm
Namn: Jan-Peter Strömberg
Kör: Scorpio 2.9 Ghia 90b, Ford Orion 86, Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85:a, Ford Escort 4x4 Cosworth
Ort: Stockholm

Uppdatering 2 20121007

Inlägg av JPStromberg »

Hej
Har kört lite grann med bilen till och ifrån. Idag hade den absolut ingen rök, stabil tomgång och bilen gick riktigt bra. Hoppas att det nu håller i sig.

Jan-Peter

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

alla doch haverier jag haft har vart sprickor mellan ventilerna på 2-3 ans cylindrar, vidgar sej vid genom varm motor,lycka till och har du ras så släng i en 2,3 istället,bolt on med det mesta och 143 hk istället :)

JPStromberg
Veteran
Inlägg: 550
Blev medlem: tor sep 17, 2009 7:56 pm
Namn: Jan-Peter Strömberg
Kör: Scorpio 2.9 Ghia 90b, Ford Orion 86, Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85:a, Ford Escort 4x4 Cosworth
Ort: Stockholm

Nya fel....!!

Inlägg av JPStromberg »

Hej
Idag tog lyckan slut! När jag startade bilen så har den fått ett nytt oljud i motorn. Låter mer som rassel och skrammel än tickande hydraler. Jag bytte olja och filter, men samma oljud oljelampan slocknar nästan direkt vi kallstart. Kan den nya oljehydralen spännaren givit upp efter 3 mil? Tycker oljudet minskar när jag varvar men otäckt vid tomgång. Eller kan någon ventilhydral givit upp? Går ljudet att beskriva? Eller kedjan sträckt sig så det är dax att byta?

Jan-Peter

JPStromberg
Veteran
Inlägg: 550
Blev medlem: tor sep 17, 2009 7:56 pm
Namn: Jan-Peter Strömberg
Kör: Scorpio 2.9 Ghia 90b, Ford Orion 86, Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85:a, Ford Escort 4x4 Cosworth
Ort: Stockholm

Tips någon?

Inlägg av JPStromberg »

Hej
Skulle uppskatta tips och lite idéer på det nya felet?

Jan-Peter

Skriv svar