2.0 DOHC

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Kedjorna brukar inte slitas, men du kan ju mycket väl ha en eller flera glidskenor som gett upp, jag anser att det är motoriskt självmord att inte byta samtliga som ren service efter 15-20k mil.

Sen om det är det i detta fallet vet jag ju dock inte, men jag hade rivit ned framänden omgåénde och kollat över det hela.

Pluggen till oljetrycksregulatorn har hänt att den gängas ut och lossnar med oljetrycksbortfall som följd, dessvärre så måste så vitt jag minns pumpen demonteras för att skruva dit dito plugg.

JPStromberg
Veteran
Inlägg: 550
Blev medlem: tor sep 17, 2009 7:56 pm
Namn: Jan-Peter Strömberg
Kör: Scorpio 2.9 Ghia 90b, Ford Orion 86, Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85:a, Ford Escort 4x4 Cosworth
Ort: Stockholm

Inlägg av JPStromberg »

Tack,
Hur är det med själva spännhjulet och tryckare? Tryckaren bytte jag samt den övre glidskenan dumt nog så bytte jag inte den undre långa skenan som jag har liggandes en ny mest p.g.a att jag var så jäkla trött och ett lånat garage. Om pluggen har ramlat ur då bör väl inte oljetryckslampan slockna direkt som min gör? Förmodar att det "bara" är att köpa en ny tryckare och packningar reva ner eländet igen och byta den långa glidskenan också och kolla om det är tryckaren den nya som gett upp.

Jan-Peter

sierramannen
Erfaren
Inlägg: 21
Blev medlem: fre aug 08, 2003 1:44 am
Namn: joakim carlson
Kör: Scorpio Cosworth
Ort: Borås

Inlägg av sierramannen »

Enligt ford så rekommenderar dom byte av kedjan vid 16000 mil .
Jocke

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag har gjort en guide i hur du återställer tryckaren, ny är ingen mening att köpa.

Nu är ju inte Dohcén någon motor jag har doktorerat i, men måste du lyfta toppen för att byta hela, eller delar av kamdrivningen?

Jag har för mig att vi plockade bort kylaren och remskivan för att sedan kunna komma åt o riva bort kåporna framtill på motorn.

Nej, när det gäller pluggen så har du ju en poäng där, men om du river ner den, så skruva bort den o limma den med lockthite för framtida säkring, byter du skenorna och kolla till pumpen, ja sen ska den rulla på måååååååååånga mil.

Ang kedjan så har min sponsor, Åsa-Nisse och jag kontrollmätt och kollat glappet på en jäkla massa kedjor och vi har vid jämförelse mot ny kedja funnit ingen eller mycket liten måttförändring, även på kedjor med 25k + bakom sig.

Därför så kom vi fram till efter att ha studerat ett antal ras på kamdrivningarna på nämda motor, att det är just glidskenorna som orsakar haveriet.

Användarvisningsbild
Galne
Veteran
Inlägg: 106
Blev medlem: mån okt 02, 2006 7:12 pm
Namn: Henrik Gunnarsson
Kör: Mazda 323S, Ford Siera 2.0i clx, Mondeo mkIII 2,2Tdci
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Galne »

Glidskenor ska gå och byta utan att ha bort kedjan vill jag minnas, dokc måste troligen kylaren bort för och få bort främre remskivan så du kommer åt innan för kåpan. Måste ju lossa en bult där nere och en där uppe som håller den, om jag nu minns rätt!!
Ford Sierra 2.0i clx -91, -92
Mazda 323S -97
Ford Mondeo 2,2 TDCi -07

Powerd by http://www.galne.se

JPStromberg
Veteran
Inlägg: 550
Blev medlem: tor sep 17, 2009 7:56 pm
Namn: Jan-Peter Strömberg
Kör: Scorpio 2.9 Ghia 90b, Ford Orion 86, Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85:a, Ford Escort 4x4 Cosworth
Ort: Stockholm

Inlägg av JPStromberg »

Hej,
Jo det är inte lika mkt jobb som att byta packningen, men kylaren med fläktar ska bort eftersom nedre remskivan skall tas bort och båda främre kåporna. Däremot så är det nog så att kedjan behöver släppas och oljekedjan tas bort för att få bort det långa glidskenan.

Tack har läst guiden och försökte mig på det på den gamla spännaren vilket jag misslyckades med. Tror att jag köper en ny och har med mig när jag river ner igen eftersom jag tyvärr måste låna ett garage för att göra jobbet.

Dock kvarstår problemet för mig att jag egentligen inte vet om det är en glidskena eller en trasig spännare som gör att det är ett visst rassel som låter mer på tomgång än vid 2000 varv.

Jan-Peter

JPStromberg
Veteran
Inlägg: 550
Blev medlem: tor sep 17, 2009 7:56 pm
Namn: Jan-Peter Strömberg
Kör: Scorpio 2.9 Ghia 90b, Ford Orion 86, Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85:a, Ford Escort 4x4 Cosworth
Ort: Stockholm

Inlägg av JPStromberg »

Hej
Vad tror ni om detta kit ifrån eBay UK?

http://www.ebay.co.uk/itm/300584551250? ... 1423.l2649

enligt firman som säljer är han osäker på om detta passar på bilar utanför UK, men motorkoden är detsamma. Funderar på att köpa detta kit, eftersom jag får ett visst rassel i bilen efter att topplockspackningen byttes dock efter 4 mil. Jag behöver plocka ner delar av motorn igen och här får jag ju packningar, oljetryckan, packboxar, nytt drev, kedjor. Dock tror jag inte kedjorna behöver bytas eftersom bilen gått 14680 välservade mil. Tror ni man törs köpa? Priset är vettigt tycker jag då en tryckare här hemma går på en 500 i alla fall.

Jan-Peter

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Det verkar ju helt klart vara ett bra pris, o med tanke på att du har nya glidkenor, så säger jag som i filmen Stul: O sen kan ta mig fan, ingenting gå fel... :D :D :D

Det är samma motorer i UK som här, i vart fall när det gäller dessa motorer till äldre bilar.

Det som skiljer på UK, Europa och skandinavien är så vitt jag förstått att bilarnas motorval skiljer beroénde på avgaskrav osv, o sen att det kan sitta andra motortyper i bilarna, ex-vis CVH motor i en Sierra och Dohc med förgasare osv.

Sen kan det vara olika kompförhållande pga avgaskrav o lite sånt med, men då är det kolvar som skiljer, om jag har förstått rätt, packningar och div delar ska inte skilja, ja om det nu inte är något alldeles unicum som hittas.

En Pinto är en Pinto, här som där, likaså en Dohc :)

JPStromberg
Veteran
Inlägg: 550
Blev medlem: tor sep 17, 2009 7:56 pm
Namn: Jan-Peter Strömberg
Kör: Scorpio 2.9 Ghia 90b, Ford Orion 86, Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85:a, Ford Escort 4x4 Cosworth
Ort: Stockholm

Uppdatering 3

Inlägg av JPStromberg »

Hej
Jaha då var det nya kedjor, ny tryckare, nya packboxar, nya packningar, den långa löpskenan samt nytt spännhjul monterar och bilen blev så tyst och fin igen. Får hoppas att den rullar längre än 5 mil denna gång. Mina egna misstankar är att tryckaren den nya jag monterade förra gången inte kunde hålla upp trycket. Beställde ett Kam Kit ifrån UK och det kom fram inom 7 dagar och var precis rätt saker för strax under 1200 med frakt. Passade på att byta termostaten och tändelarna + ny glykol igen så nu bör väl bilen klara vintern också :)

Jan-Peter
Bilagor
Inställning.jpg
Kam_Kit.jpg

Skriv svar