Escort 1.8I RS rycker vid gaspådrag

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Kruger
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: mån feb 25, 2013 9:13 pm
Namn: Tobias Krüger
Ort: Ulricehamn
Kör: Ford Escort 1,8I RS

Escort 1.8I RS rycker vid gaspådrag

Inläggav Kruger » mån feb 25, 2013 9:53 pm

Jag har en escort 1,8I RS-96 som rycker vid gaspådrag. Vet att jag inte är först och troligen inte sist med att skriva om detta felet men efter vad jag kunnat läsa på nätet så verkar dom flesta aldrig skriva vad felet berodde på. Eller så hitta dom det aldrig. :)

Det som börja krångla samtidigt som bilen börja rycka var att kupefläkten la av + att temgivaren som visa tempen på motorn la av. Kupefläkten var en dålig lödning i säkringsboxen och tempgivaren var bara till att byta så funka den igen. Men kan detta ha något samband med ryckig gång eller är det en tillfällighet att allt hände samtidigt?

Det som är gjort med bilen är: Bytt olja/filter, tändstift, säkringsbox tändkablar, bensinpump (för ett år sedan) och tempgivare (tror dock det finns mer än en tempgivare på denna modellen men den som är bytt är den som visar tempen inne i bilen) Jag har dessutom försökt felsöka lite själv men är rätt svårt när man inte vet hur bilen ska bete sig. Har t.ex testat att rengöra LMM och även dra ur kabeln till den när bilen vart igång men ingen skillnad märks på gången

Så nu undrar jag.. Ska det märkas nån skillnad när man drar ur kabeln till LMM eller till den tempgivaren som styr motorn? Kan dålig lambdasensor framkalla ett sånt här fel? Eller finns det något annat smart sätt jag kan felsöka bilen på? Ska oxå tilläggas att bilen går bättre när den är kall men "blöddrar" oftast lite ändå vid gaspådrag även när den är kall.

Tags:

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Ort: Tierp
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » tis feb 26, 2013 4:47 pm

Jo just trillskandes säkringsboxar med dess kallödningar osv finns det spaltmeter av med dess olika fenomen dessa kan ge sina bilägare.
Så är det inte helt otippat att detta även gäller detta fenomen med den oroliga motorgången, men säkringsboxen hade du med provbytt utan vidare resultat?

Då den verkar gå bättre kall mot med varm motor skulle klart kunna tyda till att styrboxens temperaturgivare (som sitter på termostathuset) är defekt.
Som då kan ge liknande fenomen och är med lättbytt och utan att ens tappa ur något kylvatten.

Även om klar misstanke med finns till defekt luftmängdmätare där den normalt bör ge en klart förändrad motorgång om denna kopplas ur och är trasig.

Annars har du med redan bytt dom "klassiska" delarna vid sådana fenomen som tändstift/kablar, med litet frågetecken,, var det till fords egna Motorcraft stift du bytte till?
Detta har allt för många gånger visat sig vara det enda stiftmärke som duger till dessa motorer. Värt med att notera.
Likaså om inte bränslefiltret är bytt så är ett byte av denna starkt att rekommendera!

Defekt lambdasond skulle med kunna ge liknande fenomen och denna är lätt kontrollbar, där med vanlig voltmätare och väl varmkörd motor från dess signalkabel bör vissa snabbt växlande värden mellan 0-1 Volt.
Med så ett medelvärde runt 0,5 Volt för en frisk sond, visas andra eller inga alls är troligt den sonden defekt.

Vet inte vidare om just denna bil har OBD 2 diagnostik som komm någon gång under 96 årsmodell.
I så fall sitter det ett 16 pinnars scart liknande kontakt i panelen under ratten, där så eventuell felkod med kan underlätta felsökningen.

Kruger
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: mån feb 25, 2013 9:13 pm
Namn: Tobias Krüger
Ort: Ulricehamn
Kör: Ford Escort 1,8I RS

Inläggav Kruger » ons feb 27, 2013 9:04 pm

Ja säkringsboxen bytte jag mot en bättre begagnad men jag kan ju faktiskt inte vara helt säker på att den är hel. Har trixat isär den gamla boxen oxå så jag kanske skulle sätta mig och löda lite. :)

Jag har sneglat lite på den där tempgivaren men inte bytt den än. Kan nog vara värt att beställa en sån. Den kostar ju bara 200:- på skruvat.
Är det något jag behöver tänka på när ja byter den eller är det bara att skruva ur den gamla och i med den nya tro?

Ja nu är jag ingen hejjare på bilar men dom på AD sa att det var speciella tändstift till den och att den kunde bli grinig om den inte fick rätt stift. Så jag vet inte vad det var för märke men dom sa att de skulle va rätt iaf.

Bränslefiltret är inte bytt men det får nog bli nästa steg om det inte hjälper med bytet av tempgivaren.

Jag tackar för snabbt och utförligt svar! Återkommer när jag bytt tempgivaren.

SK Racing

Inläggav SK Racing » tor feb 28, 2013 6:52 am

För att gå på Peters linje så kör mina kompisar på sina Escorter Motorcraft eller Bosch tänddelar, då det visat sig för dom att det är det som fungerar bäst.

Det gäller tydligen allt från Escort RS turbo till dom senare "svenne" Escorterna, jag har ingen egen erfarenhet av dessa bilar, men jag har varit med när dom har demonterat nya tänddelar typ, Beru, Biltema, Brisk o ja vad dom nu heter, gått in på hyllan o hämtat beg Motorcraft grejer o skruvat dit, o bilfan gått som en dröm :Odd:

Min Sierra Pinto gick som en påse nötter då lamdan fått kaffet, kopplade ur den och bilen gick som vanligt.

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Ort: Tierp
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » tor feb 28, 2013 10:26 am

Ja detta är med var den numer rätt samlade erfarenheten med rätt entydligt säger och pröva bara att sök på problemet på denna sida,,,
Där säkert iaf 9 av 10 fall med liknande motorgång och annat fabrikat än Motorcraft suttit har det blivit ordning på maskineriet igen. Så säger iaf historien,, fasen vad det egentligen beror på...

Med bytet av tempgivaren om du nu inte redan bytt den är denna i regel enkel bytt och är man lite snabb fixar man detta utan allt för mycket kylvatten spill.
Annars om man ändå ska byta kylvatten kan man ju då tappa ur allt under det arbetet.

SK Racing

Inläggav SK Racing » tor feb 28, 2013 10:33 am

När det gäller tändkablarna så ska det tydligen vara ohm talen som skiljer, enligt dom mätningar jag varit med om, eftermarknadskablarna har varit flong nya men bilarna gått skit, med beg original, ja då har dom gått o i dom fallen har ohm talen skilt sig en hel del.

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Ort: Tierp
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » tor feb 28, 2013 11:08 am

Jo detta känner jag med igen från egna fårrdar (Escort/Mondeo/Galaxy) att detta även gällt tändkablar där även just dessa maskiner av någon anledning trivs allra bäst med Ford prylar.

Användarvisningsbild
Löörsa
Legend
Inlägg: 1472
Blev medlem: ons aug 13, 2003 10:00 am
Namn: Lars H
Ort: karlstad
Kör: Capri 3000GTXLR -72
Medlemsnummer: 367

Inläggav Löörsa » fre mar 01, 2013 4:20 pm

Tändkablar kan du enkelt testa på zetec motorerna genom att gasa botten på låga varv, hackar den och ev smäller i luft boxen då kan du byta dem och med all säkerhet har du löst problemet.
A Iot has changed the last 20 years but Escort RS Cosworth is still a legend.

WitchCraft - Vi styr och ställer!

Kruger
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: mån feb 25, 2013 9:13 pm
Namn: Tobias Krüger
Ort: Ulricehamn
Kör: Ford Escort 1,8I RS

Inläggav Kruger » lör mar 23, 2013 3:43 pm

Problemet kvarstår efter tempgivarbytet. Men jag har hittat ett uttag på passagerarsidan som liknar ett scartuttag som har 16 stift men ser bara ut att använda 6 stift. Någon som vet vart man kan få ut felkoder ur ett sånt uttag för en billig peng? Tändkablarna jag bytte till var bosch. Tändstiften vet jag dock inte vad det var för märke men felet var ju innan jag bytte stift så det låter inte som de ska vara de felet. Men som sagt var, om någon vet hur jag kan få ut felkoder så vore jag tacksam. Vet tyvär inte hur man bifogar en bild annars skulle jag lagt upp en bild på "scart uttagget". :)

rs2600
Veteran
Inlägg: 225
Blev medlem: tor aug 28, 2003 7:38 pm
Namn: Mats B
Ort: Stockholm
Kör: Thunderbird SC 1990

Inläggav rs2600 » lör apr 06, 2013 6:33 am

Kruger skrev:Problemet kvarstår efter tempgivarbytet. Men jag har hittat ett uttag på passagerarsidan som liknar ett scartuttag som har 16 stift men ser bara ut att använda 6 stift. Någon som vet vart man kan få ut felkoder ur ett sånt uttag för en billig peng? Tändkablarna jag bytte till var bosch. Tändstiften vet jag dock inte vad det var för märke men felet var ju innan jag bytte stift så det låter inte som de ska vara de felet. Men som sagt var, om någon vet hur jag kan få ut felkoder så vore jag tacksam. Vet tyvär inte hur man bifogar en bild annars skulle jag lagt upp en bild på "scart uttagget". :)


Något så enkelt som rätt avstånd på elektroden i tändstiftet gjord underverk med min xr3i. Gick bra kall men missade och hackade när den blev varm. Kollade avståndet och det var alldeles för stort trots nya stift. Justerade och problemet löst!