Konstig tomgång Escort 1,8 1995

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Användarvisningsbild
Jensen
Legend
Inlägg: 1198
Blev medlem: sön jul 27, 2003 10:00 am
Namn: Mikael Jensen
Kör: Ford Escort RS HGV -95, Ford Mondeo FR HGV -94
Ort: Eslöv
Kontakt:

Konstig tomgång Escort 1,8 1995

Inlägg av Jensen »

Hej

Nytt bekymmer.
När bilen gått upp i temperatur så är där ibland väldigt låg tomgång, nån som kan ha någon bra idé var jag skall börja? Det kom plötsligt

Det är en Escort 1995 med en RDA Zetec
Ford Escort RS -95 rullande projekt
Ford Mondeo folkrace projekt
Tack till: Stefan Persson Maskinservice, fordclubsweden.se, passionford.com
My cars are protected by Krav Maga

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Kan bero på defekt eller i bättre fall kärvande tomgångsventil (http://home.swipnet.se/g_gson/page17.htm) som man där kan pröva demontera för rengörning och lätt insmörjning.
Bilagor
Tomgångsventil.jpg

Användarvisningsbild
Jensen
Legend
Inlägg: 1198
Blev medlem: sön jul 27, 2003 10:00 am
Namn: Mikael Jensen
Kör: Ford Escort RS HGV -95, Ford Mondeo FR HGV -94
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Jensen »

Var hittar jag denna?
Ford Escort RS -95 rullande projekt
Ford Mondeo folkrace projekt
Tack till: Stefan Persson Maskinservice, fordclubsweden.se, passionford.com
My cars are protected by Krav Maga

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Tomgångsmotorn sitter på baksidan av motorn vid spjällhuset med tre skruvar.

Men annars går motorn bra, inga kallstarts svårigheter eller att motorn drar mycket bränsle?

Som då med skulle kunna orsakas av mindre bra fungerande temperaturgivare.

Där det sitter två temperaturgivare på dessa där den till instrumentnålen är en klassiker som ofta får bytas och då dessa zetecmotorer är tämligen känsliga för att gå för varma.
Brukar det vara en mycket god idé att ha en just fungerande sådan som man kan sitta och stirra på.

Dess givare är iaf placerad på framsidan av termostathuset och brukar med vara mycket lätt att byta utan att ens behöva tappa ur något kylvatten.
Gäller dock bara att vara lite fingerfärdig och snabb så den givaren har jag med för mig bara finns hos Ford men betingar inget större värde än ett par hundra ofta väl investerade slantar.

Med en defekt tempgivare och då den till styrboxen kan med ge liknande fenomen. Dess givare är placerad ovan på termostathuset som är mätbar att den fungerar och dess mätvärden är: 35-40 kohm vid 20 plusgrader och 1,9 kohm vid 100 plusgrader.

Ska med sitta en mässingventil (backventil)som tillhör motorns vevhusventilations system och i denna sitter det en PCV ventil i som det ser ut i en gummislang, kopplad till oljeavskiljaren där på blockets framsida.

Finns ju med ett (för att krångla till det än mer,,) även ett luftpulssystem på den motorn som med kan orsaka dålig tomgång, tjuvstopp till dåliga köregenskaper.
Till detta sitter bland annat ett skummfilter i ett svart plast hus snett till höger nedanför motorn som med tiden sätts igen. Ser ut att bäst åtkomst till detta görs under i från.

Användarvisningsbild
Jensen
Legend
Inlägg: 1198
Blev medlem: sön jul 27, 2003 10:00 am
Namn: Mikael Jensen
Kör: Ford Escort RS HGV -95, Ford Mondeo FR HGV -94
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Jensen »

Tack för svar :)

Kan vara svår startad ibland men inte jätte ofta. Händer ibland att den "nyper" väldigt väldigt kort.
Ford Escort RS -95 rullande projekt
Ford Mondeo folkrace projekt
Tack till: Stefan Persson Maskinservice, fordclubsweden.se, passionford.com
My cars are protected by Krav Maga

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Svårt att säga men ett batteri som är på gång kan med tex ge sådana fenomen.

Användarvisningsbild
Jensen
Legend
Inlägg: 1198
Blev medlem: sön jul 27, 2003 10:00 am
Namn: Mikael Jensen
Kör: Ford Escort RS HGV -95, Ford Mondeo FR HGV -94
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Jensen »

Peter H skrev:Svårt att säga men ett batteri som är på gång kan med tex ge sådana fenomen.
Batteriet är inte så gammalt, tror det börjar bli dags för ett tändstifts byte.
Ford Escort RS -95 rullande projekt
Ford Mondeo folkrace projekt
Tack till: Stefan Persson Maskinservice, fordclubsweden.se, passionford.com
My cars are protected by Krav Maga

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja då kan stiftbyte med kunna vara aktuellt som med kan ge inverkan till sådana fenomen.

Satsa då erfarenhetsmässigt på det säkraste kortet att så använda fords egna Motorcraft stift som dessa motorer mer eller mindre bevisligen trivs allra bäst med.

Användarvisningsbild
Jensen
Legend
Inlägg: 1198
Blev medlem: sön jul 27, 2003 10:00 am
Namn: Mikael Jensen
Kör: Ford Escort RS HGV -95, Ford Mondeo FR HGV -94
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Jensen »

Ja det var tanken. Har använt Fords egna stift på båda mina MkV XR3or :)
Ford Escort RS -95 rullande projekt
Ford Mondeo folkrace projekt
Tack till: Stefan Persson Maskinservice, fordclubsweden.se, passionford.com
My cars are protected by Krav Maga

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo gällande stiften har man även rätt diger erfarenhet iaf gällande zetecmotorerna som samtliga 5 tidigare fordar inte alls gillat ens fina NGK som Bosch stiften.

Utan bara tyckt allra bäst om just Motorcraftstift...

Skriv svar