Problem med kylsystemet?

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Znurp
Veteran
Inlägg: 196
Blev medlem: lör mar 12, 2011 10:47 am
Namn: William Andersson
Kör: Mercedes 190E 2,6 -91, Volkswagen golf LS -75, Ford sierra cl-88 och Ford Sierra Gt -92
Ort: Östersund

Problem med kylsystemet?

Inlägg av Znurp »

Hej jag har en nyinskaffad sierra med 2,0i doch. Förra ägaren sa att det fanns läckage någonstans och att det läcker ut kylvatten ibland.

Idag när jag kollade i behållaren efter att ha kört såg jag att nivån låg bra till men när jag öppnade locket så bubblade det först över sen sjönk undan till botten av expansionskärlet. Jag fyllde på nivån igen startade därefter motor och tänkte klämma på övre kylarslangen och kolla lite, nu till en sak jag undrar, ska det verkligen pissa in kylarvatten genom avluftningen som går från termostathuset? Läst på forum att tryck i expansionskärlet kan bero på dålig toppackning, att det bildas tryck från kompressionen i cylindern/rarna. Vad tror ni? Om det är toppackningen, borde inte motorn gå dåligt då? tomgången är lite lite lite ojämn men då har jag en vakumslang med småsprickor i, ska bytas! Tempmätaren håller sig på en tredjedel när man kör så den verkar inte gå varm. Vad är eran åsikt? Ska jag ta komptest? kan det vara termostaten som krånglar som luft i systemet? Tänker om det är dåligt luftat.. Kom med förslag!! Bilen är fin och ser bra ut i serviceboken, Den har gått 19k mil och har 3 ägare innan mig varav ena var Ford. :)

Mvh William

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Fungerar kylfläktarna?

Dohcén går ohälsosamt varmt std och fläktarna har på samtliga jag pillat/skrotat med kärvat totalt och termokontakten fått kaffet för lääääääääänge sedan.

Ja efter det så är det bara o vänta på det oundvikliga toppraset, i köpguiden har jag skrivit ner mina funderingar och idéer om Dohc-motorn.

Znurp
Veteran
Inlägg: 196
Blev medlem: lör mar 12, 2011 10:47 am
Namn: William Andersson
Kör: Mercedes 190E 2,6 -91, Volkswagen golf LS -75, Ford sierra cl-88 och Ford Sierra Gt -92
Ort: Östersund

Inlägg av Znurp »

Där sa du något, har bara känt på dem och det finns inget kärv, däremot kommer jag inte på att jag hört dem snurra :S toppras låter inget vidare... :P Ska kolla in köpguiden! :)

Znurp
Veteran
Inlägg: 196
Blev medlem: lör mar 12, 2011 10:47 am
Namn: William Andersson
Kör: Mercedes 190E 2,6 -91, Volkswagen golf LS -75, Ford sierra cl-88 och Ford Sierra Gt -92
Ort: Östersund

Inlägg av Znurp »

Sprickor i toppen, hur märks det på motorns gång, borde bli väldigt ostabilt då kompet blir sämre? motorn går jämnt om jag lossar den dåliga vakumslangen och sätter dit fingret! Startar alltid på engång också. Finns risken för sprickor ändå?? Ska man testa riva och hoppas på det bästa eller byta givare och hoppas att det inte rasar? Den börjar pissa genom luftningen när termostaten öppnar tror jag, pissar mer när den gått någon minut.. :)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Skit i det, gör som dom flesta Fordägare gjort, köp 3 förpackningar kylarcement o hinka i, fungerar skitbra, sen under veckan som bilen har kvar o leva så talar du om för alla vilken jävla skithög din Ford är, du har ju under dom tre åren du ägt bilen faktiskt bytt 2 tändstift, ett torkarblad, tömt askkoppen och fyllt på olja, fullservad med andra ord...

Sorry, var bara tvungen o skriva av mig lite, du som sysslar med bilar gissar jag på vet vad jag menar, ovanstående är till stor del hämtad från mina erfarenheter.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Nu har jag ingen bild av hur den lilla slangen till expansionskärlet sitter på Dohc-motorns termostathus, men som du skriver så är det ju där ev luft ska gå ut o inte in i själva kylaren, så när termostaten öppnar så, ja då ska det kissa lite vatten där.

Def toppackning kan ha så många olika symtom så det är skitsvårt att på nätet sia om det, men rent generellt så kan du mycket väl ha en packning som gett upp och i sämsta fall en topp som fått kaffet.

Bubblar det direkt vid kallstart så är ju topp/packning kass, bubblar det efter körning och motorn är ordentligt varm och fläktarna ej startar, ja då kan det ju vara så enkelt att motorn kokar, eller har kokat och det är tryck kvar efter det, verkar motorn ok, så sätt dit en kallare termokontakt och då över ett relä så att den nya inte brinner upp, samt en kallare termostat, typ max 88 grader, sitter det en 92 och fläktarna inte fungera, ja då är där inga marginaler för kylningen.

Fungerar den då, fint, annars så är det bara o riva av toppen o kolla.

Znurp
Veteran
Inlägg: 196
Blev medlem: lör mar 12, 2011 10:47 am
Namn: William Andersson
Kör: Mercedes 190E 2,6 -91, Volkswagen golf LS -75, Ford sierra cl-88 och Ford Sierra Gt -92
Ort: Östersund

Inlägg av Znurp »

Okej, tack för tips! ska kolla imorgon när den är kall! :) Behöver givaren vara 4-polig? tänker på att det går 4 kablar in i min givare, behövs alla?

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Nee, den är 4 polig för att den startar första fläkten vid 100 grader o den andra vid 105 har jag för mig, det står på sidan av givaren i allafall.

Du kan ta vilken givare som helst som passar i gängan och har ett lämpligt gradtal när det gäller start o stopp, bygger du via relä så mata båda fläktarna med samma kabel, så ska du få se på blås, jag byggde om Marcus L´s första brukis med relä och båda fläktarna på samma matning, det vart inga kylproblem på den bilen efter det.

En idé är o ta matningen direkt på batteriet till relät, då går fläktarna även efter du stängt av bilen, via säkring givetvis ;) :)

Znurp
Veteran
Inlägg: 196
Blev medlem: lör mar 12, 2011 10:47 am
Namn: William Andersson
Kör: Mercedes 190E 2,6 -91, Volkswagen golf LS -75, Ford sierra cl-88 och Ford Sierra Gt -92
Ort: Östersund

Inlägg av Znurp »

Okej, ja hur många ampere ska man ta på säkringen tro? Ska se om jag finner en m22 givare på jobbet, reläer och allt har jag liggandes! ;)

Gjorde ett komptest! Dock är jag osäker om det blev helt tätt i tändstiftshålet då jag gängade med slangen då fingrarna ej nådde hylsan!

1: 180(stadig tryckökning)
2: 180 (stadig tryckökning)
3: 180 (svajjade lite när motorn byggde upp trycket)
4: ca 173-180? (svajjade lite där med)

Stiften såg vita ut, bilen vitröker inte heller. Står bilen på tomgång så stiger nivån i kärlet sakta, bubblade inte vid start och då hade bilen fått svalna i någon timme. Har inte hunnit med så mycket idag då jag kollat på en gräsklippare!

Znurp
Veteran
Inlägg: 196
Blev medlem: lör mar 12, 2011 10:47 am
Namn: William Andersson
Kör: Mercedes 190E 2,6 -91, Volkswagen golf LS -75, Ford sierra cl-88 och Ford Sierra Gt -92
Ort: Östersund

Inlägg av Znurp »

Nu har man iallafall kylfläktar som fungerar! Blåser bra nog och sänker tempen rejält! :D

Znurp
Veteran
Inlägg: 196
Blev medlem: lör mar 12, 2011 10:47 am
Namn: William Andersson
Kör: Mercedes 190E 2,6 -91, Volkswagen golf LS -75, Ford sierra cl-88 och Ford Sierra Gt -92
Ort: Östersund

Inlägg av Znurp »

Börjat riva topp nu, körde fast när kedjan kommit fram! Hur tar jag bort spänningen ur kedjan? är det bara trycka ihopspännaren med lite våld? Misstänker spricka i cylinder 3 :(

Znurp
Veteran
Inlägg: 196
Blev medlem: lör mar 12, 2011 10:47 am
Namn: William Andersson
Kör: Mercedes 190E 2,6 -91, Volkswagen golf LS -75, Ford sierra cl-88 och Ford Sierra Gt -92
Ort: Östersund

Inlägg av Znurp »

två små sprickor funna! :C byta motor eller bara topp? byter jag topp vet jag att det blir grett! såg dock att det saknades hål för kylkanaler i packningen... de trekantiga mellan cylindrarna

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Det ska inte vara hål överallt i en toppackning, det blir knas på cirkulationen då, så har jag fått berättat för mig.

Jag hade ordnat en sprickfri topp och lämnat den till motorfirma för en seriös genomgång, planat, styrningar, säten o ventiler.

Vid återmontering ordnat en stålpackning och nya glidskenor till kamkedjan, sen med en fungerande kylanläggning så har du en bensinsnål Dohc-motor i många år.

Znurp
Veteran
Inlägg: 196
Blev medlem: lör mar 12, 2011 10:47 am
Namn: William Andersson
Kör: Mercedes 190E 2,6 -91, Volkswagen golf LS -75, Ford sierra cl-88 och Ford Sierra Gt -92
Ort: Östersund

Inlägg av Znurp »

Jasså, ja där ser man :o

Vad går en docktopp på att renovera tro? bara på ett ungefär! Fixa sakerna själv? styrningar osv.. :)

Skenor och spännare kommer bytas, behöver kedjan bytas med? Fick inte bort den från vevaxeln då jag var trött och ville ha bort toppen så orkade inte engagera mig i att kolla vad som tog i! kuggkransarna kanske kan glida ut? kändes stummt just då :S Kylanläggningen fungerar nu mer så det bör vara lugnt! :)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

En hel spännare behöver inte bytas, finns i faq hur den återställs.

Vad det kostar på firma vet inte jag då jag alltid lagt pengarna i fikakassan, men någon tusing blir det säkert, men med täta ventiler och säten så drar ju bilen mindre soppa och HC värdet blir ju så lågt det är möjligt, om du ska göra ventilslipning och fräsning av sätene så be dom göra några bra/vettiga vinklar på grejerna, ökar flödet och kostar inget extra, vill du sen matchporta insug, topp och grenrör så går ju bilen inte sämmre sedan.

Kompisarna gjorde det på sin busbil, o utan kise så märktes det skillnad, gick riktigt bra faktiskt, med tanke på dom 120 std pållarna.

Skriv svar