Sida 2 av 3

Postat: sön jul 21, 2013 12:51 am
av Znurp
Kul att dem går att återställa! :D Det finn ingen nackdel med att köra på gamla? tänker på oljetrycksförluster eller så? Trist om det kuggar över, höhö! :P speciellt om man har nyrenoverat och så. :D

Går skenorna att hitta någon annanstans än på bilbolaget tro? Dvs som är lite billigare! Har kollat de sidor jag känner till och vet inte vad dem heter på engelska så hittar inget på ebay! :P

Postat: sön jul 21, 2013 5:42 am
av SK Racing
Har sett på ebay att någon firma säljer kitt, med kedja och skenor, annars förut var dom inte jättedyra på Ford, kompisarna köpte sina där, gick på några hundringar.

Nee oljeförluster får du inte av en äldre spännare.

Postat: sön jul 21, 2013 8:54 am
av Znurp
Okej, ja då får jag kolla det! Tackar! :D

Postat: tis aug 13, 2013 7:18 pm
av Znurp
satte på ny topp för 100kr fräsch och fin, ny stålpackning och sotningssats ca 500 kr, skenor och armen till sträckaren 1083kr, körde bilen hela kvällen igår utan problem, behövde bara nya stift, imorse när jag skulle starta var bilen komplös, har nu rivit kåpor och såg att veven snurrar men inte kamaxlarna, (kedjan hel, krysskil död). Slet bort ena kamaxeln och en ventil är nog krökt, sitter längre ner än de andra, oljan har blivit som lim i motorn, kamaxlar satt fast och ja... Less!!

Nu när jag beklagat mig och vet att jag skulle bytt olja även fast jag bara provkörde osv.. Nu undrar jag, vad kan ha gjort oljan som lim? Värme? Tjorvade med ny termostat som inte fungerade från feltema, värme i bilen men kylarslangarna var iskalla, allt fungerade utmärkt med gamla termostaten och körde en bra stund utan problem och gick lika fint när bilen ställdes undan, sen dagen efter har oljan stelnat??

***Dohc motor sökes!!***

Postat: tis aug 13, 2013 7:21 pm
av Järnkaminen
Vatten i oljan är det som gör den vit och kletig som lim, tyvärr.

Postat: tis aug 13, 2013 7:25 pm
av Znurp
Jasså? Det skumma är att oljan är alldeles kolsvart.. vet att det blir som gräddfärgat om det blivit vatten i :S

Postat: sön sep 01, 2013 8:27 am
av Znurp
En ventil var krökt, men det är nu ordnat! Nu är bara frågan hur veven ska stå, vet om markeringen på remskivan men finns ingen markering på blocket/kåpan tror jag? Jag har vridit kolv nr 1 i öd iallafall men vore trevligt med någon markering också haha, när jag rev förra gången så tog jag kort på veven och kamkedjedrevet men la aldrig märket till att drevet ej hade krysskil utan bara remskivan har det, då var det inga problem i och med att drevet satt fast på plats och gick ej att vrida på!.. :P Läste på ett forum där det stod att skivans markering ska bara stå rakt upp? :S Kedjan kan jag slänga på, det är inga tveksamheter, det är bara vevaxeln som jag är osäker på..

Denna gång byter jag oljan och drar moment och loctite på vevaxelbulten! :P

Postat: sön sep 01, 2013 5:51 pm
av SK Racing
På Dohc ska kilen vara neråt, i allafall enligt Haynes.

Postat: sön sep 01, 2013 8:01 pm
av Znurp
jo kilen är neråt men på själva remskivan finns det ju en markering också som pekar uppåt när kilen är neråt, om den bara ska peka rakt upp eller mot någon annan markering vet jag ej :o :S

Postat: mån sep 02, 2013 7:13 am
av SK Racing
.

Postat: mån sep 02, 2013 9:18 am
av Sierra_88
Löste kylproblemet genom att åka till den lokala skroten och köpa en stoooor fläkt från nån volvo. Fläkt och fläktkåpa passade perfekt på kylet, borrade några hål i över/underkant och bultade genom kylets hål som redan fanns där. Kapade även bort lite onödig plast från fläktkåpa.

Kopplade fläkten så att jag startar den genom att dra torkarspaken mot mig (bakrutetorkare är ändå borttagen = jag slipper volvoraggarutstyrsel såsom färgglada vippkontakter från biltema :D ) och bytte ut standard säkring med en 40A.

Om intresse finns kan jag slänga upp lite bilder

Postat: mån sep 02, 2013 6:24 pm
av Znurp
Då ställer jag kilen i exakt samma riktning som punkten på drevet då, vet inte hur mycket det påverkar om den skulle stå 2-3 grader fel? :o Ventilerna tar väl knappast i men det är effekten jag är rädd för bara, att kolven knappt hinner upp innan gnistan kommer dvs.. :P

Kylproblemet är väl mer eller mindre löst redan, köpte ny termokontakt och drog ny styrkrets till fläktarna som snurrar felfritt utan kärv, termokontakt är att rekommendera dig så du slipper starta fläktarna manuellt :) Däremot ska jag dock byta ut kylarvätskan med troligen fryspunkt -7 mot ny fräsch glykol! Siktar på en blandning med mindre vatten än vad jag har just nu! ;)

Postat: tis sep 03, 2013 5:04 am
av SK Racing
Några grader gör ingen skillnad på en std motor, det är så grovt höftat från fabrik så det kan slå på några grader hit eller dit o du märker ingen skillnad.

Visst kör du bilen på rullar kan du säkert märka av någon ändring på effekten, men inget som du märker av i trafiken.

Ja starta fläktarna manuellt är ju lite folkrace "volvoraggare" över det hela och glöms lätt bort, en termokontakt över ett relä med direktmatning från batteriet är enligt min mening rätt väg att gå.

Postat: sön sep 08, 2013 8:05 pm
av Znurp
Åter tack för all hjälp! Kan meddela att motorn går som en klocka utan knack eller liknande sen oljebytet! slog i en skvätt diesel i gamla olja och lät den stå på tomgång en stund sen tömde jag ur och bytte filter och fylde fräsh olja! Kanonnöjd! Bara byta kylarvätska sen så!

Postat: mån sep 09, 2013 6:31 am
av SK Racing
Vad trevligt att det fungerar :D