ford sierra sedan 90a.

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Fanta
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: ons jul 31, 2013 10:41 am
Namn: tommy matiasson
Kör: ford sierra
Ort: vedum

ford sierra sedan 90a.

Inlägg av Fanta »

tjenare i mina paper står det att min bil är en ghia modell men på min ventilkåpa står det dohc så min fråga är vrf står de dohc i motorn ifall det står ghia på papren?

har dom byt kåpan ?

Användarvisningsbild
HAWK
Veteran
Inlägg: 268
Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:00 am
Namn: Håkan Johannesson
Kör: Sierra Cosworth 4x4
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 226

Inlägg av HAWK »

Att det är en ghia har inget med motorn att göra. Det är bilens övriga utrustning som gör att det är en ghia. Att det står dohc på motorn betyder bara att det är dubbla överliggande kamaxlar.
Sierra Cosworth 4x4 - 90
Honda VTR1000F - 02

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Med 8 ventiler, inte 16 som en del tycks tro, Ghia är för övrigt en tillverkare på inredning, om jag har läst rätt på webben.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ska man vara petig, och det ska man ibland, så är Ghia ursprungligen en designfirma från Turin, Italien. 1970 köpte Ford Ghia och 1973 började namnet användas på "lyxmodeller" från Europeiska Ford.

Inredningen var oftast största skillnaden mellan Ghia och de mer standardbetonade varianterna (L, GL, S) men det var ju också ofta andra lister, mer ljudisolering etc. i Ghia.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Där kom det lite fakta, inte fel :)

Fanta
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: ons jul 31, 2013 10:41 am
Namn: tommy matiasson
Kör: ford sierra
Ort: vedum

Inlägg av Fanta »

okej tack för svaren :) va e dohc för typ av motor ? går den trimma något ? vilka delar från andra bilar passar?

vill gärna bygga turbo o chippa o lite sånt så man kanske kan få ur 300+ blir långtids tänk :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Tja, DOHC är en rak fyrcylindrig motor, gjutjärnsblock och aluminiumtopp. Det är en utpräglad "ekonomimotor" med hög kompression och ganska skumt utformat topplock. Det finns nästan inga trimdelar att köpa till den, och att bygga en DOHC med 300 hk brukar vara dyrt.

Det finns en del skrivet i forumet om turbo på DOHC, så spendera nån timme med sökfunktionen. Motorn är släkt med 16v-motorn från Escort RS2000 1992-95 (typ) och 2.3-liters 16v från Scorpio. De är hyfsat bra val att byta till istället för DOHC om man vill, de ger 150 respektive 140 hk.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Fanta
Nybörjare
Inlägg: 11
Blev medlem: ons jul 31, 2013 10:41 am
Namn: tommy matiasson
Kör: ford sierra
Ort: vedum

Inlägg av Fanta »

tack för bra svar gustaf :)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Inte helt ovanligt att dom i UK använder 2,3 underdelen och sätter 8 ventilstoppen uppepå, finns någon guide om det som jag fick av Sotvispen innan det stora datorraset...

Skriv svar