Byte av topplockspackning Zetec-E

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Jacksson
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: ons aug 21, 2013 4:12 pm
Namn: Jacksson Jacksson
Kör: Ford Escort
Ort: Göteborg

Byte av topplockspackning Zetec-E

Inlägg av Jacksson »

Hej alla
Nu får Ni ha överseende med en nykomling på forumet. :)
Har en Ford Escort -99 (1.6L Zetec) som är relativt risig, behöver svetsas i balkar och infästningar i bakvagnen, och byte av topplockspackning.
Jag tänkte som, mest för skojs skull, ge mig på att byta den, och ev lämna in toppen till planing, eller hitta en annan topp om det visar sig behövas.
Bilen är inte värd så många kronor så varför inte försöka få den i bruksskick i alla fall, istället för att skrota den.
Har ägt den i 9 år så känner till historiken bra. Har varit en kanonbil.
Den drar kylvästska och ryker vitt, så jag är ganska säker på att packningen har gått. Jag tror det började med att vattenpumpen gick (gnisslade länge) så cirkulationen har väl varit dålig.
Vad tycker Ni? Är jag helt dum i huvudet om jag försöker få iordning eländet? :)

Znurp
Veteran
Inlägg: 196
Blev medlem: lör mar 12, 2011 10:47 am
Namn: William Andersson
Kör: Mercedes 190E 2,6 -91, Volkswagen golf LS -75, Ford sierra cl-88 och Ford Sierra Gt -92
Ort: Östersund

Inlägg av Znurp »

Hur mycket rost är det egentligen? talar vi stora/många hål i underede och skärmkanter så ligger ju inte värdet i bilen så väldans högt tyvärr. :/

Angående topplockspackningen, har du vatten i oljan också? Luktar det avgaser i kylvätskebehållaren? Har du otur kan toppen ha spruckit, men hur tålig toppen är på din motor vet jag inte :o Sprickor kan ju uppkomma om motorn kokat och det är inget som går att laga utan antingen byter man bara toppen och packningar eller motorbyte, men sprickor hittar man enklast när man rivit av toppen. :)

//William

Jacksson
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: ons aug 21, 2013 4:12 pm
Namn: Jacksson Jacksson
Kör: Ford Escort
Ort: Göteborg

Inlägg av Jacksson »

Tackar ödmjukast för ditt svar.
Ja, rosten har tagit relativt hårt på denna kärra. Skärmkanterna är inte vackra och undertill ser det inte roligt ut heller.

Från besiktningsprotokollet:

Vindruta spricka (Det är en flera decimeter lång spricka rakt i synfältet)
HC-halt tomgång för hög (troligtvis beroende på kass toppacking, då sonden blir nerkyld)
Fjädersäte bak rostskadat
Parkeringsbroms otillräcklig bromsverkan

Bra att veta:
Fjäder fram brusten (trodde detta skulle ge en 2:a)
Stomme sidobalk yttre båda sidor rostskadad
Infästning bakvagn vänster rostskadad (där slog besiktningsmannen igenom) typ som knäckebröd

Bilen är absolut inte värd något i detta skick. jag kanske är dum att ens fundera på få ihop den i bruks skick.

Sierra_88
Erfaren
Inlägg: 37
Blev medlem: lör maj 15, 2010 11:08 am
Namn: Rainer B.
Kör: Sierra coupé -88, Sierra 5dörr -91
Ort: Orust
Kontakt:

Inlägg av Sierra_88 »

Känns ovärt faktiskt. Innan alla dom felen är åtgärdade så har det kostat lika mycket som en besiktigad Mondeo till exempel.

Däremot förstår jag om du vill hålla liv i din gamle escort, dom är ju lite småtuffa, fast då är det iofs bättre att köpa en med ok toppackning och vindruta och kanske svetsa lite på den istället, och ha den du har nu som donatorbil.

Jacksson
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: ons aug 21, 2013 4:12 pm
Namn: Jacksson Jacksson
Kör: Ford Escort
Ort: Göteborg

Inlägg av Jacksson »

Ja, det är just detta som får mig att tveka.
Ett tag tänkte jag faktiskt skrota den, men så har man ju fixat ett o annat med den, det sitter t.ex ett rostfritt avgas på den, nästan helt nya bromsar fram, etc
Fungerande AC är inte heller fy skam. Stereo och all EL fungerar perfekt.
Synd dessa bilar rostar så in i bomben...
Att byta toppackning skulle jag troligtvis klara av, men är toppen körd med sprickor eller ojämn så blir det ju att hitta en ny topp. Ingen aning om vad dessa ligger på i pris.

Skriv svar