Zetec-motor i en Escort mk3

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Användarvisningsbild
Aron
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: ons jul 15, 2009 11:19 pm
Namn: Magnus Aronsson
Kör: Granada Coupe 2600 -76. Taunus Kombi - 82. Focus ST170 -04. Escort 1,6 L -81. Escort 1.6 GL -82.
Ort: Sköllersta

Zetec-motor i en Escort mk3

Inlägg av Aron »

Finns de nån i detta avlånga land som har stoppat ner en Zetec-motor i en Escort mk3 ??
Har fått ärva/ta över min fasters nästan rostfria Escort 82a. Har även min mors gamla upprostad Escort GT 98a ståendes, som ska skrotas. Men fick en liten idé..... :)
Nån som vet om det går att få ett sådant motorbyte godkänt hos vår kära Bilprovning??

Tags:

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6143
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

De motorbytet går utmärkt om du behåller avgasreningen från donatorbilen.
Tar växelådan från donatorn.
Och byter bromssystemet.

Kolla på engelska sidor om det, det finns en uppsjö med sådana konverteringar där :)

Användarvisningsbild
Aron
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: ons jul 15, 2009 11:19 pm
Namn: Magnus Aronsson
Kör: Granada Coupe 2600 -76. Taunus Kombi - 82. Focus ST170 -04. Escort 1,6 L -81. Escort 1.6 GL -82.
Ort: Sköllersta

Inlägg av Aron »

Hittade flera engelska sidor. Verkar ju busenkelt. Men det går att få ett sånt motorbyte godkänt? Med tanke på effektökningen, från 79 hk till 115 hk. Bromsar? Från en XR3i??

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6143
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Aron skrev:Hittade flera engelska sidor. Verkar ju busenkelt. Men det går att få ett sånt motorbyte godkänt? Med tanke på effektökningen, från 79 hk till 115 hk. Bromsar? Från en XR3i??
Det går att få det godkänt med råge.
Du kan i princip ta vad som helst, bara du byter ut orginalet... När man ändå håller på kan man lasta på lite större =)
Med bromssystem menas ok/trummor och bromsservo...

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3357
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Zetec-motorn är i princip en större variant av CVH-motorn i Escorten, så nära att det går att skifta topplock mellan vissa av dem, så det i sig bör väl vara baggis.

Escort är vad jag vet i allt väsentligt samma chassimässigt fr o m mk III t o m mk V där skiljelinjerna går mer mellan XR3 och de enklare versionerna än mellan årsmodeller (åtminstone både mk III och Mk IV har samma trummor utom XR3 och då är det samma trummor som hängt med sen tror det var snedrute-Anglian om jag minns rätt (konstaterat passar de iaf ner till 1971 Taunus 1600), så det lättaste borde väl vara att ta hela hjulställen och tillhörande bromssystem från en nyare XR3 som donator. Då blir besiktarna glada också, när bromsarna är typade som ett befintligt system och de slipper mäta en massa extra.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10169
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

För att detska kunna bli godkänt måste man bygga om så mycket att bilen klassas som ombyggt fordon, det betyder minst byte av motor/växellåda/slutväxel och hela bromssystemet.

För att det verkligen ska räknas som ombyggt bör man inte ta bromsar från Escort MkIII/IV XR3i, använd hellre grejer från Escort MkV med Zetec (eller RS2000) så är det mer "ombyggt".

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3357
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Den svenska byråkratin, jag säger då det... varför byta lite när man kan byta mera :D men vi har det ju ändå klart friare att bygga om än t ex tyskar och danskar och säkert är det enklare att finna dessa delar idag än från en gammal XR3. Bara för att reda ut begreppen, visst är det ändå samma karosstomme så att det är i stort en bulta-på-operation mellan dessa generationer (bortsett från Cossie)?
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Aron
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: ons jul 15, 2009 11:19 pm
Namn: Magnus Aronsson
Kör: Granada Coupe 2600 -76. Taunus Kombi - 82. Focus ST170 -04. Escort 1,6 L -81. Escort 1.6 GL -82.
Ort: Sköllersta

Inlägg av Aron »

Är det nån som gjort ett sådant här motorbyte?
AC:n funkar i donatorbilen, hmm....
Men det verkar ju vara en del man behöver byta ut/uppdatera, så nu börjar jag fundera på vilken av mina två Escorter jag ska förädla?!
En 100% rostfri ORANGE 81:a "L", som bara rullat 6255 mil, eller min ärvda blå 82:a "GL" som rullat 13000 mil å och har ett!! rosthål och några små rostbubblor strategiskt utplacerade på karossen.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Men vänta nu lite, ska man inte kunna byta motor mot en bättre utan att bilprovningen får damp? Eller ställer effekten till det?

Annars är ju en 2.0 Zetec med CVH topp en poppis konvertering i UK, i synnerhet på Escort RS Turbo.

En kompis till mig köpte ett 2.0 RS block på Ford, med stakar o kolvar i, perfekt då den från början är gjord för Turbo, så det blir en CVH-topp på den och passande sump och en bättre låda(minns inte vilken) i en Escort RS Turbo.

Ska du ha en sugmotor så är ju en sur Mondeo bra som donator, o inte särskillt dyr heller, o med en CVH-topp på så kör du ju igenom bilprovningen utan problem.

Användarvisningsbild
johan70
Veteran
Inlägg: 137
Blev medlem: lör nov 20, 2010 7:18 am
Namn: Johan Lindvall
Kör: Ford Granada 3000 ghia Coupe -74, Granada 2.8 Injection -84
Ort: Löddeköpinge
Kontakt:

Inlägg av johan70 »

Magnus det är klart du skall behålla den orange 81 i orginalskick. Den passar perfekt in bland dina andra superfina original lågmils bilar.
Bygg om den blå till en bus-sommarbrukis. Sänkt, feta fälgar, AC, lite bättre bromsar och Zetec spisen
// Johan

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3357
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ja, lyssna på Johan nu :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Aron
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: ons jul 15, 2009 11:19 pm
Namn: Magnus Aronsson
Kör: Granada Coupe 2600 -76. Taunus Kombi - 82. Focus ST170 -04. Escort 1,6 L -81. Escort 1.6 GL -82.
Ort: Sköllersta

Inlägg av Aron »

Haha... Du har nog rätt Johan. En lågmilare är alltid en lågmilare:)

Användarvisningsbild
Aron
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: ons jul 15, 2009 11:19 pm
Namn: Magnus Aronsson
Kör: Granada Coupe 2600 -76. Taunus Kombi - 82. Focus ST170 -04. Escort 1,6 L -81. Escort 1.6 GL -82.
Ort: Sköllersta

Inlägg av Aron »

SK Racing skrev:Men vänta nu lite, ska man inte kunna byta motor mot en bättre utan att bilprovningen får damp? Eller ställer effekten till det?

Annars är ju en 2.0 Zetec med CVH topp en poppis konvertering i UK, i synnerhet på Escort RS Turbo.

En kompis till mig köpte ett 2.0 RS block på Ford, med stakar o kolvar i, perfekt då den från början är gjord för Turbo, så det blir en CVH-topp på den och passande sump och en bättre låda(minns inte vilken) i en Escort RS Turbo.

Ska du ha en sugmotor så är ju en sur Mondeo bra som donator, o inte särskillt dyr heller, o med en CVH-topp på så kör du ju igenom bilprovningen utan problem.
Nu har jag en Escort -98, 1.8L, 115 hk som donatorbil. Så det får bli den:).
Har "pluggat på" lite ang motorbyte. Byta till en 2.0 från Mondeo krävs sump och vattenpump från Escort 1.8. Å de finns ju redan nu på donatorn;).
De där med toppbyte skulle väl göra det hela lite enklare, med tanke på att det krävs en bränsletank från en XR3i, å sen har vi all elektronik:(.
Har faktiskt en renoverad cvh-topp liggandes, med nya ventiler och fjädrar....
Den, ett nytt insug och en fet Weber....!!!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3357
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Låter som en vettig kompromiss. Den stora fördelen med Zetec-bottnen är väl förutom volymen (alltid kul med mer vrid :D) att den är hållbarare. En gång på 80-talet hörde jag en frustrerad rapport från en Ford-verkstad där det just då stod tre totalrasade CVH-motorer som kastat kamremmen och då samtidigt passat på att skicka vevstakar ut genom blocken. Kusligt...
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10169
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är effektökningen (och kanske vridmomentsökningen) som ställer till det lite. 20% effektökning är max vad som brukar tillåtas utan att det går som ombyggt fordon och för att komma dit krävs som sagt mer ombyggnad.

Tänk också på att om bilen ska reggas ärligt så ska nya motorn vara i originalskick. Det går inte att bygga en "ZVH" (Zetecblock med CVH-topp).

Det finns massor av Zetecbyggen i Escort MkIII i England, kolla byggtrådar på exempelvis Passionford så blir du säkert inspirerad.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar