Sida 1 av 1

Sierra vs Scorpio 7,5" diff?

Postat: lör jan 18, 2014 4:39 pm
av Magnus 2074
Hej,
Passar en Quaife diffbroms till en 7,5" Sierra diff i en Scorpio 7,5" diff?
Tänkte att det kanske är några skillnader på huset/innehållet?
http://quaife.co.uk/shop/products/qdf14zs

Hur mycket mindre vrid håller 100mm knutarna/axlarna för jämförelse mot cosworths 108mm?

Postat: sön jan 19, 2014 9:10 am
av therealpinto
Ja, det är exakt samma hus.

Jag körde sönder drivaxlarna före 100 mm knutarna, men jag tror inte det är grövre axlar till 108 mm knutar? I mitt fall var det hjulstuds som dödade axlarna. Nu har jag inga extrema effekter eller vridmoment, runt 300 hk kanske.

Gustaf

Postat: sön jan 19, 2014 9:55 am
av Fredin
Jo är ganska säker på att det är grövre axlar oxå till 108mm knutarna.
Kan kontrollmäta imorgon

Postat: sön jan 19, 2014 11:52 am
av ErikJ
Syftar du på den diffen som är tillsalu är det scorpiohus från början har jag för mig... Fick slipa ner en del typ kylflänsar utvändigt på diffen för å få den å passa sierran... Så det borde inte vara några problem tvärtom

Postat: sön jan 19, 2014 6:32 pm
av Magnus 2074
Anledningen att jag frågar är att jag själv har en 4,27 scorpio diff med 100mm knutar/axlar som jag precis tänkte beställa hem en diffbroms till.
Samma dag dök det upp en begagnad diff med samma utväxling på detta forum fast med 108mm knutar istället.
Så velar lite i valet att antingen renovera (har redan renoveringssatsen)och montera i en ny broms i diffen jag redan har, eller köpa den begagnade....men vilket innebär att jag måste skaffa nya drivaxlar också.
Bilen diffen ska sitta i väger omkring 700kg vilket borde göra livet lättare för drivaxlarna än om de suttit i en Sierra.

Postat: mån jan 20, 2014 7:02 am
av therealpinto
Vad är det för typ av diffbroms i den begagnade, och vad tänkte du köpa för diffbroms?

Det kanske också har viss betydelse.

I en Seven tror jag varken 7,5" eller de grova knutarna/axlarna behövs egentligen. Men 4.27 kan vara kul :-) I alla fall om man har en växellåda med hyfsat hög etta.

Gustaf

Postat: mån jan 20, 2014 8:38 am
av Magnus 2074
Det är en quaife diffbroms som jag tänkt beställa och som sitter i diffen som är till salu.
Att det blev en 7,5" beror på att det var otroligt svårt att hitta en 7" med annan utväxling än 3.62.
Vet inte riktigt vad som skulle vara mest lämpligt i min bil, 4.27 eller 3.92. Tänker att man inte har behov att köra snabbare än 230km/h

Utväxlingen på lådan är:
1: 3,954
2: 2,188
3: 1,387
4: 1,000
5: 0,845

Postat: mån jan 20, 2014 9:32 am
av therealpinto
Med den stegningen tror jag ettan blir obrukbar med 4.27:1.

Jag har kört 4.27:1 med typ 9 ett tag i Caprin, den lådan hade 3.65:1 på ettan och man hinner knappt släppa kopplingen innan det är dags att växla.

Nu kör jag 3.92:1 i bakaxeln och T5 som har 2.91:1 på ettan, det funkar mycket bättre. Eftersom du har så lätt bil också så orkar ju motorn med en hög etta också.

7,5"-klumparna från Scorpio DOHC hade väl oftast 3.91:1, en sådan utväxling skulle väl kanske vara en bra kompromiss.

Oavsett; vill man ha tillgång till ett brett spektra av utväxlingar är det klokt med 7,5".

Gustaf