Få på cosworth topp på Pinto?

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
sierraboss
Erfaren
Inlägg: 88
Blev medlem: lör aug 22, 2009 4:43 pm
Namn: Jonas Ölander
Ort: Sexdrega
Kör: Bara massa fordar!

Få på cosworth topp på Pinto?

Inläggav sierraboss » sön feb 16, 2014 7:31 pm

Hej!
Jag håller på med ett pinto projekt och har hittat en annons på en cosworth topp som jag ju såklart blev sugen på. Mitt mål med motorn är mellan 400-500hk.
Vet att det ju finns folk som kört med cossygrejjer på pinto och efter lite sökning så förstod jag att man behöver byta kamdrivningen.

Så min fråga är nu att om jag hittar en topp, vevaxeldrevet och drevet på fördelaren. Passar det på pintons vevaxel och fördelare? Och hur blir det med remskivan till drivningen av generator mm.
Behöver kanske säga att jag ska bygga eget insug. Har cossystakar och kolvar.
Kommer köra med VEMS styrsystem och separata tändspolar.

Tags:

sierraboss
Erfaren
Inlägg: 88
Blev medlem: lör aug 22, 2009 4:43 pm
Namn: Jonas Ölander
Ort: Sexdrega
Kör: Bara massa fordar!

Inläggav sierraboss » sön feb 16, 2014 8:05 pm

Och en annan intressant fråga är ju hur står sig en välportad pintotopp med större ventiler och bra kam mot en "lagom" portad cosworthtopp med orginalkammar?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10065
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » mån feb 17, 2014 7:02 am

Såvitt jag vet kan man få dit rätt drev för kamremmen på både vev och axen som driver fördelare och oljepump. Eventuellt behövs nån spacer eller bearbetning av grejerna på veven men det går att lösa.

Ska du köra sugmotor eller överladdat? Jag gissar på överladdat eftersom du siktar 400-500 hk :-)

Det du bygger är i praktiken en YB med Pintoblock och Pintovev... YB-toppen funkar ju bra för överladdning men en riktigt väl portad Pintotopp har (IMO) potential att maxflöda bättre än en standard YB-topp men jag tror att medelflödet blir bättre med YB-toppen. Dessutom är det få som kan porta en Pintotopp så bra.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

sierraboss
Erfaren
Inlägg: 88
Blev medlem: lör aug 22, 2009 4:43 pm
Namn: Jonas Ölander
Ort: Sexdrega
Kör: Bara massa fordar!

Inläggav sierraboss » mån feb 17, 2014 4:39 pm

Tack för det snabba svaret!

Det verkar ju lovande! Men då är nog cossietoppen ett bättre alternativ till mig om man ser det ekonomiskt, för det kostar ju med rikig portning och uppfräsning för större ventiler!

Jo, det ska ju på en snurra, har en BW B2g som känns passande. ;)

Sugis på 500hk! Klart intressant iofs :D 250hk litereffekt utan snurra borde ge någon sorts pris!!

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 953
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Ort: Karlstad
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Medlemsnummer: 313

Inläggav Catling » mån feb 17, 2014 6:48 pm

Jag har gjort det på en Pintoturbo http://www.garaget.org/?car=227594

Du behöver drev till vev och fördelarens axel + brickan till denna. Vinklat föredelarlock är att föredra. Inga problem.


Kan ha alla delarna kvar. grenrör, insug, drev, fördelarlock, ....plug and play.
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

sierraboss
Erfaren
Inlägg: 88
Blev medlem: lör aug 22, 2009 4:43 pm
Namn: Jonas Ölander
Ort: Sexdrega
Kör: Bara massa fordar!

Inläggav sierraboss » mån feb 17, 2014 9:26 pm

Catling skrev:Jag har gjort det på en Pintoturbo http://www.garaget.org/?car=227594

Du behöver drev till vev och fördelarens axel + brickan till denna. Vinklat föredelarlock är att föredra. Inga problem.


Kan ha alla delarna kvar. grenrör, insug, drev, fördelarlock, ....plug and play.


Okej, det verkar ju riktigt bra! Jag kan nog köpa dreven av samma kille som har toppen. Men brickan på fördelaraxeln skulle kunna vara bra! Och ett insug skulle jag definitivt kunna tänka mig! ;) du får gärna PM:a mig pris!

Vet du hur mycket ett sådant insug klarar av orginal? I effekt då.

Fördelaren ska ändå byggas om då jag ska köra med VEMS och separata spolar, så jag behöver inget lock alls egentligen.