Få på cosworth topp på Pinto?
-
- Erfaren
- Inlägg: 93
- Blev medlem: lör aug 22, 2009 4:43 pm
- Namn: Jonas Ölander
- Kör: Bara massa fordar!
- Ort: Borås
Få på cosworth topp på Pinto?
Hej!
Jag håller på med ett pinto projekt och har hittat en annons på en cosworth topp som jag ju såklart blev sugen på. Mitt mål med motorn är mellan 400-500hk.
Vet att det ju finns folk som kört med cossygrejjer på pinto och efter lite sökning så förstod jag att man behöver byta kamdrivningen.
Så min fråga är nu att om jag hittar en topp, vevaxeldrevet och drevet på fördelaren. Passar det på pintons vevaxel och fördelare? Och hur blir det med remskivan till drivningen av generator mm.
Behöver kanske säga att jag ska bygga eget insug. Har cossystakar och kolvar.
Kommer köra med VEMS styrsystem och separata tändspolar.
Jag håller på med ett pinto projekt och har hittat en annons på en cosworth topp som jag ju såklart blev sugen på. Mitt mål med motorn är mellan 400-500hk.
Vet att det ju finns folk som kört med cossygrejjer på pinto och efter lite sökning så förstod jag att man behöver byta kamdrivningen.
Så min fråga är nu att om jag hittar en topp, vevaxeldrevet och drevet på fördelaren. Passar det på pintons vevaxel och fördelare? Och hur blir det med remskivan till drivningen av generator mm.
Behöver kanske säga att jag ska bygga eget insug. Har cossystakar och kolvar.
Kommer köra med VEMS styrsystem och separata tändspolar.
Tags:
-
- Erfaren
- Inlägg: 93
- Blev medlem: lör aug 22, 2009 4:43 pm
- Namn: Jonas Ölander
- Kör: Bara massa fordar!
- Ort: Borås
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Såvitt jag vet kan man få dit rätt drev för kamremmen på både vev och axen som driver fördelare och oljepump. Eventuellt behövs nån spacer eller bearbetning av grejerna på veven men det går att lösa.
Ska du köra sugmotor eller överladdat? Jag gissar på överladdat eftersom du siktar 400-500 hk :-)
Det du bygger är i praktiken en YB med Pintoblock och Pintovev... YB-toppen funkar ju bra för överladdning men en riktigt väl portad Pintotopp har (IMO) potential att maxflöda bättre än en standard YB-topp men jag tror att medelflödet blir bättre med YB-toppen. Dessutom är det få som kan porta en Pintotopp så bra.
Gustaf
Ska du köra sugmotor eller överladdat? Jag gissar på överladdat eftersom du siktar 400-500 hk :-)
Det du bygger är i praktiken en YB med Pintoblock och Pintovev... YB-toppen funkar ju bra för överladdning men en riktigt väl portad Pintotopp har (IMO) potential att maxflöda bättre än en standard YB-topp men jag tror att medelflödet blir bättre med YB-toppen. Dessutom är det få som kan porta en Pintotopp så bra.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Erfaren
- Inlägg: 93
- Blev medlem: lör aug 22, 2009 4:43 pm
- Namn: Jonas Ölander
- Kör: Bara massa fordar!
- Ort: Borås
Tack för det snabba svaret!
Det verkar ju lovande! Men då är nog cossietoppen ett bättre alternativ till mig om man ser det ekonomiskt, för det kostar ju med rikig portning och uppfräsning för större ventiler!
Jo, det ska ju på en snurra, har en BW B2g som känns passande.
Sugis på 500hk! Klart intressant iofs 250hk litereffekt utan snurra borde ge någon sorts pris!!
Det verkar ju lovande! Men då är nog cossietoppen ett bättre alternativ till mig om man ser det ekonomiskt, för det kostar ju med rikig portning och uppfräsning för större ventiler!
Jo, det ska ju på en snurra, har en BW B2g som känns passande.
Sugis på 500hk! Klart intressant iofs 250hk litereffekt utan snurra borde ge någon sorts pris!!
- Mathias-D
- Legend
- Inlägg: 1086
- Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 313
Jag har gjort det på en Pintoturbo http://www.garaget.org/?car=227594
Du behöver drev till vev och fördelarens axel + brickan till denna. Vinklat föredelarlock är att föredra. Inga problem.
Kan ha alla delarna kvar. grenrör, insug, drev, fördelarlock, ....plug and play.
Du behöver drev till vev och fördelarens axel + brickan till denna. Vinklat föredelarlock är att föredra. Inga problem.
Kan ha alla delarna kvar. grenrör, insug, drev, fördelarlock, ....plug and play.
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
-
- Erfaren
- Inlägg: 93
- Blev medlem: lör aug 22, 2009 4:43 pm
- Namn: Jonas Ölander
- Kör: Bara massa fordar!
- Ort: Borås
Okej, det verkar ju riktigt bra! Jag kan nog köpa dreven av samma kille som har toppen. Men brickan på fördelaraxeln skulle kunna vara bra! Och ett insug skulle jag definitivt kunna tänka mig! du får gärna PM:a mig pris!Catling skrev:Jag har gjort det på en Pintoturbo http://www.garaget.org/?car=227594
Du behöver drev till vev och fördelarens axel + brickan till denna. Vinklat föredelarlock är att föredra. Inga problem.
Kan ha alla delarna kvar. grenrör, insug, drev, fördelarlock, ....plug and play.
Vet du hur mycket ett sådant insug klarar av orginal? I effekt då.
Fördelaren ska ändå byggas om då jag ska köra med VEMS och separata spolar, så jag behöver inget lock alls egentligen.