Stänga av belysning Sierra

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Boxxer
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jun 01, 2014 4:53 pm
Namn: Christer
Kör: Sierra, E30
Ort: Stockholm

Stänga av belysning Sierra

Inlägg av Boxxer »

Hej,

Någon som vet hur man skall koppla för att kunna stänga av all belysning (halvljus, parkering, reg. skyltsbelysning) på Sierra?

Hade en tyskimporterad Sierra förut där bilen var helt mörk i nedersta läge, parkering i andra läge och halvljus vid översta läge. Den stilen jag är ute efter.

Mvh. Christer

Användarvisningsbild
old school
Veteran
Inlägg: 899
Blev medlem: fre mar 18, 2005 9:15 pm
Namn: Kent Andersson
Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
Ort: Helsingborg
Medlemsnummer: 117

Inlägg av old school »

Hade en Laser -85 för många år sedan.
På den satt det en förberedd kontakt i motorrummet man drog ur, eller liknande, om man skulle åka utomlands. Den stängde allt.

Det är en funktion som är inbyggd från fabrik. Kolla i instruktionsboken, där hittade jag hur man gjorde då.

Lycka till.
Mix Megapol; radiohistoriens kräkmedel Nr:1

Boxxer
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jun 01, 2014 4:53 pm
Namn: Christer
Kör: Sierra, E30
Ort: Stockholm

Inlägg av Boxxer »

Finns en gul kabel vid brandväggen som stänger av halvljusautomatiken då den kopplas ur. Dock lyser parkering och reg. skyltsbelysningen fortfarande, vilket jag villl få bort.

Har gått igenom elschemat i Haynes-boken, men det stämmer inte överens med hur det är kopplat i min Sierra (antagligen engelskt elschema i Haynes-boken). M.a.o. är möjligheten att stänga av alla lampor helt förbikopplat i min svensksålda Sierra.

Anglofilen
Veteran
Inlägg: 317
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Kör: Volvo 300, Ford Cortina mk3 & mk5 plus en Triumph Daytona 1200
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Anglofilen »

Hade själv samma problem i min Granada mk2, samma gäller Taunuscortinan från 1982.

Det går tamej djävulen inte att få bort automatiken helt, p-ljus och instrument
fortsätter att lysa under körning...
Ska dock fortsätta att rota senare i veckan.
FHM, Ford-Hälso-Myndigheten föreskriver
full fart i VIP flexi-fulen, funkar bäst med trä, kol och gummi... :revs:

Användarvisningsbild
Galne
Veteran
Inlägg: 106
Blev medlem: mån okt 02, 2006 7:12 pm
Namn: Henrik Gunnarsson
Kör: Mazda 323S, Ford Siera 2.0i clx, Mondeo mkIII 2,2Tdci
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Galne »

Dum fråga, men varför vill man ha bort halvljus automatiken??
Ford Sierra 2.0i clx -91, -92
Mazda 323S -97
Ford Mondeo 2,2 TDCi -07

Powerd by http://www.galne.se

mrnenad
Veteran
Inlägg: 753
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:15 pm
Namn: Nenad Damevski Ringdahl
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -92
Ort: Staffanstorp

Inlägg av mrnenad »

Hur fixar man att den aktiveras? Har motsatt bekymmer haha
Bygger vidare

Boxxer
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jun 01, 2014 4:53 pm
Namn: Christer
Kör: Sierra, E30
Ort: Stockholm

Inlägg av Boxxer »

Problemet löst! Löste sig då man drog ut det blåa reläet på plats B i säkringsdosan.

Användarvisningsbild
-FW-
Legend
Inlägg: 5506
Blev medlem: lör jul 26, 2003 10:00 am
Namn: Fredrik Wolf
Kör: Volvo V70
Ort: Helsingborg
Medlemsnummer: 1
Kontakt:

Inlägg av -FW- »

mrnenad skrev:Hur fixar man att den aktiveras? Har motsatt bekymmer haha
Jag undrar detsamma...

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5735
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

Galne skrev:Dum fråga, men varför vill man ha bort halvljus automatiken??
jag undrar desamma??

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8905
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Såg att du redan fixat det. På min ST200 och även min mk2 v6 mondeo så var det bara ett relä man drog.

Varför: i mitt fall, jag kör alltid med p-ljus och dimljus på dagtid så jag tycker det e onödigt att först tända halvljuset och sen släcka det.
Dessutom, kör man xenon konverterat så fungerar inte alltid xenon lamporna i 0 läge på brytaren då Ford har reducerat halvljus. Får inte drivdonen rätt spänning så startar dom inte.

Tillägg: T.ex vissa bilar med popup lyse som har automatiskt halvljus har det kopplat till just halvljuset vilket gör att lamporna är uppe hela tiden.
När dom kopplade på Probarna Gen1 t.ex så satte Ford sverige p-ljuset i halvljus reflektorn vilket gjorde att du fick köra med lamporna uppe även om dimljusen var kopplade som varselljus.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
Thysse
Erfaren
Inlägg: 82
Blev medlem: tor maj 30, 2013 8:02 pm
Namn: Tobias Thyselius
Kör: Ford Mondeo Business 1.5 TDCi - 2017
Ford Focus RS 2.3 Ecoboost - 2017
Ort: Frövi

Inlägg av Thysse »

På min Scorpa satte jag i en säkring för "Reducerat Halvljus (ej Sverige) som det stod i handboken, för att få helt svart på p läge, position på mitten och halvljus på översta. Men vet ej hur det är på Sierra.

Skriv svar