Scorpio 2,3 16v i Sierra
- Firebird_Fredde
- Veteran
- Inlägg: 184
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 7:56 pm
- Namn: Frederic Andersson
- Kör: 1990 Ford Sierra Executive
- Ort: Solna
Scorpio 2,3 16v i Sierra
Hallå!
Tänkte ge mig på ett drivlinebyte i en Sierra genom att stoppa i Scorpions kompletta drivlina.
Hur bolton är bolton?
Vad jag läst mig till så ska hela bakvagnen från scorpio passa bolton på ett sierra chassi så man då får den större diffen och skivbromsar direkt. Scorpion är en 98 hgv, kommer den bakvagnen passa alla sierra chassin?
Framvagnen har jag inte läst lika mycket om, är det samma procedur där?
Vad jag läst så är det inte samma styrsystem på 2.0 dohc som på 2,3 16v, inte helt orimligt eftersom den är nyare. Men eftersom jag har en komplett bil att ta härva och box från bör det inte vara något problem, eller?
Skiljer det något på MT75 som sitter i en sierra dohc mot denna som sitter i scorpion?
Läst även något om att scorpion har något kasst dubbelmassesvänghjul, går detta att ersättas med något bättre från någon annan ford? Eller funkar inte styrsystemet då så man måste byta styrsystem till ett eftermarknads?
Tänkte ge mig på ett drivlinebyte i en Sierra genom att stoppa i Scorpions kompletta drivlina.
Hur bolton är bolton?
Vad jag läst mig till så ska hela bakvagnen från scorpio passa bolton på ett sierra chassi så man då får den större diffen och skivbromsar direkt. Scorpion är en 98 hgv, kommer den bakvagnen passa alla sierra chassin?
Framvagnen har jag inte läst lika mycket om, är det samma procedur där?
Vad jag läst så är det inte samma styrsystem på 2.0 dohc som på 2,3 16v, inte helt orimligt eftersom den är nyare. Men eftersom jag har en komplett bil att ta härva och box från bör det inte vara något problem, eller?
Skiljer det något på MT75 som sitter i en sierra dohc mot denna som sitter i scorpion?
Läst även något om att scorpion har något kasst dubbelmassesvänghjul, går detta att ersättas med något bättre från någon annan ford? Eller funkar inte styrsystemet då så man måste byta styrsystem till ett eftermarknads?
- granadadr
- Legend
- Inlägg: 5861
- Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
- Ort: Skellefteå
1 jag tvivlar på att bakvagnen passar bolton då Scorpion är en större bil,, meo bredare
2 styrsystemen i båda bilarna är intergrerade i elhärvan,, meo inte ett dugg lika, väldigt mkt kabel och säkringar och dyl,, meo väldigt mycket jobb
motor/vxl är bolton,, men tänk på att sierra har vire, och scorpio har elektrisk hastighetesmätare,
framvagnen är inte ens nära att dem är lika,,, orkar inte skriva skillnaderna
2 styrsystemen i båda bilarna är intergrerade i elhärvan,, meo inte ett dugg lika, väldigt mkt kabel och säkringar och dyl,, meo väldigt mycket jobb
motor/vxl är bolton,, men tänk på att sierra har vire, och scorpio har elektrisk hastighetesmätare,
framvagnen är inte ens nära att dem är lika,,, orkar inte skriva skillnaderna

- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10233
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Scorpio 1998 har ju den "nya" bakvagnen så den passar med all sannolikhet inte i Sierra. Jag har grejer liggande för att mäta och jämföra men har inte riktigt hunnit det.
Om du har båda bilarna är det ju enklast att du själv jämför. Men om inte Sierran också är en kombi så skiljer det även på placering av dämpare/fjädrar bak vilket ställer till det.
Gustaf
Om du har båda bilarna är det ju enklast att du själv jämför. Men om inte Sierran också är en kombi så skiljer det även på placering av dämpare/fjädrar bak vilket ställer till det.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Firebird_Fredde
- Veteran
- Inlägg: 184
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 7:56 pm
- Namn: Frederic Andersson
- Kör: 1990 Ford Sierra Executive
- Ort: Solna
Bilen ska inte besiktas så det spelar ingen roll om hastighetsmätaren inte fungerar.
Men en sådan lösning är i såna fall scorpions mätarhus i sierran eller kan man switcha uttagen i växellådan?
Hittade en kille här i sverige som hade satt på scorpio bakvagn på sin sierra, åsanisse engineering eller något sånt, han körde långlopp med den.
Men som du säger så hade han svetsat nya fästen för dämparna då den kom från en kombi.
Att scorpion hade en något annorlunda bakvagn på dom senare var mer än vad jag visste men efter en snabb googling hittade jag två sprängskisser på dom två, verkar byta vid årsskiftet 96.
Det jag ville var ju att få den större diffen och bromsskivor bak enkelt men det kanske går ändå att byta bärarmarna och diffen med drivaxlar.
Är det inte en härva för motorstyrning och en härva för annat (c-lås,ljus m.m.) eller är det bara en enda fet härva på ford?
I såna fall borde man väl bara kunna fimpa av det man inte behöver för långlopp?
Men en sådan lösning är i såna fall scorpions mätarhus i sierran eller kan man switcha uttagen i växellådan?
Hittade en kille här i sverige som hade satt på scorpio bakvagn på sin sierra, åsanisse engineering eller något sånt, han körde långlopp med den.
Men som du säger så hade han svetsat nya fästen för dämparna då den kom från en kombi.
Att scorpion hade en något annorlunda bakvagn på dom senare var mer än vad jag visste men efter en snabb googling hittade jag två sprängskisser på dom två, verkar byta vid årsskiftet 96.
Det jag ville var ju att få den större diffen och bromsskivor bak enkelt men det kanske går ändå att byta bärarmarna och diffen med drivaxlar.
Är det inte en härva för motorstyrning och en härva för annat (c-lås,ljus m.m.) eller är det bara en enda fet härva på ford?
I såna fall borde man väl bara kunna fimpa av det man inte behöver för långlopp?
- Bilagor
-
-
- Thysse
- Erfaren
- Inlägg: 82
- Blev medlem: tor maj 30, 2013 8:02 pm
- Namn: Tobias Thyselius
- Kör: Ford Mondeo Business 1.5 TDCi - 2017
Ford Focus RS 2.3 Ecoboost - 2017 - Ort: Frövi
Hmm min 1993a scorpio har vire till hastighetsmätaren vad jag vet.. Böt mätarhus igår och då satt det vire på baksidan :Lgranadadr skrev:1 jag tvivlar på att bakvagnen passar bolton då Scorpion är en större bil,, meo bredare
2 styrsystemen i båda bilarna är intergrerade i elhärvan,, meo inte ett dugg lika, väldigt mkt kabel och säkringar och dyl,, meo väldigt mycket jobb
motor/vxl är bolton,, men tänk på att sierra har vire, och scorpio har elektrisk hastighetesmätare,
framvagnen är inte ens nära att dem är lika,,, orkar inte skriva skillnaderna
- Firebird_Fredde
- Veteran
- Inlägg: 184
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 7:56 pm
- Namn: Frederic Andersson
- Kör: 1990 Ford Sierra Executive
- Ort: Solna
Bilen ska gå 6timmars nästa säsong, växellådan vill jag mest veta ifall eventuellt ras att grejerna passar. Samma med klumpen.
Egentligen skulle jag ville ha en större och starkare diff med tanke på påfrestningen och eftersom det sitter skivor på scorpion skulle det vara smutt att bara byta bakvagn i ett svep.
Eftersom r-däck inte är tillåtet och maxbredd är 205 så känns massa effekt mest onödigt då det innebär mycket mera däckslitage med mycket mos.
Vi kommer inte turbokonvertera även om det är tillåtet, mest för att hålla bilen enkel och driftsäker.
2,9 skulle kunna vara något i originaleffekt men eftersom jag redan har en scorpio att ta motor från och den maskinen har i princip samma effekt på papper plus lättare motor så blir valet lätt.
Sen har jag i flera flera år velat ge mig på ett sånt här motorbyte, nästan 150hk i en 16v Sierra är ju lite GTI bil.
Egentligen skulle jag ville ha en större och starkare diff med tanke på påfrestningen och eftersom det sitter skivor på scorpion skulle det vara smutt att bara byta bakvagn i ett svep.
Eftersom r-däck inte är tillåtet och maxbredd är 205 så känns massa effekt mest onödigt då det innebär mycket mera däckslitage med mycket mos.
Vi kommer inte turbokonvertera även om det är tillåtet, mest för att hålla bilen enkel och driftsäker.
2,9 skulle kunna vara något i originaleffekt men eftersom jag redan har en scorpio att ta motor från och den maskinen har i princip samma effekt på papper plus lättare motor så blir valet lätt.
Sen har jag i flera flera år velat ge mig på ett sånt här motorbyte, nästan 150hk i en 16v Sierra är ju lite GTI bil.
- Firebird_Fredde
- Veteran
- Inlägg: 184
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 7:56 pm
- Namn: Frederic Andersson
- Kör: 1990 Ford Sierra Executive
- Ort: Solna
Ja man vet ju inte hur fort man tröttnar på originaleffekten och om man då redan har
den större klumpen på plats kan det inte skada.
Sportigare hjulvinklar kan inte heller vara fel.
Bra tips där med krängaren, det ska kommas ihåg.
Hur är det med scorpions frambromsar?
Dom är något större visst? Passar dom på Sierrans spindlar?
den större klumpen på plats kan det inte skada.
Sportigare hjulvinklar kan inte heller vara fel.
Bra tips där med krängaren, det ska kommas ihåg.
Hur är det med scorpions frambromsar?
Dom är något större visst? Passar dom på Sierrans spindlar?
- Firebird_Fredde
- Veteran
- Inlägg: 184
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 7:56 pm
- Namn: Frederic Andersson
- Kör: 1990 Ford Sierra Executive
- Ort: Solna
- Firebird_Fredde
- Veteran
- Inlägg: 184
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 7:56 pm
- Namn: Frederic Andersson
- Kör: 1990 Ford Sierra Executive
- Ort: Solna
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10233
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Jag ser ingen anledning alls att sätta i 7,5"-diffen för hållbarhetens skull, däremot kan du ju kanske vara sugen på utväxlingen. Men då är frågan om du har rätt donatorbil? Det finns ju både 4.09:1 och 4.27:1 i sena Scorpio vilket kan passa bra i alla fall på kortare banor. Det enklaste sättet att få i de diffarna är att ta bakvagnsbrygga från en Sierra V6 som hade 7,5" klump. Alternativt bara svetsa om fästena på din befintliga bakvagnsbrygga.
Vill du bygga om mer så är det inte alls dumt att använda fram- och bakvagn från Scorpion - geometrierna är bättre, speciellt framvagnen har ju en stadigare konstruktion där det inte är kränghämmaren som ska hålla kvar framhjulet. Men det blir ganska mycket jobb förstås. Du får ju upp spårvidden också vilket är ett plus.
Större skivor är ju viktigt på bana för att bromsarna ska hålla längre, inte i första hand för att öka retardationen. Så jag skulle helt klart försöka få ditt större saker om reglementet tillåter.
Får ni köra med eftermarknadsinsprutning så är det ju ganska enkelt att använda Megasquirt på dessa motorer (alla givare finns på plats), då slipper man knöla så mycket med elhärva från Scorpion.
Gustaf
Vill du bygga om mer så är det inte alls dumt att använda fram- och bakvagn från Scorpion - geometrierna är bättre, speciellt framvagnen har ju en stadigare konstruktion där det inte är kränghämmaren som ska hålla kvar framhjulet. Men det blir ganska mycket jobb förstås. Du får ju upp spårvidden också vilket är ett plus.
Större skivor är ju viktigt på bana för att bromsarna ska hålla längre, inte i första hand för att öka retardationen. Så jag skulle helt klart försöka få ditt större saker om reglementet tillåter.
Får ni köra med eftermarknadsinsprutning så är det ju ganska enkelt att använda Megasquirt på dessa motorer (alla givare finns på plats), då slipper man knöla så mycket med elhärva från Scorpion.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Firebird_Fredde
- Veteran
- Inlägg: 184
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 7:56 pm
- Namn: Frederic Andersson
- Kör: 1990 Ford Sierra Executive
- Ort: Solna
Det jag tänkt mig är att om diffen skär ihop så ska man kunna hänga dit en större diff, sen ska vi självklart ha skivor bak också.
Därför enklast att bara ta en hel scorpio bakvagn.
Klart man kan ta en från sierra v6 också men nu har jag ju redan scorpion som står. Dock verkar det ju inte vara samma men det går nog att få ihop med kap å svets.
Har googlat en hel del på detta med utväxlingarna och hittade en lista på nåt forum, minns ej vilket. Om den stämmer vet jag ej.
M=3.14 (7" or 7.5")
A=3.36 (7.5")
V=3.38 (7")
U=3.62 (7")
3=3.64 (7.5")
9=3.91 (7.5")
D=3.92 (7")
Men den listan täcker kanske bara Sierra? Vad har scorpion för benämningar på diffarna du nämner där med utväxling på över 4?
Vad tror eller vet du passar på en sierra framvagn från en scorpio och vad tror du behöver ändras? Låter som att krängningshämmaren passar rakt av i alla fall.
Ja det skulle vara trevligt med bredare spårvidd och en bättre konstruerad framvagn.
Men vad skulle behöva göras om för att få dit den då?
Större bromsar vill man gärna ha, dom måste väl vara typ 260 på scorpion eller större?
Såg att burton hade kompletta kit men vill ju hålla lite budget på bygget så.
Bara köpa slitsade och/eller borrade skivor med värre belägg till. Men behöver ok som passar på sierran då.
Eftermarknadsinsprutning är okey, dock inget jag hållit på med tidigare. Har kikat lite på ms för att förenkla men har som sagt ingen erfarenhet av mappning tidigare. Men det lär man sig kanske fort? Även där vill man hålla lite budget, har inte hittat nåt billigt ms ännu så det billigaste är ju att bara ta härvan.
Därför enklast att bara ta en hel scorpio bakvagn.
Klart man kan ta en från sierra v6 också men nu har jag ju redan scorpion som står. Dock verkar det ju inte vara samma men det går nog att få ihop med kap å svets.
Har googlat en hel del på detta med utväxlingarna och hittade en lista på nåt forum, minns ej vilket. Om den stämmer vet jag ej.
M=3.14 (7" or 7.5")
A=3.36 (7.5")
V=3.38 (7")
U=3.62 (7")
3=3.64 (7.5")
9=3.91 (7.5")
D=3.92 (7")
Men den listan täcker kanske bara Sierra? Vad har scorpion för benämningar på diffarna du nämner där med utväxling på över 4?
Vad tror eller vet du passar på en sierra framvagn från en scorpio och vad tror du behöver ändras? Låter som att krängningshämmaren passar rakt av i alla fall.
Ja det skulle vara trevligt med bredare spårvidd och en bättre konstruerad framvagn.
Men vad skulle behöva göras om för att få dit den då?
Större bromsar vill man gärna ha, dom måste väl vara typ 260 på scorpion eller större?
Såg att burton hade kompletta kit men vill ju hålla lite budget på bygget så.
Bara köpa slitsade och/eller borrade skivor med värre belägg till. Men behöver ok som passar på sierran då.
Eftermarknadsinsprutning är okey, dock inget jag hållit på med tidigare. Har kikat lite på ms för att förenkla men har som sagt ingen erfarenhet av mappning tidigare. Men det lär man sig kanske fort? Även där vill man hålla lite budget, har inte hittat nåt billigt ms ännu så det billigaste är ju att bara ta härvan.
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10233
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Listan stämmer men bara för de äldre bilarna.
http://www.fordscorpio.co.uk/mt75.htm
Difflistan där är nog inte helt rätt (2.3 saknas) men det sitter 4.09:1 eller 4.27:1 i dem. Jag har själv testat en 4.27:1 i Caprin (med Sierra bakvagn). Kolla märkplåten på din diff eller lyft locket och kolla.
Scorpions nyare framvagn "passar" inte alls, kränghämmaren är helt olika liksom framvagnsbalk, bärarmar och fjäderben. Det är som sagt rätt mycket jobb med att få dit den. Du måste anpassa fästena och jag vet ingen som gjort det.
Enligt Meca har Scorpio 2.3 260 mm skivor fram men jag tror 280 mm skivor och ok från V6 passar.
http://www.extraefi.co.uk/ har bra pris på kompletta MS. Men det blir ju tusenlappar.
Gustaf
http://www.fordscorpio.co.uk/mt75.htm
Difflistan där är nog inte helt rätt (2.3 saknas) men det sitter 4.09:1 eller 4.27:1 i dem. Jag har själv testat en 4.27:1 i Caprin (med Sierra bakvagn). Kolla märkplåten på din diff eller lyft locket och kolla.
Scorpions nyare framvagn "passar" inte alls, kränghämmaren är helt olika liksom framvagnsbalk, bärarmar och fjäderben. Det är som sagt rätt mycket jobb med att få dit den. Du måste anpassa fästena och jag vet ingen som gjort det.
Enligt Meca har Scorpio 2.3 260 mm skivor fram men jag tror 280 mm skivor och ok från V6 passar.
http://www.extraefi.co.uk/ har bra pris på kompletta MS. Men det blir ju tusenlappar.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Firebird_Fredde
- Veteran
- Inlägg: 184
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 7:56 pm
- Namn: Frederic Andersson
- Kör: 1990 Ford Sierra Executive
- Ort: Solna
Ska kika diffen när vi väl rycker tag i projektet.
Om man skulle ha en äldre scorpio som reservdelsbil, vad skulle man kunna ta från framvagnen då?
Vanliga sierra har 240mm, sierra v6 har 260, scorpio 2,3 har 260 och v6 280? Är det rätt?
Hoppar nog ms. Som det känns just nu i alla fall. Skulle det varit en seriösare bil än en budgetracer hade det varit en annan sak.
Om man skulle ha en äldre scorpio som reservdelsbil, vad skulle man kunna ta från framvagnen då?
Vanliga sierra har 240mm, sierra v6 har 260, scorpio 2,3 har 260 och v6 280? Är det rätt?
Hoppar nog ms. Som det känns just nu i alla fall. Skulle det varit en seriösare bil än en budgetracer hade det varit en annan sak.
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10233
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Före "grodscorpio" passar fler saker men jag är osäker på kränghämmare fram. Fjäderben och bromsar går nog att anpassa men det ger inte så mycket tror jag.
Sierra med V6 (samt 2.0 med ABS) har 260 mm skivor. Det är nog bara Scorpio 24v som har 280 mm skivor fram.
Gustaf
Sierra med V6 (samt 2.0 med ABS) har 260 mm skivor. Det är nog bara Scorpio 24v som har 280 mm skivor fram.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost