Scorpio 2,3 16v i Sierra

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5761
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

therealpinto skrev:Före "grodscorpio" passar fler saker men jag är osäker på kränghämmare fram. Fjäderben och bromsar går nog att anpassa men det ger inte så mycket tror jag.

Sierra med V6 (samt 2.0 med ABS) har 260 mm skivor. Det är nog bara Scorpio 24v som har 280 mm skivor fram.

Gustaf
du hann före ;) joo det är 260mm på alla grodor utom då 24v :)

Användarvisningsbild
Galne
Veteran
Inlägg: 106
Blev medlem: mån okt 02, 2006 7:12 pm
Namn: Henrik Gunnarsson
Kör: Mazda 323S, Ford Siera 2.0i clx, Mondeo mkIII 2,2Tdci
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Galne »

Den bakvagn som monterades på Sierran som omnämnt var bolt-on, det enda som inte stämde var stötdämpar infästningen. Men då vi hade en kombicoupé och bakaxeln kom från en kombi så moddades länkarmarna med nya stötdämpar fästen. Bakaxeln kom från en gammal scorpio kombi. Anledningen till bytet var för att få en klump med diff i och den har då hållt smiskats på sjöisar och asfalt.

Bromsarna uppgraderade vi runt om på bilen, Sierra V6/ABS fram och scorpio med ventilerat bak. Men de skivorna som sitter bak var inte gratis...

Har du frågor om vårt bygga så hör gärna av dig...
Ford Sierra 2.0i clx -91, -92
Mazda 323S -97
Ford Mondeo 2,2 TDCi -07

Powerd by http://www.galne.se

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5761
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

hur bråttom är det med ombyggnationen?? jag har nämligen en Groda 2,9 som ska skrotas i vår,, en sedan :) jag ska bara ha motor, vxl från den

Användarvisningsbild
Firebird_Fredde
Veteran
Inlägg: 184
Blev medlem: fre jan 13, 2006 7:56 pm
Namn: Frederic Andersson
Kör: 1990 Ford Sierra Executive
Ort: Solna

Inlägg av Firebird_Fredde »

Inte bråttom alls men inget verkar ju passa från grodorna typ. Vilka scorpio har ventilerade bakskivor?

Användarvisningsbild
Firebird_Fredde
Veteran
Inlägg: 184
Blev medlem: fre jan 13, 2006 7:56 pm
Namn: Frederic Andersson
Kör: 1990 Ford Sierra Executive
Ort: Solna

Inlägg av Firebird_Fredde »

Såg nu i biltemakatalogen att dom har ventilerade bakskivor till scorpio 95-98 för 339kr st. Måste kolla på min reservdelsbil vad som sitter på den men vad använder man för ok till dom skivorna då?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10134
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Man använder ok från en Scorpio med ventilerade skivor bak (eller Sierra Cosworth 4x4). Oken är bredare eftersom skivan är tjockare.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5761
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

therealpinto skrev:Man använder ok från en Scorpio med ventilerade skivor bak (eller Sierra Cosworth 4x4). Oken är bredare eftersom skivan är tjockare.

Gustaf
instämmer,, eftersom din 2,3a är en kombi har den ventilerade skivor, du kan nog ta de oken om de är ok ;) hehehe okej alltså :)

Användarvisningsbild
Stenis
Erfaren
Inlägg: 21
Blev medlem: tis maj 25, 2010 8:58 pm
Namn: Johan S
Kör: Ford Thunderbolt, Ford Sierra, Ford Mustang
Ort: Kungsängen

Inlägg av Stenis »

Låter som det här kommer gå satan det här asså...:revs::prop:

Användarvisningsbild
MaCintosh
Veteran
Inlägg: 164
Blev medlem: mån maj 26, 2008 12:37 am
Namn: Marcus Pettersson
Kör: Ford Sierra V6 Turbo - Mondeo V6 Brukis
Ort: Nära Norrköping

Inlägg av MaCintosh »

therealpinto skrev:Scorpio 1998 har ju den "nya" bakvagnen så den passar med all sannolikhet inte i Sierra. Jag har grejer liggande för att mäta och jämföra men har inte riktigt hunnit det.

Om du har båda bilarna är det ju enklast att du själv jämför. Men om inte Sierran också är en kombi så skiljer det även på placering av dämpare/fjädrar bak vilket ställer till det.

Gustaf
Blev väldigt nyfiken på vad "nya" bakaxeln är för nått :D ?

En bakaxel (komplett) från en Scorpio cosworth (senare "Grodan" med BOB motor) passade rakt upp på en Sierra Mk1 - 86 iaf.

Ser bara fördelar med bytet !
Skivor bak, lite grövre konstruktion på både bågen och armarna, bra för vikten bak ;)
Sen är det ca 1 cm bredare per sida jämnfört mot en vanlig 2,9 bakvagn från Sierra också, så ökar ju spårvidden en aning.

Ta en titt på bygget !
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 044&type=3
http://www.facebook.com/pages/Team-Vebotrim/143643252347044
Team Vebotrim
Jeremy Clarkson´
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10134
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det kom en ny bakvagnsbalk typ 1997/98 där diffen är monterad på annat sätt. Bakvagnsbalken är inte längre fäst i karossen genom diffen, utan har egna fästen, och diffen sitter gummiupphängd i balken.

Bild

Bild

Jag hittar inga bilder på själva balken nu men det syns ju på diffens fästen.

Men det är ju bra att ni testat att balken från den äldre Scorpion passar. Det är bra att veta :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
MaCintosh
Veteran
Inlägg: 164
Blev medlem: mån maj 26, 2008 12:37 am
Namn: Marcus Pettersson
Kör: Ford Sierra V6 Turbo - Mondeo V6 Brukis
Ort: Nära Norrköping

Inlägg av MaCintosh »

Den bakaxeln plockades från Scorpio cosworth - 95 eller om det var 96.
Nu när du visar bilden känner jag igen den typen av diff.
Undra om mycket är anorlunda på dom, om det finns några tydliga för eller nackdelar.

Scorpio bakaxeln med axlar och knutar hängde med hela sommaren i sierra laser M30 bygget med överdrivet många starter med slicks, däribland klistrade mantorp och på det överdrivet bra fästet uppe i Eskilstuna.
Bra att det finns "värre" org grejor tillverkade av Ford att ösa upp Bolt on när man vill förbättra hållbarheten :D
http://www.facebook.com/pages/Team-Vebotrim/143643252347044
Team Vebotrim
Jeremy Clarkson´
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10134
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag skulle säga att den nyare bakaxeln förmodligen har en fördel i att man kan montera själva bakvagnen stummare mot karossen utan att få in så mycket drevljud, men i en rejsbil spelar det nog mindre roll.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar