Hjullager eller Drivaxeln?
- Thysse
- Erfaren
- Namn: Tobias Thyselius
- Kör: Ford Mondeo Business 1.5 TDCi - 2017
Ford Focus RS 2.3 Ecoboost - 2017 - Ort: Frövi
Hjullager eller Drivaxeln?
Tjabba har ett problem, lyfte upp bilen för att kasta in sånadäringa gummigrejer till fjädrar från biltema. Men till saken
När jag lyfte upp bilen så märkte jag att det glappar som f*n på vänster sida. Funderar på om det är hjullager eller är det drivaxeln?
(tar du tag i däcket på varsin sida ena handen mot fronten andra handen mot bakpartiet och ruskar glappar det mer än när du håller uppepå och nertill och ruskar, samt att drivaxeln rör sig när man ruskar på hjulet.)
Behöver svar snabbt
När jag lyfte upp bilen så märkte jag att det glappar som f*n på vänster sida. Funderar på om det är hjullager eller är det drivaxeln?
(tar du tag i däcket på varsin sida ena handen mot fronten andra handen mot bakpartiet och ruskar glappar det mer än när du håller uppepå och nertill och ruskar, samt att drivaxeln rör sig när man ruskar på hjulet.)
Behöver svar snabbt
- need 4 speed
- Legend
- Namn: Juha Mäki
- Kör: Sierra Cosworth-91/ P100 2,9t snart med "The Mighty Barra"
- Medlemsnummer: 14
- Thysse
- Erfaren

Får ursäkta kvaliteten men det är bränslerör modell original som har gått sönder precis efter plaströret på returledningen. Ska nämligen ersätta båda bränslerören då dem sjunger på sista versen.
Behöver hjälp för jag vet ej hur jag skall fixa svarvning mellan plaströren och dem tilltänkta kopparrören (8mm inv. diameter)
Tack på Förhand!
- Thysse
- Erfaren
Är det inte 8mm original?SK Racing skrev:Nu är detta längesedan jag höll på med min bil, men jag bytte bytte inte diameter på röret då jag fortfarande har std kopplingarna.
När du ska skarva plastslangen på std kopplingarna så värmer du upp den så den blir mjuk och glider på fäfflorna, när den svalnat så är den fast och tät.
Ska du byta för kommande effektökning så hade jag kört med 10-12 mm rör för att vara på den säkra sidan, sen eliminera 90 graders böjar till o från filtret osv, genom att köpa kopplingar/nipplar som är raka och med gänga för att kunna skruva dom i filtret direkt, lika så på tanken.
Nu har inte jag svaren på vad när o hur utan det får bygget visa vad du behöver och vilka nipplar som åtgår, jag har för mig att bla KL racing ska ha ett skapligt sortiment på kopplingar/nipplar, det är lite pill/jobb med o hitta rätt kopplingar.
Jag har skarvat kopparrör och bränsleslang med vanliga minislangklämmor av god kvalite, två efter varandra har jag använt och det fungerar bevisligen på min bil med 2,5 bar/kg bränsletryck, ska en högre, ja då hade jag nog försökt få till en kona på röret, alt lött på en lämplig nippel för en bra övergång mellan slang/rör.
Hur du ska skarva dina rör o slang vet jag inte direkt, men jag hade försökt o få in ett rör i std plastslangen ca 3 cm som skulle agera som mothåll/stödhylsa, sen trä bränsleslangen utanpå plastslangen och med röret invändigt i slangen som stöd kunna dra åt med ett par bra miniklämmor, dock så minskar ju det invändiga röret flödet något, så det är ju inte lämpligt om du skulle bygga en tryck o pys motor, men duger så länge du kör std.
Och hur ska man kunna värma platsröret när det ligger bränsle i?
- Thysse
- Erfaren
Redan klarSK Racing skrev:1. minns ej diametern.
2. värmepistol, men ha släckmatriel i närheten, dock ingen pulversläckare, släcker bra men är ett helvete o städa/sanera efter, tro mig...
Köpte bränslerör och kopparrör, och skarvade (plaströr -> Bränslerör -> kopparrör) vart tätt och fint satte dit 3 slangklämmor av bättre modell som drar jämnt på varje slangskarv
Och böt bränslefiltret på samma gång, men fick dunka all soppa då allt rann ut :L
Tack för er uppmärksamhet och hjälp
- Thysse
- Erfaren
Det gick bra, förutom att när jag skulle knacka i den andra lagerbanan så sjönk den i direkt.SK Racing skrev:Hur gick det med lagret?
Tog en körnare och knackade i navet och drog i ett starkt Låsning/gänglåsnings medel för Scania
, funkar nog ett tag men skall ge mig på och leta efter fräschare nav kanske?- Thysse
- Erfaren
ExaktSK Racing skrev:Ok, då har det nog fått stryk, nja limmar du med någon riktigt bra Lock Tight så ska det hålla, det finns ju speciella fyllande/limmande för just lager och har du använt något liknande så ska ju det hålla.
Hehehe, knacka i lagerhållaren är ju ett gammalt knep, när jag var internerad på Lernia så fick en av utbildarna nästan hjärnblödning när jag gick loss med körnaren och lagerlimmet, men det fungerade och det är ju huvudsaken.
Får se vad som blir nästa projekt. Funderar på att beställa måttanpassade bromsslangar till okena bak så man slipper dem rören där
- Thysse
- Erfaren
Jajo det håller jag med om, men stålomspunna tänkte jag inte skaffa då jag själv också vill se slangens skick, t.ex torrsprickor och sådantSK Racing skrev:Jo allt får ju stryk av saltet, o bränslebanjona är ju inte skonade, jag plockar alltid bort allt som rör skarvar, nipplar och övergångar när jag skrotar något, den lådan med dom grejerna har räddat mig mer än en gång när en stått där med något som gått läck/sönder en helg/kväll
Jag talade med en trevlig kvinnlig bilintresserad bilprovare här nere o hon hade väl bara en åsikt om stålomspunna bromsslangar o det vart ju att det inte gick o se själva slangens skick, o det får ju jag hålla med om.
Jag kan ju tycka att det är utslängda pengar, för någon skillnad har inte jag märkt i pedalstummhet på bilar med/utan stålomspunna slangar, det finns nog andra sätt att få bättre bromsverkan innan en kommer till att det är själva bromsslangen som blir avgörande, jag är övertygad om att köpa bättre skivor och belägg som första uppgradering är den "rätta" vägen, om det nu finns något rätt o fel i denna frågan.