Sierra laddar inte som den ska

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
matzhed
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: lör aug 01, 2015 12:27 pm
Namn: Matz Hedman
Kör: Ford Sierra 2.0i GT -93
Ort: Uddevalla

Sierra laddar inte som den ska

Inlägg av matzhed »

Hej! Har en Sierra -93 som inte går som den ska. Det började med att instrumentpanelen la av, sen slutade elhissar, blinkers osv. att fungera allt eftersom och tillslut stannade bilen. Problem med laddningen alltså.

Jag bytte generator men den laddar ändå inte, men däremot om jag startar bilen å kopplar en kabel från batteriets plus och sedan bara "duttar" på generators signalkabel så går den igång å börjar ladda. Genom denna manöver så kan jag alltså köra bilen. Dock funkar inte instrumentpanelen, samt att laddningslampan lyser.

Jag har felsökt och sett att säkringen för varningslampor går direkt jag vrider om tändningen, även om jag plockar bort reläet så det är inte det som är fel. Min slutsats är att problemet ligger nånstans mellan tändningen och säkrings/reläboxen. Men vad kan det vara? Någon som har en idé?:)

Tags:

Cosworth 4x4
Legend
Inlägg: 1114
Blev medlem: tis aug 19, 2003 10:00 am
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
Ort: Örebro

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Hallå

Är lite osäker på hur det såg ut på Sierran, men på Taunus, Capri och Granadan med OHC motor så kunde bakstycket på backljuskontakten "ploppa ut" och då ramlade kabeln ner och la sig på avgassytemet och smälte = kortslutning = säkringen till det som gick över tändningsläget gick sönder !
Sen hade Sierran också ett annat problem, det finns ett 70A "Kraft relä" ( två av stiften är 9mm breda mot normala 6,3mm ! ) som förser allt som ska gå på "Tändning" med ström, detta relä kunde ge upp / gå sönder och då så slutade den bl.a. att ladda MEN det blev ingen kortis = säkringarna höll !

// Micke

matzhed
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: lör aug 01, 2015 12:27 pm
Namn: Matz Hedman
Kör: Ford Sierra 2.0i GT -93
Ort: Uddevalla

Inlägg av matzhed »

SK Racing skrev:Ja detr verkar som du har problem med magnetiseringen, på min sierra(Pinto) så går det en blå kabel från generatorn till lampan på panelen, när det kablen får kaffet så får elen damp.

Tydligen så är det inte helt ovanligt att den kablen ger upp, jag fick sprätta upp kabelstammen in till under handsfacket för att hitta frisk koppar att löda på en ny kabel på, efter det så har det fungerat som det ska.
Aa, men det är samma på sierran. En blå kabel går från generatorn (den jag kallar för signalkabeln) och det är där jag duttar till med en kabel kopplad från batteriets plus. Hm, så den går in under handskfacket? Men om jag kopplar bort den från generatorn och vrider på tändningen... Om det är det som är fel borde säkringen hålla va?

matzhed
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: lör aug 01, 2015 12:27 pm
Namn: Matz Hedman
Kör: Ford Sierra 2.0i GT -93
Ort: Uddevalla

Inlägg av matzhed »

Cosworth 4x4 skrev:Hallå

Är lite osäker på hur det såg ut på Sierran, men på Taunus, Capri och Granadan med OHC motor så kunde bakstycket på backljuskontakten "ploppa ut" och då ramlade kabeln ner och la sig på avgassytemet och smälte = kortslutning = säkringen till det som gick över tändningsläget gick sönder !
Sen hade Sierran också ett annat problem, det finns ett 70A "Kraft relä" ( två av stiften är 9mm breda mot normala 6,3mm ! ) som förser allt som ska gå på "Tändning" med ström, detta relä kunde ge upp / gå sönder och då så slutade den bl.a. att ladda MEN det blev ingen kortis = säkringarna höll !

// Micke
Ser man det underifrån eller behöver jag gå in ovanifrån?

Cosworth 4x4
Legend
Inlägg: 1114
Blev medlem: tis aug 19, 2003 10:00 am
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
Ort: Örebro

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Menar du kabeln till backljuset så brukade det synas om man böjde sig ner och tittade under bilen , det brukade då hänga ner en kabelstump ev. över avgasröret !

Menar du relät så sitter det i säkringsdosan och det ska bara vara att dra rätt upp och titta på undersidan av relät.
( Ibland hade det varit så varmt att man fick bryta bort relät i bitar då det hade varit dålig kontakt = varmgång = smält ihop med säkringsdosan !)
matzhed skrev:Ser man det underifrån eller behöver jag gå in ovanifrån?

Cosworth 4x4
Legend
Inlägg: 1114
Blev medlem: tis aug 19, 2003 10:00 am
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
Ort: Örebro

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Har under alla mina år som bilelektriker aldrig varit med om att en "kortis på denna blåa kabel orsakat att säkringen gått sönder och så som funktionen på detta är kan den heller inte orsaka att säkringen går sönder !
Den blå kabeln ger generatorn magnetisering genom glödtråden i kontrollampan och när generatorn börjar ladda så kommer det + i den = kontrollampan får + på båda sidorna och slocknar !
D.v.s. det enda som händer om den blå kabeln blir jordad är att lampan lyser hela tiden så länge den har + på andra sidan och det får den via kretskortet bakpå instrumentgruppen !
Kolla vad som är säkrat på den säkringen !
Har för mig att det var kontrollamporna, backljuset , torkarna & fläkten.

// Micke
matzhed skrev:Aa, men det är samma på sierran. En blå kabel går från generatorn (den jag kallar för signalkabeln) och det är där jag duttar till med en kabel kopplad från batteriets plus. Hm, så den går in under handskfacket? Men om jag kopplar bort den från generatorn och vrider på tändningen... Om det är det som är fel borde säkringen hålla va?

matzhed
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: lör aug 01, 2015 12:27 pm
Namn: Matz Hedman
Kör: Ford Sierra 2.0i GT -93
Ort: Uddevalla

Inlägg av matzhed »

Bilen lagad! Kortis i de eluppvärmda spolarmunstyckena samt tre lampor (varav en var oljetrycket) i instrumentpanelen. Nu går den som den ska, förutom att den rycker lite.

Skriv svar