Sida 1 av 1

2.9i xr4x4

Postat: fre sep 18, 2015 9:01 pm
av xr4i
Hej!

Jag har problem med motorn i min sierra..dricker glykol som fyller upp oljetråget med detta :( så ett motorbyte är på sin plats eller om det "bara" är topppackning som gett upp!!!
Då det sitter en 2.9 med motorkod B4B så är min fråga vad skillnaden är på ett B4C block??
Tänkte om det går att flytta över oljetråg m.m.

Mvh. Micke:confused:

Postat: lör sep 19, 2015 5:37 am
av therealpinto
Såvitt jag vet är det inga betydande skillnader på det sättet, du kan flytta alla kringdetaljer.

Gustaf

Postat: lör sep 19, 2015 6:11 am
av xr4i
Ok Tack för svar...då blir det det skruvning framöver :cool:

Postat: lör sep 19, 2015 5:42 pm
av mr Costin
Har aldrig hört att 2,9 spricker nånstans så byt toppackningar istället för motor. Är en hel del mekk med överflyttning av tråg, oljepickup, skvalpplåtar om du ska ha i en rwd motor i en 4x4. Tror dessutom att tätningarna i fram och bakkant mellan tråg och motor har utgått till 4x4, tråget är ju limmat bara tätningar i fram och bakkant.
2,9 är lättskruvad, du byter lätt packningar fortare än du byter motor.


Om du ska snåla eller vara lat så ta ur tändstiften och kolla vilket som är renast och byt endast den toppackningen i vilken det renaste stiftet sitter...:Odd:

Postat: sön sep 20, 2015 10:47 am
av xr4i
Ok ja det går ju betydligt snabbare att byta topppackning än motor förstås... och billigare... :))
har ni nåt tips på hur jag rensar ur motorn på glykololjan i motorn??
är det bara att byta olja några ggr eller ska man skälja ur på nå vis??

Postat: tis sep 22, 2015 5:48 pm
av xr4i
Har nu rengjort grundligt och tycker det ser rent och fin ut :)
kan meddela att i ventilkåporna var ca 1 liter guck i varje...
väntar på sotningssatsen nu som kommer imorgon...sen väntar ihopsättning :)))
Hoppas också på att inte lager har tagit skada av gucket i motorn!!

Tack för hjälpen med tips :)))

//Micke

Postat: tis okt 06, 2015 4:45 pm
av xr4i
Hej alla!!

Nu är jag så j@vla förbannad...det är samma sak fortfarande... Grrrr
Har ni nåt tips på vad det kan vara om det inte var toppackningarna??
kan glykolen komma in i oljan från nåt annat ställe??
har kopplat förbi oljekylaren...ingen skillnad...är skitdyrt att byta olja och filter varannan dag :((((
kanske var sprickor i topparna ändå :((

Postat: ons okt 07, 2015 5:46 am
av therealpinto
Tja, jag skulle ju säga att det är inte helt ovanligt med spruckna toppar i 2.9 men det är väl mer baserat på andras olycka än min egen - alla 2.9 jag varit i kontakt med har funkat bra.

Topparna kan ju vara skeva också, steg ett är kanske att lyfta dem igen och kolla. Men det blir rätt mycket jobb att leta läckage, har du en fungerande motor att byta till är det nog ändå enklare.

Gustaf

Postat: ons okt 07, 2015 8:08 pm
av xr4i
jag har sökt och hittat en B4C utan oljetråg men behöver en B4B men är det inte för mycket meck och få till kan det ju vara värt ett försök att flytta över grejerna från den jag har till den andra....

Postat: tor okt 08, 2015 5:41 am
av therealpinto
Som sagt, såvitt jag vet är det inga avgörande skillnader så du ska kunna använda motorn du hittat, om den bara är fräsch.

Gustaf