Sida 1 av 1

Sierra 89 kamkedjeras

Postat: sön nov 15, 2015 7:00 pm
av MeduzaRacing
Hallo, har en Sierra 89 2,0 DOHC, efter ett topplockpackningsbyte så hoppade kamaxeldrevet loss vid provkörning vilket slet av kamkedjan, jag bytte kedja för att sedan starta den igen, den verkade gå på max 2 cylindrar och smällde ur avgasröret så man nästan blev döv och var allmänt orkelös utan tomgång.

Vad händer då en kamkedja går av? Kan ventilerna eller dyligt ha tagit så pass stryk att den nu inte går? Jag anser jag borde söka en ny motor, i mitt fall är det väl enklast att skaffa en samma DOHC motor, är det stor skillnad att montera en med förgasare eller med insprut? Min har förgasare.

Tack på förhand!

Postat: mån nov 16, 2015 8:15 am
av Järnkaminen
Måste bara fråga, Sierra dohc med förgasare? Är du helt säker på det?

Postat: mån nov 16, 2015 12:05 pm
av MeduzaRacing
Järnkaminen skrev:Måste bara fråga, Sierra dohc med förgasare? Är du helt säker på det?
jo den är dohc med förgasare, bor i Finland dock, här finns också 1.3 1.6 och 1.7 liters motorer på sierra

Postat: mån nov 16, 2015 12:09 pm
av MeduzaRacing
SK Racing skrev:Du har onekligen krökt ventilerna.

Två scenario, du lyfter toppen och inspekterar skadorna, alt byter hela motorn, dom kedjeras jag sett motorer ifrån har alla klarat underdelen, är toppen och kedjedrivningen i dom fallen som fått kaffet.

Så jag hade lyft toppen o kollat, behöver du då bara byta topp och kedjedrivningen så är det på ett sätt enklare än att byta motor, men tidsmässigt så går det nog jämt ut gissar jag på.

Ska oavsett hur du gör så byt glidskenorna till kedjan, när dom ger sig så blir det samma sak som du nu råkat ut för, tänker på om du nu då myter motor så är det otroligt enkelt o byta glidskenorna när motorn ändå är ur och byter du topp så är ju halva jobbet redan gjort.

Finns här i FAQ bra med info i ämmnet.

Insprut eller förgasare spelar ingen roll så vitt jag vet, då du använder det du har på din motor och flyttar således över det på en annan motor/topp.

Ska du söka annan topp så spricker dom oftast mellan ventilsätena i första skedet, sen vandrar det iväg, tänker på så du kollar noga innan du köper och monterar något.

Är ju heller inte omöjligt att din topp klarat sig, du kan ju haft tur och bara krökt ventilerna och endast orsakat mindre skador på ventilsäten och styrningar, i så fall så kan ju en motorfirma ordna det, så har du ju en topp som är 100 sen.
tackar, lutar lite mot en ny motor den gamla läcker olja lite här och där ändå, får hoppas jag hittar någon billig åt mig

Postat: tis nov 17, 2015 3:40 pm
av matsin
MeduzaRacing skrev:jo den är dohc med förgasare, bor i Finland dock, här finns också 1.3 1.6 och 1.7 liters motorer på sierra
Finns doch med förgasare men vad är det för sierra med 1,7l motor? 1,8 soch vet jag finns

Skickat från min SM-T550 via Tapatalk

Postat: tis nov 17, 2015 4:54 pm
av MeduzaRacing
matsin skrev:Finns doch med förgasare men vad är det för sierra med 1,7l motor? 1,8 soch vet jag finns

Skickat från min SM-T550 via Tapatalk
ojdå felstavat ursäkta, finns nog ingen 1.7 1.8 menade jag :)

Postat: tis nov 17, 2015 10:31 pm
av nextuz
MeduzaRacing skrev:ojdå felstavat ursäkta, finns nog ingen 1.7 1.8 menade jag :)
De 1,3 1,6 o 1,8 är CVH-motorer.
Dock är 1,8 en historia för sig, i princip bär den bara namnet CVH.

Postat: ons nov 18, 2015 4:04 pm
av matsin
nextuz skrev:De 1,3 1,6 o 1,8 är CVH-motorer.
Dock är 1,8 en historia för sig, i princip bär den bara namnet CVH.
Jo. Finns 1,8 soch också

Skickat från min SM-T550 via Tapatalk

Postat: mån nov 23, 2015 7:14 pm
av MeduzaRacing
Ny spinnande DOHC motor på plats, tog en kväll med lite svordomar ^^ lyfte hela paketet (motorn + låda) på en gång med traktor.