Ford sierra från dohc till boa

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Metalsierra
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tis dec 27, 2016 12:59 am
Namn: Sebastian Karlsson
Ort: Uppsala
Kör: Ford sierra

Ford sierra från dohc till boa

Inläggav Metalsierra » tor dec 29, 2016 10:59 pm

Hej. Jag har en ford sierra -91 med 2.0 doch och jag skulle vilja bygga om den med en cosworth 6a från scorpio. Finns det det någon här som gjort något liknande som kan ge tips på hur man får den väglaglig och vilka processer måste jag genomgå för att få sfro besikta den och sedan besikta den för väg? Har hört att man skall höra av sig till ford själva för att få papper på att få bygga om. Mvh.

(Om detta är i fel område för denna tråd så meddela vart jag skall flytta mig för å hamna rätt)

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10062
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » fre dec 30, 2016 7:59 am

Ford har inte lämnat några generella uppgifter för effekt/vridmoment i Sierra så det är ombyggt fordon som gäller, genom SFRO.

Transportstyrelsen och de flesta besiktningsorgan är idag ganska petiga på att bilen ska "byggas om" för att det ska räknas som ombyggt fordon, vilket betyder att man inte ska/bör använda saker som fanns i produktion för modellen. Det betyder att strikt sett, så ska en Sierra DOHC med MT-75 växellåda från Sierra 2.9, bakaxel/diff från Sierra 2.9 (7,5") och Sierra V6 bromsar (260 mm ventilerade skivor fram, skivor bak) inte "räknas" som ombyggt fordon eftersom alla delar fanns i Sierra.

Nu vet jag att vissa besiktningsorgan ändå släpper liknande byggen men det är en chansning och risken är stor att man får bygga om bilen igen om de säger stopp. Det är ju besiktningsorganen, och inte SFRO, som beslutar om klassningen av bilen.

Ska man vara säker på att det blir ombyggt fordon, så ska man använda en helt annan växellåda (till exempel BMW-låda), en annan diff (BMW är ganska enkelt även där) och bromsar som inte fanns på Sierra. Det gör att bygget blir ganska tekniskt avancerat - å andra sidan betyder det också att om man bygger rätt, med E85, så finns det faktiskt en del möjligheter att regga med BOA och turbo...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Metalsierra
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tis dec 27, 2016 12:59 am
Namn: Sebastian Karlsson
Ort: Uppsala
Kör: Ford sierra

Inläggav Metalsierra » fre dec 30, 2016 11:45 am

Så det är inge pappersarbete som krävs före utan det är bara att börja bygga eller skall man höra sig av till sfro före? Och det är bara boan som kommer komma från en ford är det tänkt nu, vagnar tänkte jag ta från antingen volvo eller bmw men ZF låda var planerad på den.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10062
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » mån jan 02, 2017 6:55 pm

Det är alltid bra att prata med sin SFRO-besiktningsman innan man kör igång, men det är inget formellt krav.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 546
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Ort: Kalmar
Kör: Sierra
Medlemsnummer: 357

Inläggav Jimmy86 » tis jan 03, 2017 6:04 pm

Hej!
Har gjort precis det du funderar på. Jag tog dock en BOB från sista Scorpion.
Kolla in min tråd: http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=84816

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 546
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Ort: Kalmar
Kör: Sierra
Medlemsnummer: 357

Inläggav Jimmy86 » ons jan 04, 2017 7:05 pm

therealpinto skrev:Ford har inte lämnat några generella uppgifter för effekt/vridmoment i Sierra så det är ombyggt fordon som gäller, genom SFRO.

Transportstyrelsen och de flesta besiktningsorgan är idag ganska petiga på att bilen ska "byggas om" för att det ska räknas som ombyggt fordon, vilket betyder att man inte ska/bör använda saker som fanns i produktion för modellen. Det betyder att strikt sett, så ska en Sierra DOHC med MT-75 växellåda från Sierra 2.9, bakaxel/diff från Sierra 2.9 (7,5") och Sierra V6 bromsar (260 mm ventilerade skivor fram, skivor bak) inte "räknas" som ombyggt fordon eftersom alla delar fanns i Sierra.

Nu vet jag att vissa besiktningsorgan ändå släpper liknande byggen men det är en chansning och risken är stor att man får bygga om bilen igen om de säger stopp. Det är ju besiktningsorganen, och inte SFRO, som beslutar om klassningen av bilen.

Ska man vara säker på att det blir ombyggt fordon, så ska man använda en helt annan växellåda (till exempel BMW-låda), en annan diff (BMW är ganska enkelt även där) och bromsar som inte fanns på Sierra. Det gör att bygget blir ganska tekniskt avancerat - å andra sidan betyder det också att om man bygger rätt, med E85, så finns det faktiskt en del möjligheter att regga med BOA och turbo...

Gustaf


Måste bara kommentera detta lite. Jag har gjort som du skriver att man inte bör göra men var aldrig tal om att det inte skulle klassas som ombyggt fordon.

Allt som sitter på min bil är ifrån Sierra, framförallt cosworth 4x4, ringde dessutom dig för ett par år sen och diskuterade detta med dig och det var inga som helst problem att göra så. Däremot så var turbo uteslutet pga effekt/vikt förhållandet. Min väger 1300kg vilket skulle ge mig max 260 hk. Boben jag har i nu som gått över 20k mil som är helt oöppnad tryckte ur sig 228 sughästar. En turbo på den och nått halvkilo ladd som ni kräver i sfro bör ge nånstans närmare 330-350 hk.

Hur ska man klara att regga en sierra med cosworth sexa och turbo? Gjuta upp bagaget med bly? För jag kommer överladda min men eftersom att det inte skulle släppas igenom blir det en "olaglig" ombyggnad. Kommer helt enkelt plocka av turbo och allt runtomkring inför besiktning istället.

Sen har jag fått uppfattningen att ni Sfro gubbar har väldigt skilda åsikter om bilar som byggs om. Har varit i kontakt med dig, Peder, Luigi och Bosse. Fick väl lite olika svar från alla av er.

// Jimmy

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10062
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » tor jan 05, 2017 7:19 am

Utmaningen för oss är att besiktningsorganen bedömer saker olika på olika platser och det måste vi förhålla oss till när vi ger råd. Jag har häruppe i norr haft få besiktningsorgan som har åsikter om att "för lite" är ombyggt medan en del av mina kollegor haft stora problem med "likadana" bilar. Därav mitt råd - det handlar inte om att vi på SFRO inte tycker att bilen är ett ombyggt fordon. Det handlar om risken för att bygga något som besiktningsorganen inte accepterar.

Den dialogen kan man alltid ta upp med sin lokala SFRO-besiktningsman för han vet oftast hur besiktningsorganen närmast honom bedömer saker.

Vi har försökt prata med besiktningsorganen nationellt om detta och kommit fram till en "lathund" som säger att det ska vara "komponenter med väsentligen förändrad prestanda" som man bytt till för att det ska vara ombyggt fordon. Går man på den så kan inte jag motivera att MT-75 från Sierra/Scorpio V6 har väsentligen förändrad prestanda jämfört med MT-75 från DOHC.

Du valde att chansa och det gick bra för dig, det är förstås trevligt.

Med "bygger rätt" tänker jag mig en fullt utrustad Sierra med full inredning, stora bromsar och diff, borde få en tjänstevikt runt 1350 kg vilket medger 275 hk. BOA är specad till 195 hk, laddar man 0,4 bar (vilket bör vara acceptabelt) bör man få minst runt 275 hk.

MEN det förutsätter som sagt att bromsar och växellåda/diff inte är Sierra/Scorpioprylar utan värre grejer. Tar man i ordentligt med de grejerna kan man också söka en dispens för att få ha högre effekt. Men det blir ett mer avancerat och komplicerat bygge och det är inte alltid läge för att gå den vägen.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 546
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Ort: Kalmar
Kör: Sierra
Medlemsnummer: 357

Inläggav Jimmy86 » sön jan 22, 2017 8:55 am

SK Racing skrev:Så en -89 med Pinto och då typ 9 lådan är ett ok utgångsobjekt sett ur byta låda perspektiv?


Om man ska se det ifrån mitt bygge så var det den grunden jag hade.
Pinto, typ 9 och trummor bak.

I mitt fall var detta ok men det verkar ju vara lite lotto om det skiljer vart i landet man befinner sig och bygger sin bil....

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10062
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » sön jan 22, 2017 1:54 pm

SK Racing skrev:Så en -89 med Pinto och då typ 9 lådan är ett ok utgångsobjekt sett ur byta låda perspektiv?


Mer okej men det finns besiktningsorgan som kommer argumentera att MT-75 fanns i serieproduktion i Sierra och därför tycker man inte att det "räknas".

SFRO arbetar ju för byggarna och VÅR ståndpunkt är att det man ska bedöma är bilens förändring i prestanda och egenskaper och vi tycker ju att ett liknande bygge är OK. Men det är inte vi som har rätt att genomföra själva registreringsbesiktningen och avgöra saken, tyvärr (kanske).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost