Sida 1 av 1

Utväxlingar diffklumpar

Postat: ons maj 03, 2017 6:51 pm
av Jimmy86
Efter Mantorp i söndags uppmärksammades en del problem som jag skulle vilja fixa. En stor grej är att min bil går alldeles för fort. Teoretiska topphastigheten ligger nog runt 300 som den står nu med MT75---3.62---17". Varvar 2100 i 100 på femman.

Märktes ganska fort på Mantorp att växlarna är såååå långa. Har googlat en massa och verkar finnas 4.27 utväxling, dock ganska ovanlig som jag förstått det. Däremot verkar 3.92 rätt vanlig.

Har en komplett bakvagn till en Scorpio Cosworth men vad jag lyckats läsa mig till sitter det 3.62 i den också.
Nån som vet vilka bilar som har 3.92 eller ännu hellre 4.27?

En annan väg att gå som man kanske ska börja med är att få ner rullomkretsen på hjulen vilket antagligen gör en del. För tilläggas ska ju att jag brukar ju faktiskt bilen dagligen och då är det skönt med utväxlingen som är nu men när det ska smiskas bana hade jag velat ha lite tätare mellan växlarna.

Mvh Jimmy

Postat: ons maj 03, 2017 8:53 pm
av Catling
Har hittat 4,27 i 2.3 16v scorpio
rätt värdelös i 2.0 sierra.
jävla drag i 2,9 varva ur i 180 om jag minns rätt.

Postat: tor maj 04, 2017 6:07 am
av therealpinto
Det finns 4.09:1 och 4.27:1 i "Grodscorpio", 1995 och framåt. Det är då 7,5" hus och de sena husen har lite andra infästningar än de äldre. Men det går ju att jobba med om man vill.

Fords egna listor säger att 4.09 satt i 2.0 8v och 4.27:1 i 2.3 16v.

3.92:1 satt i 7" på Sierra DOHC och Scorpio 2.0 DOHC (före "grodan") med 7,5" hade 3.91:1 - jag tror att en sådan är det du ska ha. Jag valde själv 3.92:1 i Caprin, efter att ha kört 3.62:1 och testat 4.27:1 ett kort tag. Jag tycker det är en vettig kompromiss.

Gustaf

Postat: tor maj 04, 2017 10:08 am
av Jimmy86
therealpinto skrev:Det finns 4.09:1 och 4.27:1 i "Grodscorpio", 1995 och framåt. Det är då 7,5" hus och de sena husen har lite andra infästningar än de äldre. Men det går ju att jobba med om man vill.

Fords egna listor säger att 4.09 satt i 2.0 8v och 4.27:1 i 2.3 16v.

3.92:1 satt i 7" på Sierra DOHC och Scorpio 2.0 DOHC (före "grodan") med 7,5" hade 3.91:1 - jag tror att en sådan är det du ska ha. Jag valde själv 3.92:1 i Caprin, efter att ha kört 3.62:1 och testat 4.27:1 ett kort tag. Jag tycker det är en vettig kompromiss.

Gustaf


Tack för infon.
Låter som att 3.92 verkar vara en vettig lösning. Har DOHCen skruvade drivaxlar eller skjuter man in dom i diffen? Har ju 7" diff från Cosworth och dom är skruvade, ska väl vara 100mm bultdelniing på min som jag förstått det.

Postat: tor maj 04, 2017 7:33 pm
av therealpinto
DOHC har insticksaxlar om bilen hade trummor (inte ABS), skruvade drivaxlar med ABS (skivor).

Vill du ha diffbroms (viskodiffbroms) ska du leta efter diffen från en Sierra DOHC 4x4 med ABS.

Knutarna kallas 100 mm knutar men det är inte bultdelningen utan ytterdiametern, men det spelar mindre roll. Det är i alla fall samma knutar på DOHC med skruvade knutar.

Gustaf

Postat: lör jul 08, 2017 3:48 pm
av erlan
jag har hittat 3,92 i 4x4 dohc sierror.
jag har nåt svagt minne av att den även ska sitta i vanliga som är beställda med drag från fabrik.

erlan