vad räknas som veteran/klassisk bil?
-
- Nybörjare
- Inlägg: 4
- Blev medlem: lör maj 06, 2017 8:41 pm
- Namn: Roger Öhlund
- Kör: Ford
- Ort: 96131
vad räknas som veteran/klassisk bil?
Hej alla glada fordmänniskor
Har på lut en fin ford Sierra HGV -93 att förvärva
inte så att jag behöver den eller vill ha den
som bruksbil eller så utan funderar mer kring
som en billig veteranare
Men frågan är om en Sierra kan ses som en "veteranare"
även om nu modellen funnits ute sedan -81
Finns det nån "lista" typ eller några
"regler" eller riktlinjer kring detta?
Hur ser ni på saken
Har på lut en fin ford Sierra HGV -93 att förvärva
inte så att jag behöver den eller vill ha den
som bruksbil eller så utan funderar mer kring
som en billig veteranare
Men frågan är om en Sierra kan ses som en "veteranare"
även om nu modellen funnits ute sedan -81
Finns det nån "lista" typ eller några
"regler" eller riktlinjer kring detta?
Hur ser ni på saken
Tags:
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
30år.
Mvh Jonas
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- Järnkaminen
- Legend
- Inlägg: 8331
- Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Ort: Gnosjö
- Medlemsnummer: 295
-
- Nybörjare
- Inlägg: 4
- Blev medlem: lör maj 06, 2017 8:41 pm
- Namn: Roger Öhlund
- Kör: Ford
- Ort: 96131
Tack för inlägg
Ja jodå, jag känner till 30-strecket men nu var jag mer fundersam
kring hur "ser" man allmänt på detta med modeller vad som är veteranare/classic car
Sierra har funnit sedan 1981 och således +30(36) men denna Sierra som är från
1992 är av samma Modell men just detta exemplar är "bara" 25 år
Alltså modellen är veteran men är det strikt bara det individuella exemplaret som
räknas?
Ja jodå, jag känner till 30-strecket men nu var jag mer fundersam
kring hur "ser" man allmänt på detta med modeller vad som är veteranare/classic car
Sierra har funnit sedan 1981 och således +30(36) men denna Sierra som är från
1992 är av samma Modell men just detta exemplar är "bara" 25 år
Alltså modellen är veteran men är det strikt bara det individuella exemplaret som
räknas?
- Järnkaminen
- Legend
- Inlägg: 8331
- Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Ort: Gnosjö
- Medlemsnummer: 295
Marksman skrev:Tack för inlägg
Ja jodå, jag känner till 30-strecket men nu var jag mer fundersam
kring hur "ser" man allmänt på detta med modeller vad som är veteranare/classic car
Sierra har funnit sedan 1981 och således +30(36) men denna Sierra som är från
1992 är av samma Modell men just detta exemplar är "bara" 25 år
Alltså modellen är veteran men är det strikt bara det individuella exemplaret som
räknas?
Du är alltså ute efter våra personliga åsikter ?
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Sierra är i mina ögon ingen veteranare. Alldeles för "modern" bil för det.
Mvh Jonas
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
De flesta (både personer och klubbar etc.) brukar sätta upp sina egna preferenser, precis som du har sett ovan. Skattebefrielsen för 30 år gamla bilar är väl det mest gängse synsättet.
Jag tycker att man ska ha i åtanke att "alla" bilar blir veteranbilar, när de blir äldre. Men efter att ha rört mig i hobbyn under ganska lång tid är det ganska tydligt att personer tenderar att "fastna" i sina egna perspektiv. När jag började hålla på med bilar i mitten av 1980-talet så ansåg etablerade personer i veteranhobbyn att allt nyare än andra världskriget egentligen inte var veteranbilar alls. 60-talare var alldeles för nytt och skulle "aldrig" bli intressant.
Min dotter, som snart fyller 13, tycker att Sierra är en jättecool veteranbil.
Mitt råd till dig är att om du gillar Sierra som modell, och har chans på en fräsch 93:a, köp den nu om du har möjlighet att förvara och bruka den på ett snällt sätt. Inom några år kommer den att uppskattas som veteran - om inte av de som är aktiva nu, så av nästa generation motorentusiaster.
Gustaf
Jag tycker att man ska ha i åtanke att "alla" bilar blir veteranbilar, när de blir äldre. Men efter att ha rört mig i hobbyn under ganska lång tid är det ganska tydligt att personer tenderar att "fastna" i sina egna perspektiv. När jag började hålla på med bilar i mitten av 1980-talet så ansåg etablerade personer i veteranhobbyn att allt nyare än andra världskriget egentligen inte var veteranbilar alls. 60-talare var alldeles för nytt och skulle "aldrig" bli intressant.
Min dotter, som snart fyller 13, tycker att Sierra är en jättecool veteranbil.
Mitt råd till dig är att om du gillar Sierra som modell, och har chans på en fräsch 93:a, köp den nu om du har möjlighet att förvara och bruka den på ett snällt sätt. Inom några år kommer den att uppskattas som veteran - om inte av de som är aktiva nu, så av nästa generation motorentusiaster.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Nybörjare
- Inlägg: 4
- Blev medlem: lör maj 06, 2017 8:41 pm
- Namn: Roger Öhlund
- Kör: Ford
- Ort: 96131
Ja, man kanske ska ta sig an och bevara denna Sierra för eftervärlden
Jag har möjlighet att köpa ut den då ägaren inte längre kan/ska köra mer och jag vill
att priset ska bli rättvist för alla parter, så frågan är vad man ska värdera till och betala för en Sierra 2.0i DOHC GLX HGV -93
Utr: Automat, servo, farthållare, elfönsterhissar, elframruta, sätesvärmare, elspeglas, glastaklucka, rails, dragkrok, mörkröd, SoV, M+K-värmare, 1 ägare, 7069 ärliga mil, rostfri
Allt funkar, Kända fel:
Automaten vill inte lägga in 4:an längre, nått som nån har en ide om vad det kan handla om?
Stötfångare fram sprucken(bitar saknas) ägaren påstått att han blivit påbackad av en stolpe ;-)
Jag har möjlighet att köpa ut den då ägaren inte längre kan/ska köra mer och jag vill
att priset ska bli rättvist för alla parter, så frågan är vad man ska värdera till och betala för en Sierra 2.0i DOHC GLX HGV -93
Utr: Automat, servo, farthållare, elfönsterhissar, elframruta, sätesvärmare, elspeglas, glastaklucka, rails, dragkrok, mörkröd, SoV, M+K-värmare, 1 ägare, 7069 ärliga mil, rostfri
Allt funkar, Kända fel:
Automaten vill inte lägga in 4:an längre, nått som nån har en ide om vad det kan handla om?
Stötfångare fram sprucken(bitar saknas) ägaren påstått att han blivit påbackad av en stolpe ;-)
-
- Legend
- Inlägg: 1116
- Blev medlem: tis aug 19, 2003 10:00 am
- Namn: Micke L.
- Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
- Ort: Örebro
Halloj
Automaten vill inte lägga in 4:an längre, nått som nån har en ide om vad det kan handla om?
Är det verkligen 4.an som inte vill gå i ?
Det är inte så att den inte vill "låsa" convertern ? ( Lock-up )
I alla fall, dra upp olje stickan och kolla så att den är KLAR röd till färgen och inte luktar bränt.
Kontrollera sedan när banden är justerade sist !
Den tidigare treväxlade C3 lådan hade bara ett band att justera medans den fyrväxlade A4D lådan fick två band vilket många ej märkesverkstäder missar ! ( I.o.f.s. så gjorde även en del märkesvärkstäder det också i början ! )
M.v.h. Micke
Automaten vill inte lägga in 4:an längre, nått som nån har en ide om vad det kan handla om?
Är det verkligen 4.an som inte vill gå i ?
Det är inte så att den inte vill "låsa" convertern ? ( Lock-up )
I alla fall, dra upp olje stickan och kolla så att den är KLAR röd till färgen och inte luktar bränt.
Kontrollera sedan när banden är justerade sist !
Den tidigare treväxlade C3 lådan hade bara ett band att justera medans den fyrväxlade A4D lådan fick två band vilket många ej märkesverkstäder missar ! ( I.o.f.s. så gjorde även en del märkesvärkstäder det också i början ! )
M.v.h. Micke
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Rättvist pris är ju svårt men med tanke på att bilen nu är rätt nära "botten" av sin kurva så skulle jag tänka mig att i krokarna 10-15-20 kkr är lagom. Det beror ju lite på hur fräsch den är och vad du har för ekonomiskt utrymme också.
Tänker man sig att spara bilen är det ju lätt värt att betala några tusenlappar extra för en karossmässigt fin bil. Samtidigt kan ju priset nu inte riktigt reflektera ett framtida värde heller.
Gustaf
Tänker man sig att spara bilen är det ju lätt värt att betala några tusenlappar extra för en karossmässigt fin bil. Samtidigt kan ju priset nu inte riktigt reflektera ett framtida värde heller.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Slå till om priset är vettigt tycker jag . Sierran har förutsättningar för att bli salongsfäig ganska snart och har väl ganska nyligt börjat accepteras av veteranfolk som "youngtimer" (tysk hobbyistterm i brist på bättre för modernare bilar över en viss ålder). Det var ju också en bil som gjorde smygentré som amerikansk konceptbil/rullande utvecklingsverkstad under namnet Probe IV där Sierrans 5-dörrkaross var i princip klar utom i detaljerna, så det är inte bara produktionsvärstingarna som ger lite milstolpestatus. Hgv syns för sin del vara en av de varianter som det finns minst kvar utav både här och utrikes, troligen lättare att finna en Cossie idag än en sån i fint skick.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument