Motorer som passar Sierra Doch
-
- Nybörjare
- Inlägg: 2
- Blev medlem: ons jun 21, 2017 4:05 am
- Namn: Jonas Myrdahl
- Kör: Sierra
- Ort: Visby
Motorer som passar Sierra Doch
Har en Sierra Doch 91a som jag skulle vilja ha en roligare maskin i någon som vet vad man kan stoppa i utan att bygga om en massa.
Tags:
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
DOHC, double over head camshaft :-)
Definiera gärna "bygga om en massa" och så beror svaren på om och hur du vill kunna besikta bilen.
Escort (fwd) RS2000 eller Scorpio 2.3 är som sagt två relativt enkla val men det finns mycket annat som ryms med ganska små justeringar.
Gustaf
Definiera gärna "bygga om en massa" och så beror svaren på om och hur du vill kunna besikta bilen.
Escort (fwd) RS2000 eller Scorpio 2.3 är som sagt två relativt enkla val men det finns mycket annat som ryms med ganska små justeringar.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Bara för att höja ribban och väcka drömmar om att vinna stort eller nåt ... denna vagt besläktade pjäs nämnde nån uppmärksam i en utrikes diskussion: https://www.motorsport-tools.com/blog/m ... nally-here
Mera jordnära skulle jag nog säga en av de större Zetec som tvåa efter vad som hittas i Scorpio etc - kan fås för en back öl eller två om man är beredd på en seriös utmaning för anpassning, jag står och gungar ambivalent på skosulorna inför mitt bakgårdsfynd... men intressant! Eller efterföljaren Duratec 1.8 som en del insatta säger både är klart lättviktigare och än mer lättskrämd.
Mera jordnära skulle jag nog säga en av de större Zetec som tvåa efter vad som hittas i Scorpio etc - kan fås för en back öl eller två om man är beredd på en seriös utmaning för anpassning, jag står och gungar ambivalent på skosulorna inför mitt bakgårdsfynd... men intressant! Eller efterföljaren Duratec 1.8 som en del insatta säger både är klart lättviktigare och än mer lättskrämd.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Bottendelen på äldre Turbo´n från Saab fick jag köra många till containern när jag jobbade på skrot ett par vändor, de var nämligen så tåliga att de knappast gick att ha sönder medan däremot topplocket hade sina brister och var ganska efterfrågat . De typiska problemen var sprickbildning mellan de fyra ventilerna och/eller att sätena gick ner sig i tysthet eftersom dessa har hydraulisk ventiljustering. Detta ska dock mest gälla första generationen 16-ventilare vad jag förstått, så köper man en sen 2.3-liters motor efter 1994 eller vad det var (det går att ta fram på blocknumret) ska man kunna lita ordentligt på motorn. Å andra sidan vet jag ett par ägare av Nya 900/9-3 som blivit stående i vägkanten med motorras så det är väl som man har tur eller beroende på hur motorerna skötts. De bästa iaf ur hållbarhetssynpunkt verkar ha satts i 9000CS men det har jag bara en fantast-ägares tips på. Angående detta med transkåpa ska väl Opel Omegas låda vara ganska bolt-on till Saab-motorn har jag för mig, en från Omega 3000 borde klara pärsen i en Sierra. Btw, kolla skicket på originalturbon genom att dra i impellerns axel och känn om den fjädrar tillbaka, spelet ska vara bara nån mm och helst inga fnasigheter i bladens kanter, rödbränd är normalt.
Kom att tänka på - vissa Saab av GM-generationen har ju Vauxhall´s V6 som verkar ha gott rykte. Jag minns en hembyggare jag tog ur en sån till som packade in hela drivpaketet bak i sitt amatörbygge, det borde vara inget svårare att få dit en på längden med Opel-lådan i Sierran.
Kom att tänka på - vissa Saab av GM-generationen har ju Vauxhall´s V6 som verkar ha gott rykte. Jag minns en hembyggare jag tog ur en sån till som packade in hela drivpaketet bak i sitt amatörbygge, det borde vara inget svårare att få dit en på längden med Opel-lådan i Sierran.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Tror det är dags att idissla gamla uppgifter : I princip samma koppling på icke-Turbo Saab 2.0 som på Ford Pinto 1600 (annan splines och några felplacerade skruvhål var enda synliga skillnaderna jag fann när jag jämförde bitarna på hyllan en gång) och även på 1960-80-talens Datsun/Nissan L16S som är minsta fyran ur samma Mercedes-besläktade (1958-?) familj som sexorna i sedanen Laurel och de två första serierna av Z-coupéerna, btw har en och annan Nissan 200SX-motor satts i ombyggda Escorter så det kan vara värt att botanisera bland kombinationerna. Ett alternativ ifall man har bra kontakt på en skrot kan vara att ta med sig stålpackningen från transkåpan och se vilka andra lådor den passar på.
Har för mig Saabs transmission är från ZF så då borde den kunna ha samma mönster som många andra europeer. Opel Commodore, Volvo 164 och 70-tals BMW 5-serie har samma fick jag lära mig på verkstadsgolvet (alla tre har ZF-lådor, vassare BMW hade Getrag som var eftertraktade av Commodore-ägare) så där finns lite att gå på ifall Opel Omega har samma mönster. Sen finns det adapterplattor för diverse olika kombinationer från nån svensk firma som sysslar med marinkonverteringar men tyvärr inget jag har i minnet på rak arm. Dröj lite... ska fråga den där Google...
Tja, här http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ ... %E5ds-tips tyckte några (2005) att lika bra att gå på BMW direkt istf Opel om det ska i motiverande vrid & effekt. Böjd att hålla med. Syns ju inte som nåt bolt-on men seven/locost-folket brukar ha bra problemlösarförmåga och här http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=64233 var en i raden av byggtrådar som ger tydliga hintar på möjligheter och fallgropar, fast Opel-låda här iofs så inte det mest hållbara i en tyngre bil - bonus att det sitter Scorpio-diff på den, då går ju hela konceptet att översätta.
Nåt mer att tänka på om Saabs gamla motorfamilj är att vattenpumpen som sitter i blocket är en nog unik historia som både är pillrig att byta och svår att hitta ersättning vettigt prissatt för den hiskeligt dyra originalpjäsen (kostade uppåt 3 lakan på 90-talet om jag minns rätt, eftermarknads ca hälften) och en sak som kan orsaka problem med framtidssäkringen. Annars är de ganska rättframma invändigt och bör kunna använda t ex kolvar och stakar från annat håll om nåt kroknar eller smälter (nästan exakt måtten av Chev SB 350 i måtten, 1 mm bredare storände på Saabs annars lika som jag minns, fast lite olika profil).
Helsickes tungt block iaf för volymen, det beror väl på grundkonstruktionen som i princip är Triumphs Stag V8 med ena cylinderbanken nerkapad och pluggad. De konstruerades parallellt för att kunna dela topplock, interna delar osv men detta sprack ju för Saabs del när de bestämde att skaka ut bristerna - intressant att veta är iaf att busbilen Triumph Dolomite är bakhjulsdriven med en sugtrimmad version av samma 1.7-liters motor som satt i tidiga Saab 99.
Har för mig Saabs transmission är från ZF så då borde den kunna ha samma mönster som många andra europeer. Opel Commodore, Volvo 164 och 70-tals BMW 5-serie har samma fick jag lära mig på verkstadsgolvet (alla tre har ZF-lådor, vassare BMW hade Getrag som var eftertraktade av Commodore-ägare) så där finns lite att gå på ifall Opel Omega har samma mönster. Sen finns det adapterplattor för diverse olika kombinationer från nån svensk firma som sysslar med marinkonverteringar men tyvärr inget jag har i minnet på rak arm. Dröj lite... ska fråga den där Google...
Tja, här http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ ... %E5ds-tips tyckte några (2005) att lika bra att gå på BMW direkt istf Opel om det ska i motiverande vrid & effekt. Böjd att hålla med. Syns ju inte som nåt bolt-on men seven/locost-folket brukar ha bra problemlösarförmåga och här http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=64233 var en i raden av byggtrådar som ger tydliga hintar på möjligheter och fallgropar, fast Opel-låda här iofs så inte det mest hållbara i en tyngre bil - bonus att det sitter Scorpio-diff på den, då går ju hela konceptet att översätta.
Nåt mer att tänka på om Saabs gamla motorfamilj är att vattenpumpen som sitter i blocket är en nog unik historia som både är pillrig att byta och svår att hitta ersättning vettigt prissatt för den hiskeligt dyra originalpjäsen (kostade uppåt 3 lakan på 90-talet om jag minns rätt, eftermarknads ca hälften) och en sak som kan orsaka problem med framtidssäkringen. Annars är de ganska rättframma invändigt och bör kunna använda t ex kolvar och stakar från annat håll om nåt kroknar eller smälter (nästan exakt måtten av Chev SB 350 i måtten, 1 mm bredare storände på Saabs annars lika som jag minns, fast lite olika profil).
Helsickes tungt block iaf för volymen, det beror väl på grundkonstruktionen som i princip är Triumphs Stag V8 med ena cylinderbanken nerkapad och pluggad. De konstruerades parallellt för att kunna dela topplock, interna delar osv men detta sprack ju för Saabs del när de bestämde att skaka ut bristerna - intressant att veta är iaf att busbilen Triumph Dolomite är bakhjulsdriven med en sugtrimmad version av samma 1.7-liters motor som satt i tidiga Saab 99.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument