Om Sierra/vilken årsmodell?
-
- Nybörjare
- Inlägg: 10
- Blev medlem: tis aug 08, 2017 3:24 pm
- Namn: Ola Söderberg
- Kör: VW Passat
- Ort: Kåge
Om Sierra/vilken årsmodell?
Som rubriken lyder. Några förändringar som är viktiga att veta. Såg att Gustav nämnde att man skulle lägga vantarna på en 93a för att de med tiden får ett värde? För min del tänker jag inte så mycket på värdet. Vi har en nästan ny huvudbil i familjen (Passat 2016). Tänkte ev sälja A3:an och istället köra lite halvgammalt som andrabil. Det är en jättefin Sierra 1991 till salu på Blocket. Lite dyr gissar jag men å andra sidan utan rost och underhållsfri i ett år eller två. Vad skiljer 1991 och 1993 som Gustav nämnde?
Tags:
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Mk 1 vs mk 2 är väl största skillnaden, sen får man ta med i beräkningen kring 4X4 att bakbromsarna är dyra att byta. Såvitt jag minns har de handbromsen integrerad, så att när det börjar krävas mer än nya vajrar och belägg så måste oken ersättas. Rätta mig gärna om jag glömt eller förväxlat nåt.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Det är en del detaljer som skiljer men om det spelar roll får man väl avgöra själv kanske. 1992 kom en annan form på instrumentpanelen (mer rundat instrumentkluster). Det kom också en del utrustningspaket mot slutet som kan vara trevliga.
Är det den röda 3-dörrarsbilen i Luleå du är sugen på?
Den ser jättefin ut och en tredörrarsbil kommer säkert ha ett värde framöver. Det är en "snålspec" (CLX troligen) utan elhissar, förmodligen utan elvärmd framruta, elspeglar och lite sånt. Det påverkar knappast samlarvärdet negativt men blir kanske lite påvert som bruksbil...
Jag kan också tycka att det är lite synd att bruksa en så fin bil men är man noga med att sköta den så är det väl okej.
Eftersom utbudet är ganska smalt är det ju egentligen bäst att köpa den finaste bilen man har råd med (eller man vill lägga pengar på), årsmodell och annat spelar väl kanske mindre roll. Personligen, efter att ha haft ett par Sierror, så skulle jag själv föredra en Ghia 4x4 eller XR4x4 i första hand, det är fantastiskt trevliga bilar som är roliga att köra med ett högt bruksvärde. Som andraval en sen GT eller Ghia. Allra helst en bra Cosworth 4x4 men det anser jag vara icke uppnåeligt idag.
Bilar med ABS och 2.9 har de större bromsarna (260 mm fram, skivor bak). Bakre bromsoken är visserligen problembarn men inte speciellt dyra att köpa nya när de kärvar.
Om man ska lyfta bruksvärde i en 1990-tals Ford så skulle jag också leta efter en bra Scorpio - mindre populär än Sierra så man kanske får den lite billigare.
Gustaf
Är det den röda 3-dörrarsbilen i Luleå du är sugen på?
Den ser jättefin ut och en tredörrarsbil kommer säkert ha ett värde framöver. Det är en "snålspec" (CLX troligen) utan elhissar, förmodligen utan elvärmd framruta, elspeglar och lite sånt. Det påverkar knappast samlarvärdet negativt men blir kanske lite påvert som bruksbil...
Jag kan också tycka att det är lite synd att bruksa en så fin bil men är man noga med att sköta den så är det väl okej.
Eftersom utbudet är ganska smalt är det ju egentligen bäst att köpa den finaste bilen man har råd med (eller man vill lägga pengar på), årsmodell och annat spelar väl kanske mindre roll. Personligen, efter att ha haft ett par Sierror, så skulle jag själv föredra en Ghia 4x4 eller XR4x4 i första hand, det är fantastiskt trevliga bilar som är roliga att köra med ett högt bruksvärde. Som andraval en sen GT eller Ghia. Allra helst en bra Cosworth 4x4 men det anser jag vara icke uppnåeligt idag.
Bilar med ABS och 2.9 har de större bromsarna (260 mm fram, skivor bak). Bakre bromsoken är visserligen problembarn men inte speciellt dyra att köpa nya när de kärvar.
Om man ska lyfta bruksvärde i en 1990-tals Ford så skulle jag också leta efter en bra Scorpio - mindre populär än Sierra så man kanske får den lite billigare.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Jo, men då bör man också kolla framvagn och elsystem extra noga . Iaf de få "grodögda" jag har stött på sedan de uppnått medelåldern och mer i bilår har regelmässigt haft problem med elsystemet i bl a centrallås/tändlås och elfönsterhissar, en fick begbilhandlaren motvilligt återta på garantin p g a allt strul. Konstigt nog verkar ur-scorpan ha mindre av elproblemen men kanske har det nåt att göra med klimatet här i det överdrivna saltandets epicentrum (både naturligt från havsluften och förstärkt av väghållningen) som kan knäcka nästan vad som helst på hjul med rost och andra former av oxiderande krypström särskilt under fuktperioderna som blivit allt längre. Iofs verkar ju Sierra post -84 kunna ta all skit som kastas på dom utan att gå under, t o m rena tokerier som bilshowkörning balanserande på två hjul , så det handlar väl mest om att Scorpio var en ganska forcerad konstruktion som så. De få välskötta överlevarna med 2,9i V6 som undgår slakt för att lämna motorn till annat lär nog säkert tilldra sig intresse från generösa köpare på kontinenten när det gått ett tag till, de har helt klart mera näsa för moderna klassiker (?:p) än vi.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument