Sida 1 av 1

Trögstartad scorpio.

Postat: fre okt 05, 2018 2:58 pm
av Andreaså
Min scorpio har blivit trögstartad när den är kall. När motorn är varm är det inga problem. Senaste 8-900 milen har den fått nytt bränslefilter, tändstift och kablar. Efter problemets uppkomst har jag även testat byta vattentemperaturgivare men utan resultat. Någon som har en idé vad jag ska testa?

Postat: fre okt 05, 2018 3:02 pm
av fordmaffian
Andreaså skrev:Min scorpio har blivit trögstartad när den är kall. När motorn är varm är det inga problem. Senaste 8-900 milen har den fått nytt bränslefilter, tändstift och kablar. Efter problemets uppkomst har jag även testat byta vattentemperaturgivare men utan resultat. Någon som har en idé vad jag ska testa?


Vilken motor?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Postat: fre okt 05, 2018 4:57 pm
av granadadr
fordmaffian skrev:Vilken motor?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
en dohc,,

Andreas,, börja med att slå på tändningen å dutta på starten,, vänta en liten stund för att försöka starta igen,, om den hoppar igång snällt då så är det backventilen i bränslepumpen

Postat: fre okt 05, 2018 5:19 pm
av Andreaså
Ja det kan ju vara vettigt stt skriva! 2.0dohc :)

Postat: fre okt 05, 2018 9:27 pm
av Andreaså
Har testat det, misstänkte något liknande själv. Gjorde dock ingen skillnad. Om du menar att bara slå på tändningen så pumpen går igång ett par gånger så. Jag duttade aldrig så att startmotorn rörde sig, enbart tändning till relät slog ifrån.
granadadr skrev:en dohc,,

Andreas,, börja med att slå på tändningen å dutta på starten,, vänta en liten stund för att försöka starta igen,, om den hoppar igång snällt då så är det backventilen i bränslepumpen

Postat: ons okt 10, 2018 6:45 pm
av granadadr
hur går det ?

Postat: sön okt 14, 2018 6:44 pm
av Andreaså
Oförändrat, måste gnugga 4-5 sekunder innan den startar. Går dock normalt i övrigt. JG är osäker på vad jag ska göra, jag antar att den ska ha någon form sv kallstart?

Postat: mån okt 15, 2018 6:00 am
av therealpinto
"Kallstart" kan man väl kalla det fast det är ju integrerat i databoxens program, som lägger på mer bränsle, förändrar tändkurvan och håller tomgångsmotorn mer öppen.

Så det går liksom inte att jämföra med choke eller liknande.

Steg ett skulle jag tycka är att läsa ut felkoder, det finns någon guide i FAQ-sektionen.

Men har du bytt insprutningens vattentempgivare (inte samma som till instrumenteringen eller kylfläktarna) så är det kanske lufttemp som är nästa grej, kanske också VR-givaren. Men jag skulle också rekommendera att rengöra tomgångsmotorn.

Gustaf

Postat: mån okt 15, 2018 6:05 pm
av Andreaså
Ja det sitter en snarlik givare längre upp fast på insuget. Tomgångsmotorn känns som ett alternativ, tomgången är lite upp och ner, bra vissa dagar och sämre andra.