Sida 1 av 1

Kurera kobent Escort mkIV

Postat: ons dec 26, 2018 6:10 pm
av Greger
Hej å haloj, nu skulle jag behöva hjälp att reda ut varför min Escort 1,6 CL -88 är så sjukt kobent nu när den är sänkt jämfört med min standard, lika låga, Xr3i.

Båda är -88;or och jag VET att den är kobent för att jag sänkt den. Är karosserna lika i botten? Någon som vet var skillnaden är?

CL;en är lika tyskstukad fram som bak, så även om främre länkarmarna skiljer förklarar det inte bakänden.
Är det länkarmarna som gör skillnaden där eller geometrin i spindeln?

Jag skulle ju helst använda rätt delar, men är det fästpunkterna i karossen så krånglar det ju till det lite.

Tacksam för svar, mvh Greger

Postat: ons dec 26, 2018 10:23 pm
av Greger
Jo jag har provat köra med kassa bussningar någon gång, men då är det inte bara camber som blir lustig.

Så, jag gissar att jag själv (om nu inte någon har gamla minnen) är en av dom som har bäst förutsättningar att mäta på egna bilar av olika typ, men va fasen, det är ju kallt och fuktigt på marken :(.

Någon bild i en Chilton-manual indikerade "alternativa fästpunkter" så det är väl bara att bita ihop.

Postat: tor dec 27, 2018 8:52 pm
av Greger
Har just jämfört innre fästpunkter för bakre länkarmar, och där var ingen skillnad mellan CL och Xr3i.

Vattenpass mot fälgen indikerar att Escort...är kobent!

Ja får väl försöka köra kurvigare vägar helt enkelt.

Postat: lör dec 29, 2018 12:07 am
av Greger
Nä, Escort mk3/4 har jäkligt få justerings-möjligheter, i princip bara toe och ev liiiite caster fram, (detta skulle kunna ge fragment av grader på camber isf).

Bak kan man antingen göra en justerbar länkarm (jäkla jobb) eller modifiera stötdämparna med ovalt hål och någon form av excentrisk bricka/skruv + styrning i övre fästhålet för spindeln. Eventuellt är hålens positioner något annorlunda på stötdämpare för sänkt fjädring, (bak har jag kvar standard)

Fram finns nedre länkarmar med justering att köpa för ca 2000 pix, men där är jag skeptisk till hållfastheten då det är standard delar moddade med justerskruv, mao bara halva godstjockleken som bäst. (Fram har jag SuperSport "korta" dämpare, å där ser det lika tokigt ut.)

Så jag släpper nog detta tills vidare, bilen står ju ändå bara...

Mvh Greger.

Postat: lör dec 29, 2018 2:19 pm
av Blixnabb

Postat: lör dec 29, 2018 5:40 pm
av Greger
Blixnabb skrev:Kan den här länken hjälpa dig?
https://ford.7zap.com/en/car/77/no/0/1962/17109/74323/
Tack! Åskådligt.
Den bekräftar att eventuella skillnader sitter i stötdämparens fästöron, om det finns något som rätar upp hjulen på sänkta bilar. (bak)

Mvh Greger.