Motorstopp - felsökningshjälp LÖST

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

nextuz skrev:Bränslepumpen kan ha samma typ av fel. bland annat när kolen är slut.
men även om impellern spruckit och vid vissa tillfällen låser pumpen, eller att elmotorn roterar fritt utan att impellern följer med.
Bytt pumpar med båda felen.
Har bilarna med dessa problem startat med trasig pump, efter att de stått i 15 minuter?

Ok, bättre vetande får ta över här....

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 205
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Inlägg av Ringön »

Tack för alla förslag. Jag ska påbörja felsökning så fort jag hinner (eller när felt uppstår igen). Återkommer med resultat :)

Svennas
Veteran
Inlägg: 656
Blev medlem: sön dec 30, 2007 2:38 pm
Namn: Danne S
Kör: Kuga PHEV
Ort: Linköping

Inlägg av Svennas »

När den inte startar, ha tändningen på och kolla om du har spänning (12v) på mittenstiftet på tändspolen. Sitter en kontakt med tre kablar in varav mittenstiftet är + matningen till spolen.
Saknas spänning, misstänks säkringsboxen (lödningar spruckit).

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6237
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Greger skrev:Har bilarna med dessa problem startat med trasig pump, efter att de stått i 15 minuter?

Ok, bättre vetande får ta över här....
Kanske inte 15 minuter.
Men sporadiskt till och ifrån funktion.
På den med trasig impeller så löste säkringen till slut en dag
Blev lite lättare då o fatta att det verkligen var fel där.

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 205
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Inlägg av Ringön »

Nu har jag fixat lite med bilen. Den har gått utan problem sedan stoppet så jag vet fortfarande inte vad som är det verkliga problemet.

Har idag kollar alla tändkablarna och de ser hela ut. Har rengjort tändspolen och kopplat ihop allt igen. Vidare så har jag haft ute bränslepumpsrelät och rengjort stiften. Kan ju inte säga om detta hjälpt, men det känns bra att ha gjort ngt i alla fall:)

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 205
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Inlägg av Ringön »

Igår var det dags igen. Bilen har gått felfritt i tre dagar och jag har kört ca 10-15 mil om dagen. Efter att ha kört i nästan en timma igår som dog motorn igen.
Lyssnade efter bränslepumpen när jag försökte starta igen och den surrar som den ska. Gjorde ett startförsök och motorn gick igång, men hostade och dog. Hade igen möjlighet att felsöka på plats så jag väntade tio minuter och gjorde ett nytt försök varpå motorn startade och gick precis som vanligt. Blir inte klok på vad det är som kan behöva "vila" i några minuter för att sedan fungera felfritt igen!

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 205
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Avluftning bränsletank

Inlägg av Ringön »

Nu har det felsökts och jag har frågat runt både på verkstäder och här på forumet. Resultatet har nu blivit att det lutar åt att det är avluftningen till bränsletanken som spökar.
Dels så kan detta orsaka stopp då motorn inte får bränsle samt att när jag tankade sist slog pumpen ifrån efter 30 l trots att tanken var nästan tom.

Har kollat tanklocket, men det är märkt "unbelüftet" så riktigt så enkelt var det inte. Är det någon som vet hur avluftningen av tanken ser ut? Misstänker att den går i den smala slang som löper parallellt med bränslepåfyllningsröret, men vart mynnar den ut? Sedan har jag även fått tips om kolkanistern, var sitter denna på en mk VIa?

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6237
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Ringön skrev:Nu har det felsökts och jag har frågat runt både på verkstäder och här på forumet. Resultatet har nu blivit att det lutar åt att det är avluftningen till bränsletanken som spökar.
Dels så kan detta orsaka stopp då motorn inte får bränsle samt att när jag tankade sist slog pumpen ifrån efter 30 l trots att tanken var nästan tom.

Har kollat tanklocket, men det är märkt "unbelüftet" så riktigt så enkelt var det inte. Är det någon som vet hur avluftningen av tanken ser ut? Misstänker att den går i den smala slang som löper parallellt med bränslepåfyllningsröret, men vart mynnar den ut? Sedan har jag även fått tips om kolkanistern, var sitter denna på en mk VIa?
Finns ingen egentlig avluftning i tanken som det fanns förr, allt ska gå via kolkanistern och sen till insuget :)
På kolkanistern sitter en ventil som styrs av ecu.
Vore kanske värt o koppla bort tillfälligt o se.

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 205
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Inlägg av Ringön »

nextuz skrev:Finns ingen egentlig avluftning i tanken som det fanns förr, allt ska gå via kolkanistern och sen till insuget :)
På kolkanistern sitter en ventil som styrs av ecu.
Vore kanske värt o koppla bort tillfälligt o se.
Ja det låter som en plan. Vet du var den sitter och hur man kopplar bort den?

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 205
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Re: Motorstopp - felsökningshjälp

Inlägg av Ringön »

Tar upp frågan som jag ställde i "Våra Fordar" även här:
Har delvis samma fel som förra året, bilen startar som den ska när den är kall. Om den är varm så tänder den, men dör direkt. Vid fortsatta startförsök är det bara startmotorn som går. Väntar jag en stund så att den hinner kallna något så startar den. Något i motorn gillar inte när den är varm... Gnista finns , el finns, bränsle finns... Vad kan det vara?

Har sökt runt på forumet och på nätet och funnit en del tänkbara problemområden: Luftmassemätaren (LMM), tempgivaren, tändspolen eller lambdasonden. Det som talar för att det kan vara tempgivaren är att tändstiften ser ut att vara blöta när den inte vill starta = för mycket bränsle.

Har kollat LMM och den ser iaf felfri ut.
Några tips på hur att mäta om det är fel på de övriga komponenterna?

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 205
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Re: Motorstopp - felsökningshjälp

Inlägg av Ringön »

Hej!
Nu har jag felsökt ytterligare. Mätte upp tändspolen och den har normala ohm-tal enligt Haynes, så även med insugsluftens och kylvattnets tempgivare. Tändstiften ser även de felfria ut.
Någon som har idéer? Kan det vara något med insprutningen som ger för mycket bränsle?

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Motorstopp - felsökningshjälp

Inlägg av RickardEM »

Ringön skrev:Hej!
Nu har jag felsökt ytterligare. Mätte upp tändspolen och den har normala ohm-tal enligt Haynes, så även med insugsluftens och kylvattnets tempgivare. Tändstiften ser även de felfria ut.
Någon som har idéer? Kan det vara något med insprutningen som ger för mycket bränsle?
Om tempgivaren ger rätt värde borde det igentligen bara vara tändspolen som kan ställa till det.
Har du hunnit testa tipset om att stoppa dit ett annat tändstift i en av tändkablarna och se om den tänder på det stiften när bilen inte vill starta?

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 205
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Re: Motorstopp - felsökningshjälp

Inlägg av Ringön »

RickardEM skrev: Har du hunnit testa tipset om att stoppa dit ett annat tändstift i en av tändkablarna och se om den tänder på det stiften när bilen inte vill starta?

\Rickard
Nej, det har inte blivit så. De gånger den stoppat på vägen har det inte varit läge och när den stoppade i garaget hade jag inget stift till hands. Ska prova att köpa en ny spole på skroten. Är ju en ganska liten kostnad.

/Erik

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Motorstopp - felsökningshjälp

Inlägg av RickardEM »

Ringön skrev:
RickardEM skrev: Har du hunnit testa tipset om att stoppa dit ett annat tändstift i en av tändkablarna och se om den tänder på det stiften när bilen inte vill starta?

\Rickard
Nej, det har inte blivit så. De gånger den stoppat på vägen har det inte varit läge och när den stoppade i garaget hade jag inget stift till hands. Ska prova att köpa en ny spole på skroten. Är ju en ganska liten kostnad.

/Erik
Vore bra att kunna utesluta tändspolen iallafall. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 205
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Kör: Escort Mk VI
Ort: Karlskrona

Re: Motorstopp - felsökningshjälp LÖST

Inlägg av Ringön »

Efter många turer är nu felet åtgärdat. Var bensinpumpen som la av när den blev varm. Nu är den bytt och bilen går igen! Vidare uppdatering i kategorin "Våra Fordar".

Tack alla som kommit med råd och stöd!

/Erik

Skriv svar