Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Motorstopp - felsöknings hjälp

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Greger
Veteran
Inlägg: 261
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Ort: Varberg
Kör: Escort mkIV

Inläggav Greger » ons jul 10, 2019 6:15 pm

nextuz skrev:Bränslepumpen kan ha samma typ av fel. bland annat när kolen är slut.
men även om impellern spruckit och vid vissa tillfällen låser pumpen, eller att elmotorn roterar fritt utan att impellern följer med.
Bytt pumpar med båda felen.


Har bilarna med dessa problem startat med trasig pump, efter att de stått i 15 minuter?

Ok, bättre vetande får ta över här....

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 142
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Ort: Karlskrona
Kör: Escort Mk VI

Inläggav Ringön » ons jul 10, 2019 6:22 pm

Tack för alla förslag. Jag ska påbörja felsökning så fort jag hinner (eller när felt uppstår igen). Återkommer med resultat :)

Svennas
Veteran
Inlägg: 655
Blev medlem: sön dec 30, 2007 2:38 pm
Namn: Danne S
Ort: Linköping
Kör: inte Ford just nu

Inläggav Svennas » fre jul 12, 2019 7:55 am

När den inte startar, ha tändningen på och kolla om du har spänning (12v) på mittenstiftet på tändspolen. Sitter en kontakt med tre kablar in varav mittenstiftet är + matningen till spolen.
Saknas spänning, misstänks säkringsboxen (lödningar spruckit).

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 5988
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inläggav nextuz » lör jul 13, 2019 11:21 am

Greger skrev:Har bilarna med dessa problem startat med trasig pump, efter att de stått i 15 minuter?

Ok, bättre vetande får ta över här....


Kanske inte 15 minuter.
Men sporadiskt till och ifrån funktion.
På den med trasig impeller så löste säkringen till slut en dag
Blev lite lättare då o fatta att det verkligen var fel där.

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 142
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Ort: Karlskrona
Kör: Escort Mk VI

Inläggav Ringön » fre jul 19, 2019 6:15 pm

Nu har jag fixat lite med bilen. Den har gått utan problem sedan stoppet så jag vet fortfarande inte vad som är det verkliga problemet.

Har idag kollar alla tändkablarna och de ser hela ut. Har rengjort tändspolen och kopplat ihop allt igen. Vidare så har jag haft ute bränslepumpsrelät och rengjort stiften. Kan ju inte säga om detta hjälpt, men det känns bra att ha gjort ngt i alla fall:)

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 142
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Ort: Karlskrona
Kör: Escort Mk VI

Inläggav Ringön » tor jul 25, 2019 12:13 pm

Igår var det dags igen. Bilen har gått felfritt i tre dagar och jag har kört ca 10-15 mil om dagen. Efter att ha kört i nästan en timma igår som dog motorn igen.
Lyssnade efter bränslepumpen när jag försökte starta igen och den surrar som den ska. Gjorde ett startförsök och motorn gick igång, men hostade och dog. Hade igen möjlighet att felsöka på plats så jag väntade tio minuter och gjorde ett nytt försök varpå motorn startade och gick precis som vanligt. Blir inte klok på vad det är som kan behöva "vila" i några minuter för att sedan fungera felfritt igen!

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 142
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Ort: Karlskrona
Kör: Escort Mk VI

Avluftning bränsletank

Inläggav Ringön » tor aug 01, 2019 2:54 pm

Nu har det felsökts och jag har frågat runt både på verkstäder och här på forumet. Resultatet har nu blivit att det lutar åt att det är avluftningen till bränsletanken som spökar.
Dels så kan detta orsaka stopp då motorn inte får bränsle samt att när jag tankade sist slog pumpen ifrån efter 30 l trots att tanken var nästan tom.

Har kollat tanklocket, men det är märkt "unbelüftet" så riktigt så enkelt var det inte. Är det någon som vet hur avluftningen av tanken ser ut? Misstänker att den går i den smala slang som löper parallellt med bränslepåfyllningsröret, men vart mynnar den ut? Sedan har jag även fått tips om kolkanistern, var sitter denna på en mk VIa?

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 5988
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inläggav nextuz » fre aug 02, 2019 9:28 am

Ringön skrev:Nu har det felsökts och jag har frågat runt både på verkstäder och här på forumet. Resultatet har nu blivit att det lutar åt att det är avluftningen till bränsletanken som spökar.
Dels så kan detta orsaka stopp då motorn inte får bränsle samt att när jag tankade sist slog pumpen ifrån efter 30 l trots att tanken var nästan tom.

Har kollat tanklocket, men det är märkt "unbelüftet" så riktigt så enkelt var det inte. Är det någon som vet hur avluftningen av tanken ser ut? Misstänker att den går i den smala slang som löper parallellt med bränslepåfyllningsröret, men vart mynnar den ut? Sedan har jag även fått tips om kolkanistern, var sitter denna på en mk VIa?


Finns ingen egentlig avluftning i tanken som det fanns förr, allt ska gå via kolkanistern och sen till insuget :)
På kolkanistern sitter en ventil som styrs av ecu.
Vore kanske värt o koppla bort tillfälligt o se.

Användarvisningsbild
Ringön
Veteran
Inlägg: 142
Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
Namn: Erik A
Ort: Karlskrona
Kör: Escort Mk VI

Inläggav Ringön » fre aug 02, 2019 9:32 am

nextuz skrev:Finns ingen egentlig avluftning i tanken som det fanns förr, allt ska gå via kolkanistern och sen till insuget :)
På kolkanistern sitter en ventil som styrs av ecu.
Vore kanske värt o koppla bort tillfälligt o se.


Ja det låter som en plan. Vet du var den sitter och hur man kopplar bort den?