Sida 1 av 1

Justera växelspak -88:a.

Postat: tis aug 06, 2019 10:20 am
av Gelgamesh
Hej på er. Jag är inte helt säker på hur det här gick till, men sambon blev lite knasig när hon såg en fin Escort av samma typ som hon tog körkort i. Så nu håller jag på och pillar med en Ford helt plötsligt...

Det är en vanlig 1.6:a och jag blir inte riktigt klok på växelspaken. Bilen har bara gått 10000mil och låda och koppling verkar friskt. Dock vill spaken vid friläge inte riktigt vilja ligga och "vila" i läge för 3:an och 4:an om det nu lät logiskt. Tanken är ju att om man skall växla från 3 till 4 så är det ju bara "rakt ner" som gäller, men då vill denna hamna i tvåan. Man får alltså hjälpa den till rätt läge mellan tvåan och backen, och förstås samma mellan 1:an och 5:an.

Jag har kollat länkaget under och det ser väldigt fint ut och inga glapp. Spakstället däremot är inkapslat och ser ut att vilja tas uppifrån. Men jag är lite skraj att sabba den hela och fina plasten runt växelspaken.

Har någon tips på hur man tar isär utan att sabba plast, eller om jag felsöker på fel ställe? Jag skulle inte bli förvånad om det helt enkelt är lite för kärvt i spakstället. Eller är det justeringen som är åt skogen?

Postat: ons aug 07, 2019 7:56 am
av Nemesis_se
Hej och välkommen!
Trodde du bara höll på med Citroën? ;)

Har för mig att det var en del problem med Escort och stela damasker runt växelspaken som gjorde att den inte höll sig i mitten.

Postat: sön aug 11, 2019 1:41 pm
av Gelgamesh
Aldrig får man vara anonym... ;)

Anledningen till Fordägandet är att min sambo blev alldeles till sig när hon såg en lågmilad Escort av samma sort som hon tog körkort i. Av någon märklig anledning så är tydligen ev. problem med hennes bil automatiskt mitt problem.

Vem är du förresten? Kan inte placera dig riktigt. Lider du också av Citropati? :)


Hursomhelst kollade jag igen på bilen och tror nästan mer att det är så att den faktiskt vill fjädra till fel utgångsläge. Typ att den faktiskt aktivt "vill" placera sig i höjd mer åt ettan och tvåans breddgrader. Lite oroande då jag tänker att den fjäderfunktionen mer borde ligga i lådan (?). Brukar inte spakställ bara ha en enkel kulled eller har den någon "ferrari-kuliss" i spakställets inre?

(vågar fortfarande inte försöka lossa konsolen med rädsla för att paja plast i den hela mittkonsolen.)

Postat: sön aug 11, 2019 6:53 pm
av Greger
Hej...om någon pillat på växellänkaget tidigare kan det vara illa justerat, och det som finns att justera är bara vid axeln in i lådan, (klämhylsan).

Lägg i trean och lossa hylsan lite, så bör det gå att hitta "rätt" läge för spaken.

Om det var någon fjäder ed i lådan som styr mot 3/4 minns jag inte... men tror inte det.

Ps, lyft damasken runt spaken rakt upp (sitter med lodräta plast-tappar) så hittar du bara ännu en damask över spakens kula...
Mer är det inte.

Så det som jäklas är sannolikt att spaken inte är helt rak i läge 3/4.

Lycka till, Mvh Greger.

Postat: sön aug 11, 2019 7:20 pm
av Gelgamesh
Greger skrev:Hej...om någon pillat på växellänkaget tidigare kan det vara illa justerat, och det som finns att justera är bara vid axeln in i lådan, (klämhylsan).

Lägg i trean och lossa hylsan lite, så bör det gå att hitta "rätt" läge för spaken.

Om det var någon fjäder ed i lådan som styr mot 3/4 minns jag inte... men tror inte det.

Ps, lyft damasken runt spaken rakt upp (sitter med lodräta plast-tappar) så hittar du bara ännu en damask över spakens kula...
Mer är det inte.

Så det som jäklas är sannolikt att spaken inte är helt rak i läge 3/4.

Lycka till, Mvh Greger.
Underbart! Tack för tipset. Då skall jag kika där länkaget går in i lådan. Jag vill minnas att jag såg i.a.f. en axel med splines.

Det är liiite kärvt i spaken också, och under bilen, där spaken tittar ut så är det som en liten "låda" som skyddar. Jag tänkte att kulan behöver lite smörja. Tycker du att jag skall rycka spakdamasken inne i bilen (och tydligen ännu en damask) eller kan man lossa den där kåpan under bilen? Jag kanske minns fel men det kändes som att den var monterad inifrån. Det är garanterat inte den minimala kärvheten som är huvudproblemet, men det vore schysst att få rätt känsla när grejerna är så oslitna som de tycks vara.

Postat: sön aug 11, 2019 7:52 pm
av Blixnabb
Plockade ner växelspaken på en Escort xr3i 87a fär ca 25 år sedan har inget minne av att den var besvärlig att plocka ner och sätta tillbaka, min var sliten i "plast klackarna" och glappade rejält, blev bättre iaf, har för mig att det fanns fjädrar i den men inte säker.

Postat: sön aug 11, 2019 8:10 pm
av Blixnabb
Den här sprängskissen kanske kan hjälpa dig
https://ford.7zap.com/en/car/77/1.45885 ... 124/74360/