Hög temp och ojämn gång

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Phatsta
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: ons aug 08, 2018 5:41 pm
Namn: Daniel Jokinen
Ort: Kumla
Kör: Escort MK4 cab

Hög temp och ojämn gång

Inläggav Phatsta » lör apr 11, 2020 4:35 pm

Har en Escort MK4 cab, tysklandsimport med Zetec-motor (insprutare). Har tre olika problem som jag går bet på...

1) Kylarfläkten startar alltid med tändningen, vare sig bilen är varm eller kall. Den gick inte alls förrän jag bytte termostatgivare förra året, men nu går den istället hela tiden. Bilen blir trots det överhettad om den står igång en stund, nålen drar iväg högt och vattnet är minsann varmt i slangarna. Trodde det var vattenpumpen, men startar jag med en kylarslang borttagen så ser jag att det pumpar vatten. Bilen har stått rätt mycket de senaste åren, mest eftersom jag inte haft varken tid eller lust att meka. Kan det vara att kylaren är igensatt??

2) Ojämn gång och tomgång. Känns som ett typiskt vaccumproblem men jag kan inte hitta nån synlig läcka. Drar man av en vaccumslang och känner så suger det, men om man håller för så blir det inte den skillnaden jag hade räknat med, vilket ytterligare får mig tro att det är läckage.

Bilen ska också ha en LMM, men just den modellen är lögn att få tag på i Sverige (påminner om att bilen är importerad). Har hittat några på skrotar i Tyskland men ingen vill skeppa hit. Så jag tänkte försöka tjyvkoppla en nyare LMM till Ford som jag har ligga som passar rent fysiskt, men har svårt att hitta vilka stift som är vad. Bilen har bara två ledare i sin kabel och om jag förstår det rätt så är det bara plus och jord som går genom ett motstånd som ändrar motstånd beroende på hur det kyls, så det torde funka bara man hittar rätt stift på den nyare LMM.

Ibland (men bara ibland) så beter sig motorn så att om jag håller stumt 3000 varv så går den någorlunda rent, sen tappar den varv (låter som nån vrider av nyckeln), varvar sen upp, ner, upp, ner osv. Annars går den, med mycket bludder. Se denna video, framför allt de sista 20 sekundrarna:



3) Jag hittar inte ODB-uttaget på bilen. Det ska enligt uppgift finnas en kontakt som man kopplar en testlampa till för att få ut koder som kanske kunde hjälpa, men jag kan inte hitta nån kontakt vare sig vid vänster fjäderhus, vid batteriet eller under ratten.
http://www.thorssell.net/hbook/eectest. ... 35Aa5IaFp8

Användarvisningsbild
Blixnabb
Veteran
Inlägg: 838
Blev medlem: mån apr 25, 2005 8:44 pm
Namn: Ronnie Andersson
Ort: Borås
Kör: Focus RS + Fiesta TXD-11 + V60 + MB R107 + C30 + ST150-05
Kontakt:

Re: Hög temp och ojämn gång

Inläggav Blixnabb » lör apr 11, 2020 7:48 pm

Det är inte en zetec, heter de inte cvh med efi (dock svårt att se då man inte ser hela motorn) fanns väl bara i mk4 1990, kan hitta delar från mk5 91-92A då de hade samma spis.

Här finns info om felkodläsaren viewtopic.php?f=53&t=35668
Blixnabb
Nu: Focus RS MK1 + Fiesta Titanium XD-11 + V60-19 + MB 350SL + C30t5 + Fiesta ST150
rip:Fiesta MS Design-99, Escort cab Xr3i-90, Escort cab-91, Escort cab Xr3i-90, Escort RS hgv-94, Escort hgv-92b, Escort Xr3i-87, Escort vip-88, Escort LX-84, Fiesta-82
https://www.garaget.org/Blixnabb

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6053
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Re: Hög temp och ojämn gång

Inläggav nextuz » mån apr 13, 2020 1:26 pm

Blixnabb skrev:Det är inte en zetec, heter de inte cvh med efi (dock svårt att se då man inte ser hela motorn) fanns väl bara i mk4 1990, kan hitta delar från mk5 91-92A då de hade samma spis.

Här finns info om felkodläsaren viewtopic.php?f=53&t=35668


Jo det stämmer.
På Zetecmotorn så går tändkablarna in mellan kammarna, rakt ovanifrån.

Greger
Veteran
Inlägg: 270
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Ort: Varberg
Kör: Escort mkIV

Re: Hög temp och ojämn gång

Inläggav Greger » mån apr 13, 2020 1:58 pm

På fråga 1 så kolla att du har en tempgivare som "gör rätt".

Det låter som, om det är jord den ska ge vid varm motor, gör detta från kall för att sedan "o-jorda" vid hög temp.

Skitlätt att kolla... Slutar fläkten gå vid varm motor e det fel!