Hög temp och ojämn gång

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Phatsta
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: ons aug 08, 2018 5:41 pm
Namn: Daniel Jokinen
Kör: SEAT Cupra 300ST, Escort MK5 cab, VW Caddy
Ort: Kumla

Hög temp och ojämn gång

Inlägg av Phatsta »

Har en Escort MK4 cab, tysklandsimport med Zetec-motor (insprutare). Har tre olika problem som jag går bet på...

1) Kylarfläkten startar alltid med tändningen, vare sig bilen är varm eller kall. Den gick inte alls förrän jag bytte termostatgivare förra året, men nu går den istället hela tiden. Bilen blir trots det överhettad om den står igång en stund, nålen drar iväg högt och vattnet är minsann varmt i slangarna. Trodde det var vattenpumpen, men startar jag med en kylarslang borttagen så ser jag att det pumpar vatten. Bilen har stått rätt mycket de senaste åren, mest eftersom jag inte haft varken tid eller lust att meka. Kan det vara att kylaren är igensatt??

2) Ojämn gång och tomgång. Känns som ett typiskt vaccumproblem men jag kan inte hitta nån synlig läcka. Drar man av en vaccumslang och känner så suger det, men om man håller för så blir det inte den skillnaden jag hade räknat med, vilket ytterligare får mig tro att det är läckage.

Bilen ska också ha en LMM, men just den modellen är lögn att få tag på i Sverige (påminner om att bilen är importerad). Har hittat några på skrotar i Tyskland men ingen vill skeppa hit. Så jag tänkte försöka tjyvkoppla en nyare LMM till Ford som jag har ligga som passar rent fysiskt, men har svårt att hitta vilka stift som är vad. Bilen har bara två ledare i sin kabel och om jag förstår det rätt så är det bara plus och jord som går genom ett motstånd som ändrar motstånd beroende på hur det kyls, så det torde funka bara man hittar rätt stift på den nyare LMM.

Ibland (men bara ibland) så beter sig motorn så att om jag håller stumt 3000 varv så går den någorlunda rent, sen tappar den varv (låter som nån vrider av nyckeln), varvar sen upp, ner, upp, ner osv. Annars går den, med mycket bludder. Se denna video, framför allt de sista 20 sekundrarna:



3) Jag hittar inte ODB-uttaget på bilen. Det ska enligt uppgift finnas en kontakt som man kopplar en testlampa till för att få ut koder som kanske kunde hjälpa, men jag kan inte hitta nån kontakt vare sig vid vänster fjäderhus, vid batteriet eller under ratten.
http://www.thorssell.net/hbook/eectest. ... 35Aa5IaFp8

Användarvisningsbild
Blixnabb
Veteran
Inlägg: 839
Blev medlem: mån apr 25, 2005 8:44 pm
Namn: Ronnie Andersson
Kör: Focus RS + Fiesta TXD-11 + V60 + MB R107 + C30 + ST150-05
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hög temp och ojämn gång

Inlägg av Blixnabb »

Det är inte en zetec, heter de inte cvh med efi (dock svårt att se då man inte ser hela motorn) fanns väl bara i mk4 1990, kan hitta delar från mk5 91-92A då de hade samma spis.

Här finns info om felkodläsaren viewtopic.php?f=53&t=35668
Blixnabb
Nu: Focus RS MK1 + Fiesta Titanium XD-11 + V60-19 + MB 350SL + C30t5 + Fiesta ST150
rip:Fiesta MS Design-99, Escort cab Xr3i-90, Escort cab-91, Escort cab Xr3i-90, Escort RS hgv-94, Escort hgv-92b, Escort Xr3i-87, Escort vip-88, Escort LX-84, Fiesta-82
https://www.garaget.org/Blixnabb

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6065
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Re: Hög temp och ojämn gång

Inlägg av nextuz »

Blixnabb skrev:Det är inte en zetec, heter de inte cvh med efi (dock svårt att se då man inte ser hela motorn) fanns väl bara i mk4 1990, kan hitta delar från mk5 91-92A då de hade samma spis.

Här finns info om felkodläsaren viewtopic.php?f=53&t=35668
Jo det stämmer.
På Zetecmotorn så går tändkablarna in mellan kammarna, rakt ovanifrån.

Greger
Veteran
Inlägg: 272
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Hög temp och ojämn gång

Inlägg av Greger »

På fråga 1 så kolla att du har en tempgivare som "gör rätt".

Det låter som, om det är jord den ska ge vid varm motor, gör detta från kall för att sedan "o-jorda" vid hög temp.

Skitlätt att kolla... Slutar fläkten gå vid varm motor e det fel!

Phatsta
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: ons aug 08, 2018 5:41 pm
Namn: Daniel Jokinen
Kör: SEAT Cupra 300ST, Escort MK5 cab, VW Caddy
Ort: Kumla

Re: Hög temp och ojämn gång

Inlägg av Phatsta »

Tack för hjälpen! Angående tempen har den nu börjat gå varm fastän fläkten går (fläkten går för övrigt hela tiden, kall som varm motor). Jag bytte termostat förra året och det var så jag fick igång fläkten. Misstänker att det blev fel termostat dock. Eller ett elfel.

Besiktade precis idag och fick underkänt pga att de inte hittade chassinumret :( Det ska väl sitta framför passagerarstolen? På min gör det inte det. Skalade t.o.m bort en hel del underredsmassa ner till plåten men hittade ingenting. Kan vara så att nån idiot bytt plåt pga rost och kapat bort numret. Jag har historik på bilen så jag vet att den inte är stulen eller så förstås.

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5112
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Hög temp och ojämn gång

Inlägg av RickardEM »

Phatsta skrev:Tack för hjälpen! Angående tempen har den nu börjat gå varm fastän fläkten går (fläkten går för övrigt hela tiden, kall som varm motor). Jag bytte termostat förra året och det var så jag fick igång fläkten. Misstänker att det blev fel termostat dock. Eller ett elfel.

Besiktade precis idag och fick underkänt pga att de inte hittade chassinumret :( Det ska väl sitta framför passagerarstolen? På min gör det inte det. Skalade t.o.m bort en hel del underredsmassa ner till plåten men hittade ingenting. Kan vara så att nån idiot bytt plåt pga rost och kapat bort numret. Jag har historik på bilen så jag vet att den inte är stulen eller så förstås.
Ska finnas vid sidan av passagerarstolen i dörröppningen, bara att vika undan fliken i mattan. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Phatsta
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: ons aug 08, 2018 5:41 pm
Namn: Daniel Jokinen
Kör: SEAT Cupra 300ST, Escort MK5 cab, VW Caddy
Ort: Kumla

Re: Hög temp och ojämn gång

Inlägg av Phatsta »

RickardEM skrev:Ska finnas vid sidan av passagerarstolen i dörröppningen, bara att vika undan fliken i mattan. :) \Rickard
Ja, exakt. Problemet är att det inte finns där :( Under hålet i mattan så sitter det bara en halvt hård smet (känns som underredsmassa) och jag täljde bort den med en kniv för att komma åt plåten under men det finns inget stansat där. Om jag inte hittar det så åker jag på en reg besiktning... Jag får lyfta ur stolarna och rycka ur alla mattor och kolla grundligt.

Håller på att försöka lösa det här med luftmängdsmätare nu. Jag är säker på att det ska vara en LMM på denna bil, för utan så går den klassiskt ruttet, klen på låga varv, varierande varvtal på tomgång, etc. Mest slö och trött och håller man jämn hastighet (typ kör 30 på trean) så vill den gärna skutta och spotta. För mig klassiska symptom på att LMM är trasig / saknas.

Det verkar dock vara svårt att hitta rätt. Enligt Autodoc så finns det ingen LMM, vilket stämmer med att nån här på forumet sa att det är en MAF-sensor och en spjällägesgivare istället. Jag fick hjälp av Ford att slå i en reservdelsmanual men de hittar bara Zetec-motorn vilket är en senare modell. Bilen är importerad från Tyskland också, så det kan ju vara nån differens där, så jag slog på tyska sidor efter motorkoden och hittade den här:
https://www.teilehaber.de/itm/luftmasse ... 97929.html

De vill dock inte skeppa till Sverige :(

Phatsta
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: ons aug 08, 2018 5:41 pm
Namn: Daniel Jokinen
Kör: SEAT Cupra 300ST, Escort MK5 cab, VW Caddy
Ort: Kumla

Re: Hög temp och ojämn gång

Inlägg av Phatsta »

En annan tanke är att det kanske ska sitta nåt plaströr med en sån här istucken?
https://www.autodoc.se/topran/2728604

Phatsta
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: ons aug 08, 2018 5:41 pm
Namn: Daniel Jokinen
Kör: SEAT Cupra 300ST, Escort MK5 cab, VW Caddy
Ort: Kumla

Re: Hög temp och ojämn gång

Inlägg av Phatsta »

Frågade en kille som.säljer en likadan bil på blocket om han kunde ta en bild på luftburken...

http://imgur.com/gallery/WUpngLW

Så det ska vara en LMM. Problemet är bara att jag inte har en sån där kontakt :Odd:

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5112
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Hög temp och ojämn gång

Inlägg av RickardEM »

Phatsta skrev:Frågade en kille som.säljer en likadan bil på blocket om han kunde ta en bild på luftburken...

http://imgur.com/gallery/WUpngLW

Så det ska vara en LMM. Problemet är bara att jag inte har en sån där kontakt :Odd:
Fast det där är en Zetec-motor så det är inte samma, vad har du för motorkod (LJD/LJE?) på skylten som sitter fram vid kylaren? :)
Du ser ut att ha 12:an på bilden och där verkar det inte finnas något mer innan luftburken. :)
insug.png
Enligt Haynes-manualen så består EFI-systemet av:
Air Charge Temperature (ACT) sensor (sitter på insuget)
Engine Coolant Temperature (ECT) sensor (sitter i toppen under insuget)
Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor (sitter på höger fjädertorn)
Throttle Position (TPS) sensor (sitter på insuget vid spjället)
Idle Speed Control Valve (ISCV) (sitter på insuget)
engine bay.jpg
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Phatsta
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: ons aug 08, 2018 5:41 pm
Namn: Daniel Jokinen
Kör: SEAT Cupra 300ST, Escort MK5 cab, VW Caddy
Ort: Kumla

Re: Hög temp och ojämn gång

Inlägg av Phatsta »

Du har nog helt rätt. Pratade precis med en bilverkstad som sa samma sak. Troligen har jag fel luftburk, nån som köpt på skroten eller nåt. Jag ska ha en sån här;



Jag har förresten en LJF motor.

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5112
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Hög temp och ojämn gång

Inlägg av RickardEM »

Phatsta skrev:Du har nog helt rätt. Pratade precis med en bilverkstad som sa samma sak. Troligen har jag fel luftburk, nån som köpt på skroten eller nåt. Jag ska ha en sån här;

Jag har förresten en LJF motor.
Ok, har du någon bild på dit motorutrymme? :)

Engine code:
- 1st letter: cubic capacity (F = 1,4 litres; L = 1,6 litres)
- 2nd number/letter: engine type (6 = CFI version; J = EFI version)
- 3rd letter: vehicle model

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Phatsta
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: ons aug 08, 2018 5:41 pm
Namn: Daniel Jokinen
Kör: SEAT Cupra 300ST, Escort MK5 cab, VW Caddy
Ort: Kumla

Re: Hög temp och ojämn gång

Inlägg av Phatsta »

Här är en bild på utrymmet;


Motorkoden är: WF0LXXGKALMD67343

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5112
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Hög temp och ojämn gång

Inlägg av RickardEM »

Phatsta skrev:Här är en bild på utrymmet;

Motorkoden är: WF0LXXGKALMD67343
Det är nog som du säger att det är fel luftburk. :)

Kontakten som sitter vid luftburken med den röda pluggen, undrar om det inte är kontakten för att läsa ut felkoder? Har den 3 stift?

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Phatsta
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: ons aug 08, 2018 5:41 pm
Namn: Daniel Jokinen
Kör: SEAT Cupra 300ST, Escort MK5 cab, VW Caddy
Ort: Kumla

Re: Hög temp och ojämn gång

Inlägg av Phatsta »

Alltså den här bilen... Fått krångla med sätena nu för nån monterat sportstolar i den förut och inte sparat fästena till originalstolarna. Och bruden som köpte bilen efter visste antagligen inte att kolla efter det så sätena satt inte fast riktigt. Har fått använda diverse distanser men nu är det åtminstone funktionellt.

Det är också pga detta som vi inte kunde hitta chassinumret, för det sitter (precis som nån sa) under / bredvid passagerarstolen men eftersom fästena saknats så har stolen suttit så nära golvet så den täckt för luckan. Har monterat bort stolen nu och åker till besiktningen imorgon och visar upp den. Får hoppas de inte ger mig tvåa på stolen istället...

Skriv svar