English Axle Diff

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Selfmade
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tor maj 07, 2020 12:25 pm
Namn: Jörgen Lundqvist
Ort: Diö
Kör: Två självbyggda bilar. Båda med bl.a. Ford Escort delar.

English Axle Diff

Inläggav Selfmade » tor maj 07, 2020 1:15 pm

Hej ,
Jag har en Ford Escort English bakaxel som jag vill byta utväxling på och serva.
Var kan jag hitta en manual som beskriver procedur, toleranser och övrigt...…..
Min Haynes Manual tycker inte att jag skall skruv alls själv med diffen och inetnet har inte gett nåt.
Jörgen L

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10063
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: English Axle Diff

Inläggav therealpinto » tor maj 07, 2020 1:35 pm

Jag hittade denna;

https://mega.nz/file/wlYnlI7K#pQOAe08Qk ... MpgLXwYDQQ

Kanske kan vara nåt? Jag har inte laddat ned själv.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Selfmade
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tor maj 07, 2020 12:25 pm
Namn: Jörgen Lundqvist
Ort: Diö
Kör: Två självbyggda bilar. Båda med bl.a. Ford Escort delar.

Re: English Axle Diff

Inläggav Selfmade » tor maj 07, 2020 1:50 pm

Ser lovande ut.
Tackar.
/Jörgen

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3282
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Re: English Axle Diff

Inläggav Släggmek » tor maj 07, 2020 4:19 pm

Tack från mig med :). Jo, bra scanning av originalpapper. Axeltypen sitter ju också under Taunus 1600 men smalare så info är guld.

Bäst att först säga att jag har aldrig mekat en diff själv om man inte räknar ta isär & sätt ihop en Spicer M30-axel på AMU utan att ha isär kuggdrevet i diffen, resten har inskränkt sig till skitgöra att smörja upp eller skrota ut dom :p så där erfarenheten slutar är det lånad garagekunskap från kunnigare.

Varför man rekommenderas låta bli att skruva själv med diffen beror på att precisionen i anliggningen är extremt kritisk. Jag läste en artikel i tidningen Klassiker för nåt år sedan om hur en av deras bilar (Triumph TR6) slagit tvärstopp på landsvägen med låsta bakhjul p g a en otillräckligt gjord hemmajustering, så man bör nog kosta på att lämna det jobbet till verkstad. Långt tillbaka brukade det göras genom att stryka märkfärg på kuggtänderna och jämföra med fabrikshandbokens skisser tills det ströks av korrekt när diffen vreds runt (tumregel är att anliggningen ska vara i mitten på kuggtänderna med närmast rektangulär form på avtrycket medan triangelform visar att det inte spänner riktigt som tänkt, mot kanten betyder att det glappar medan djupt in betyder att det är för tajt och det går varmt), vilket säger nåt om toleranserna. Senare har man använt en mätklocka för jobbet. Se bifogade bilder.

(del 4 i en serie)

Här är en bra video som jag fann på Youtube där man bl a kan se hur det ser ut när det är för lite inspänning (i början av videon) och sedan justerat till nära perfekt (vid ca 5:20). Axeln är en Dana 44 vilket är bra mycket som en större English Axle (som är en Salisbury om jag minns rätt). Som det påtalas i videons inledning så är det ändå det noggranna granskandet och att göra jobbet rätt som avgör, oavsett toleranssiffrorna i handböckerna. En bekant som jobbat med lastbilar har sagt att detta är bland det svåraste av montering man kan göra i en bil, så att leja bort det är som sagt en god idé om man är en glad amatör.
Bilagor
kontroll av kuggväxel i bakaxel.jpg
indikatorklocka.jpg
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)