Hydrauliska ventillyftare CVH Escort

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Fredretro
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: ons sep 23, 2020 11:28 am
Namn: Lars Fredriksson
Kör: Escort 1990 1,6 i VIP
Escort Xr3i Cab 1990
Ort: Uddevalla

Hydrauliska ventillyftare CVH Escort

Inlägg av Fredretro »

Bytte nyligen lyftarna på min 1,6i 90:a
Köpte de hydrauliska lyftarna från bildelaronline24.
Skulle jag ha primat lyftarna i olja innan monteringen?

Nu tickar motorn ganska högt när den blir varm, går dock tyst o fint vid kallstart.
Var inte såhär före byte av lyftare förutom en lyftare som var kass, därför valde jag byta alla.

Tags:

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Hydrauliska ventillyftare CVH Escort

Inlägg av RickardEM »

Fredretro skrev:
ons sep 23, 2020 11:37 am
Bytte nyligen lyftarna på min 1,6i 90:a
Köpte de hydrauliska lyftarna från bildelaronline24.
Skulle jag ha primat lyftarna i olja innan monteringen?

Nu tickar motorn ganska högt när den blir varm, går dock tyst o fint vid kallstart.
Var inte såhär före byte av lyftare förutom en lyftare som var kass, därför valde jag byta alla.
Det rekommenderas väl att de ska ligga i ett oljebad någon dag innan men de ska tystna efter ett tag ändå. :)
Kollade du att ventilerna var stängda innan du drog vipporna?
Man får vrida runt motorn så att lyftaren är i nedre läget innan man drar den vippan.

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Fredretro
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: ons sep 23, 2020 11:28 am
Namn: Lars Fredriksson
Kör: Escort 1990 1,6 i VIP
Escort Xr3i Cab 1990
Ort: Uddevalla

Re: Hydrauliska ventillyftare CVH Escort

Inlägg av Fredretro »

Jag la inte dom nya lyftarna i oljebad då jag läst att dom är självprimande. Men dom tystnade inte, utan de var tysta vid kall motor och började ticka vid halvvarm-varm motor efter ca 6 minuter, Såg till att hålla ordning på tändföljden när jag drog vipparmsmuttrarna så de var i vila så där kan det inte ha blivit galet.
Nu kunde jag inte låta bli och kastade ur alla nya lyftare och monterade de gamla originallyftarna utom en eftersom en av originallyftarna var kass.
Dessa har legat i oljebad i flera dagar och nu är motorn tyst förutom den ventilen som det sitter en ny lyftare på.

Kan dom nya lyftarna jag köpte vara kassa eller har dom helt enkelt luft i sig som inte går att få ut??

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Hydrauliska ventillyftare CVH Escort

Inlägg av RickardEM »

Fredretro skrev:
tor sep 24, 2020 6:23 pm
Jag la inte dom nya lyftarna i oljebad då jag läst att dom är självprimande. Men dom tystnade inte, utan de var tysta vid kall motor och började ticka vid halvvarm-varm motor efter ca 6 minuter, Såg till att hålla ordning på tändföljden när jag drog vipparmsmuttrarna så de var i vila så där kan det inte ha blivit galet.
Nu kunde jag inte låta bli och kastade ur alla nya lyftare och monterade de gamla originallyftarna utom en eftersom en av originallyftarna var kass.
Dessa har legat i oljebad i flera dagar och nu är motorn tyst förutom den ventilen som det sitter en ny lyftare på.

Kan dom nya lyftarna jag köpte vara kassa eller har dom helt enkelt luft i sig som inte går att få ut??
De borde ju tystna efter ett tag kan man tycka. Lite konstigt att alla nya (eller de flesta) skulle vara kassa också. Men om de är tysta med kall motor så borde det inte vara någon luft i dem.

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Skriv svar