Escort 1.6i 88 kallstartproblem

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
mikael.lindroos
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: mån okt 12, 2020 9:30 pm
Namn: Mikael Lindroos
Kör: Escort mk4 1.6i 1988
Ort: Åkersberga

Escort 1.6i 88 kallstartproblem

Inlägg av mikael.lindroos »

Köpte för en vecka sedan en mk4 escort. Gjorde normal service (olja stift filter osv) bilen går helt okei bara den gått upp i temp. Startar (kall och varm) helt okei men när den är kall vill den bli grinig efter ett par kilometer och vägrar varva eller så går det att varva men den hostar. När jag kommit hemmifrån ca 3.5km så äre en uppförsbacke som jag ska upp för.. då brukar den antingen bli där o jag får sitta där som ett fån i 2-3minuter tills den svarar på gas igen eller så går den i knappt 30kmh uppför backen.. sen efter detta brukar den gå bra igen... var ska jag börja felsöka? Kallstartsventil? Tacksam för svar
:av-26: First On Race Day

Tags:

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5634
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Escort 1.6i 88 kallstartproblem

Inlägg av RickardEM »

mikael.lindroos skrev:
mån okt 12, 2020 10:00 pm
Köpte för en vecka sedan en mk4 escort. Gjorde normal service (olja stift filter osv) bilen går helt okei bara den gått upp i temp. Startar (kall och varm) helt okei men när den är kall vill den bli grinig efter ett par kilometer och vägrar varva eller så går det att varva men den hostar. När jag kommit hemmifrån ca 3.5km så äre en uppförsbacke som jag ska upp för.. då brukar den antingen bli där o jag får sitta där som ett fån i 2-3minuter tills den svarar på gas igen eller så går den i knappt 30kmh uppför backen.. sen efter detta brukar den gå bra igen... var ska jag börja felsöka? Kallstartsventil? Tacksam för svar
Vad sitter det för insprutningssystem på din? Tror det bara är det mekaniska insprutningssystemet som har en kallstartsventil.
Grattis till köpet förresten. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

mikael.lindroos
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: mån okt 12, 2020 9:30 pm
Namn: Mikael Lindroos
Kör: Escort mk4 1.6i 1988
Ort: Åkersberga

Re: Escort 1.6i 88 kallstartproblem

Inlägg av mikael.lindroos »

Där är bild på sprutet
Där är bild på sprutet
:av-26: First On Race Day

mikael.lindroos
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: mån okt 12, 2020 9:30 pm
Namn: Mikael Lindroos
Kör: Escort mk4 1.6i 1988
Ort: Åkersberga

Re: Escort 1.6i 88 kallstartproblem

Inlägg av mikael.lindroos »

Har för mig att det är mekaniskt. Står ej nått om efi nånstans. Och det finns ingen säkring för insprutet heller...
:av-26: First On Race Day

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5634
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Escort 1.6i 88 kallstartproblem

Inlägg av RickardEM »

mikael.lindroos skrev:
tis okt 13, 2020 6:38 am
Har för mig att det är mekaniskt. Står ej nått om efi nånstans. Och det finns ingen säkring för insprutet heller...
Det där ser ut att vara mekaniskt Bosch K-Jetronic. :)
Tror dock att bilen borde vara svårstartad med en felaktig kallstartsventil. Borde gå att mäta om spolen i den är hel iallafall, den sitter väl direkt efter spjället ser det ut som.

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

mikael.lindroos
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: mån okt 12, 2020 9:30 pm
Namn: Mikael Lindroos
Kör: Escort mk4 1.6i 1988
Ort: Åkersberga

Re: Escort 1.6i 88 kallstartproblem

Inlägg av mikael.lindroos »

Tack för snabbt svar richard. Ska ta o kolla närmare på det i helgen. :)
:av-26: First On Race Day

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10169
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Escort 1.6i 88 kallstartproblem

Inlägg av therealpinto »

Är det en bil med katalysator?

Det kan vara KE-jetronic också, jag tycker det ser ut som du har grejerna för den elektroniska styrningen av bränslehuvudet, och lufttempgivare efter luftvågen.

Själva kallstartventilen går sällan sönder men på gamla K-jetronic (utan E) styrdes den av en termotidkontakt som brukar kunna strula. Oftast gör den då så att kallstartventilen öppnar konstant. Så testa att koppla ur den först och se om det blir nån skillnad. Men KE är mer komplext så det vara en mängd andra saker som strular också tyvärr.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar