Topplocksbultar Ford Sierra -92
-
- Nybörjare
- Inlägg: 12
- Blev medlem: mån jun 22, 2020 1:29 pm
- Namn: Björn Forslund
- Kör: Ford Sierra GLX -92
- Ort: SOLNA
Topplocksbultar Ford Sierra -92
Hej!
Jag har haft av topplocket på min Ford Sierra -92 (DOHC 8v) och bytt ventiltätningar samt slipat in ventilerna eftersom den drog olja. Det är första gången jag skruvar i en Fordmotor så jag har köpt en Haynes-manual som stöd under arbetet. Nu håller jag på och monterar toppen igen, men blev väldigt förundrad när jag läste följande i Haynes:
"När cylinderhuvudet återmonteras skall den nya typen av topplocksbultar användas, d.v.s. bultar med sexkantigt huvud, och inte de gamla bultarna av torx-typ."
Jag beställde bultar på Ebay och de bultarna jag fått hem är mycket riktigt av torx-typ, alltså den gamla modellen som Haynes säger att man inte skall använda. Tror ni att det är någon fara att köra på dem ändå? Surt att behöva köpa nya bara för att det är en annan typ av skalle. Kan inte riktigt förstå varför man inte kan använda dem?
Tacksam för svar!
Vänligen,
Björn Forslund
Jag har haft av topplocket på min Ford Sierra -92 (DOHC 8v) och bytt ventiltätningar samt slipat in ventilerna eftersom den drog olja. Det är första gången jag skruvar i en Fordmotor så jag har köpt en Haynes-manual som stöd under arbetet. Nu håller jag på och monterar toppen igen, men blev väldigt förundrad när jag läste följande i Haynes:
"När cylinderhuvudet återmonteras skall den nya typen av topplocksbultar användas, d.v.s. bultar med sexkantigt huvud, och inte de gamla bultarna av torx-typ."
Jag beställde bultar på Ebay och de bultarna jag fått hem är mycket riktigt av torx-typ, alltså den gamla modellen som Haynes säger att man inte skall använda. Tror ni att det är någon fara att köra på dem ändå? Surt att behöva köpa nya bara för att det är en annan typ av skalle. Kan inte riktigt förstå varför man inte kan använda dem?
Tacksam för svar!
Vänligen,
Björn Forslund
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: Topplocksbultar Ford Sierra -92
Tror att det kanske var någon ändring Ford gjorde och de använde sexkantsskalle istället för Torx så att de lätt skulle kunna se om det var nya bulten som användes. Alla skruvar verka vara av Torx-typen nu för tiden.Björn Forslund skrev: ↑lör okt 24, 2020 9:34 pmHej!
Jag har haft av topplocket på min Ford Sierra -92 (DOHC 8v) och bytt ventiltätningar samt slipat in ventilerna eftersom den drog olja. Det är första gången jag skruvar i en Fordmotor så jag har köpt en Haynes-manual som stöd under arbetet. Nu håller jag på och monterar toppen igen, men blev väldigt förundrad när jag läste följande i Haynes:
"När cylinderhuvudet återmonteras skall den nya typen av topplocksbultar användas, d.v.s. bultar med sexkantigt huvud, och inte de gamla bultarna av torx-typ."
Jag beställde bultar på Ebay och de bultarna jag fått hem är mycket riktigt av torx-typ, alltså den gamla modellen som Haynes säger att man inte skall använda. Tror ni att det är någon fara att köra på dem ändå? Surt att behöva köpa nya bara för att det är en annan typ av skalle. Kan inte riktigt förstå varför man inte kan använda dem?
Tacksam för svar!
Vänligen,
Björn Forslund
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
-
- Nybörjare
- Inlägg: 12
- Blev medlem: mån jun 22, 2020 1:29 pm
- Namn: Björn Forslund
- Kör: Ford Sierra GLX -92
- Ort: SOLNA
Re: Topplocksbultar Ford Sierra -92
Tack igen Rickard! Jag monterade bultarna i.a.f. och det verkar fungera bra än så länge