Totalrenovera N9 motorn
-
- Erfaren
- Inlägg: 66
- Blev medlem: sön feb 28, 2016 7:14 am
- Namn: Mathias Ekström
- Kör: Diverse olika märken
- Ort: Tomelilla
Totalrenovera N9 motorn
Har bestämt mig för att total renovera motorn i min sierra då den nu är besiktad 2 år framåt
Har snart plockat ner hela motorn i delar och ska beställa det som behövs så fort jag kan.
Ser ut som att AUTODOC har det mesta
Motorn gick bra men med lite blå puff vid start
(Läckande ventilstyrningar)
Samt div olje läckage.
Har någon här gjort detta tidigare och kanske har några tips?
Misstänker att det är lika bra att byta kamkedja och även kedja till oljepumpen
Har snart plockat ner hela motorn i delar och ska beställa det som behövs så fort jag kan.
Ser ut som att AUTODOC har det mesta
Motorn gick bra men med lite blå puff vid start
(Läckande ventilstyrningar)
Samt div olje läckage.
Har någon här gjort detta tidigare och kanske har några tips?
Misstänker att det är lika bra att byta kamkedja och även kedja till oljepumpen
Tags:
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Totalrenovera N9 motorn
Vi gjorde en enklare renovering till A-traktorn. Jag tror alla grejer (ventilstyrningar, kolvringar mm) togs från Autodoc/Bildelaronline24.
Förutom att vi har lite oljeläckage kvar som jag bråkar med gick det bra. Vi snålade och bytte inte kamkedja eller kedjan till pumpen men det är väl klokt att göra det.
Ventilstyrningarna är lite spännande att knacka ur och i men det gick. I övrigt tycker jag DOHC-motorn är lite jobbig att skruva i, saker sitter lite bakvänt men det är kanske mest för att jag kan bygga en Pinto i sömnen ;-)
Gustaf
Förutom att vi har lite oljeläckage kvar som jag bråkar med gick det bra. Vi snålade och bytte inte kamkedja eller kedjan till pumpen men det är väl klokt att göra det.
Ventilstyrningarna är lite spännande att knacka ur och i men det gick. I övrigt tycker jag DOHC-motorn är lite jobbig att skruva i, saker sitter lite bakvänt men det är kanske mest för att jag kan bygga en Pinto i sömnen ;-)
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Erfaren
- Inlägg: 66
- Blev medlem: sön feb 28, 2016 7:14 am
- Namn: Mathias Ekström
- Kör: Diverse olika märken
- Ort: Tomelilla
Re: Totalrenovera N9 motorn
Efter mycket diskussioner med Auto dock via chatt
Så har äntligen beställningen blivit klar dock har dom inte styrskena för kamkedjan (fins på Burton)
Men det tar lite för lång tid att få.
Så jag kämpar vidare så får jag se hur det går
Så har äntligen beställningen blivit klar dock har dom inte styrskena för kamkedjan (fins på Burton)
Men det tar lite för lång tid att få.
Så jag kämpar vidare så får jag se hur det går
- granadadr
- Legend
- Inlägg: 6465
- Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
- Ort: Skellefteå
Re: Totalrenovera N9 motorn
är helt på din linje Gustav,, jag skruvar ju Cosworth/pinto,, dem är väldigt lika varandra,, då Cosworth bygger på pinton,,therealpinto skrev: ↑mån jan 25, 2021 11:38 amVi gjorde en enklare renovering till A-traktorn. Jag tror alla grejer (ventilstyrningar, kolvringar mm) togs från Autodoc/Bildelaronline24.
Förutom att vi har lite oljeläckage kvar som jag bråkar med gick det bra. Vi snålade och bytte inte kamkedja eller kedjan till pumpen men det är väl klokt att göra det.
Ventilstyrningarna är lite spännande att knacka ur och i men det gick. I övrigt tycker jag DOHC-motorn är lite jobbig att skruva i, saker sitter lite bakvänt men det är kanske mest för att jag kan bygga en Pinto i sömnen ;-)
Gustaf
Gustav vad läcker ?? är det vevaxeltätningar ?
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Totalrenovera N9 motorn
Jag tror det var både ventilkåpa och främre packbox till veven som läckte (allt från Autodoc). Nu har vi limmat packningen och bytt packbox (samma som till Pinto, kan ju vara bra att veta...). Efter nån dag såg det bättre ut men jag har inte kollat efter senaste cruisingsvängen som hon varit ute på ;-)
Ventilkåpspackningen hade inte så bra passform. Det var AJUSA som brukar vara okej men jag skulle välja ett annat märke idag.
Gustaf
Ventilkåpspackningen hade inte så bra passform. Det var AJUSA som brukar vara okej men jag skulle välja ett annat märke idag.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- granadadr
- Legend
- Inlägg: 6465
- Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
- Ort: Skellefteå
Re: Totalrenovera N9 motorn
aha,, tror min sölar i bakre tätning,, jobbigt å ta ner å fixa dem har även samma nållager till vevaxeln som pinto så andra får lite tips,therealpinto skrev: ↑sön jan 31, 2021 4:02 pmJag tror det var både ventilkåpa och främre packbox till veven som läckte (allt från Autodoc). Nu har vi limmat packningen och bytt packbox (samma som till Pinto, kan ju vara bra att veta...). Efter nån dag såg det bättre ut men jag har inte kollat efter senaste cruisingsvängen som hon varit ute på ;-)
Ventilkåpspackningen hade inte så bra passform. Det var AJUSA som brukar vara okej men jag skulle välja ett annat märke idag.
Gustaf
-
- Erfaren
- Inlägg: 66
- Blev medlem: sön feb 28, 2016 7:14 am
- Namn: Mathias Ekström
- Kör: Diverse olika märken
- Ort: Tomelilla
Re: Totalrenovera N9 motorn
Aj fan 2 ventiltätningar satt löst då ventilstyrningarna på 3 avgas vandrat nedåt
Så det blir till att beställa nya ventilstyrningar
Så det blir till att beställa nya ventilstyrningar
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Totalrenovera N9 motorn
Så var det i vår motor också, flera styrningar som vandrat iväg.
Bara att fixa och hoppas på några mil till :-)
Gustaf
Bara att fixa och hoppas på några mil till :-)
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Erfaren
- Inlägg: 66
- Blev medlem: sön feb 28, 2016 7:14 am
- Namn: Mathias Ekström
- Kör: Diverse olika märken
- Ort: Tomelilla
Re: Totalrenovera N9 motorn
Fick förresten tag på övre kedje styrning från Ford (i Kristianstad) BILLIGARE än Burton
- Bilagor
-
- erlan
- Erfaren
- Inlägg: 64
- Blev medlem: sön maj 05, 2013 2:58 pm
- Namn: erland johansson
- Kör: sierra
- Ort: engelsberg
Re: Totalrenovera N9 motorn
Om fler läser detta, så vill jag påstå att det var rent dumsnålt att inte byta kedjan. kamkedjor slits, så kammen blir "efter". ny kedja brukar ge betydligt bättre gång i motorn.therealpinto skrev: ↑mån jan 25, 2021 11:38 amVi gjorde en enklare renovering till A-traktorn. Jag tror alla grejer (ventilstyrningar, kolvringar mm) togs från Autodoc/Bildelaronline24.
Förutom att vi har lite oljeläckage kvar som jag bråkar med gick det bra. Vi snålade och bytte inte kamkedja eller kedjan till pumpen men det är väl klokt att göra det.
Ventilstyrningarna är lite spännande att knacka ur och i men det gick. I övrigt tycker jag DOHC-motorn är lite jobbig att skruva i, saker sitter lite bakvänt men det är kanske mest för att jag kan bygga en Pinto i sömnen ;-)
Gustaf
Erlan
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Re: Totalrenovera N9 motorn
Måste nog ge +1 på det , har motorn gått så långt att ventilstyrningarna är nergångna syns det som dags för kedjan också. Vet inte vad den kostar, men jag såg en gång en 80-tals MB 190 (s k interference-motor = ventilerna går mot kolvarna om kammen stannar) vars kedja gått över och det var två cylindrar fulla med metallsmulor och titthål i de kolvarna i en motor som innan gick som en klocka utan några tecken på hårt slitage (tyvärr minns jag inte miltalet, men detta var ju medan MB var kända för extremt bra livslängd på sina motorer om serviceintervallerna hölls, jag minns personbilsdieslar som gick uppåt 60.000 mil innan helrenovering). Den gick iofs att rädda, men notan blev betydligt högre än det blivit att följa bytesintervallet. Ett annat exempel var en BMW 3-serie från samma period som kedjan kuggade över på i en uppförsbacke utan nåt föregående missljud etc innan raset, bägge var välskötta bilar.
Nu vet jag iofs inte om Fords N9 är interference (jfr Pinto 1.6) eller non-interference (jfr Pinto 2.0) men är inte miltalet på kedjan någorlunda känt är det nog vågat att köra med den. Man får ta med i beräkningen att de sträcks en aning också. Sen så rullar väl inte en A-traktor så långa sträckor, så det kanske är lugnt tills det blir dags att avyttra den med ett "bra-att-veta" till nästa ägare om vad som kan behöva bytas.
Nu vet jag iofs inte om Fords N9 är interference (jfr Pinto 1.6) eller non-interference (jfr Pinto 2.0) men är inte miltalet på kedjan någorlunda känt är det nog vågat att köra med den. Man får ta med i beräkningen att de sträcks en aning också. Sen så rullar väl inte en A-traktor så långa sträckor, så det kanske är lugnt tills det blir dags att avyttra den med ett "bra-att-veta" till nästa ägare om vad som kan behöva bytas.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Totalrenovera N9 motorn
Hade motorn varit till en bil så hade jag givetvis bytt kedjorna.
Nu går den aldrig över 1400 rpm konstant och sällan över 3000 rpm överhuvudtaget så jag tyckte det var helt onödigt att byta. Om motorn ger 100, 120 eller 130 hk är totalt ointressant i en (laglig) A-traktor.
Ett A-traktorbygge kan spåra ur på en miljon sätt och är det något jag tror jag lärt mig över tid så är det att allt blir inte bättre av att man "övergör" :-)
Gustaf
Nu går den aldrig över 1400 rpm konstant och sällan över 3000 rpm överhuvudtaget så jag tyckte det var helt onödigt att byta. Om motorn ger 100, 120 eller 130 hk är totalt ointressant i en (laglig) A-traktor.
Ett A-traktorbygge kan spåra ur på en miljon sätt och är det något jag tror jag lärt mig över tid så är det att allt blir inte bättre av att man "övergör" :-)
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Marcus L
- Veteran
- Inlägg: 905
- Blev medlem: ons maj 24, 2006 9:07 am
- Namn: Marcus Lindström
- Kör: Ford
- Ort: Karlskrona
- Medlemsnummer: 375
Re: Totalrenovera N9 motorn
Har med pillat lite med den motorn mest överdelen..vi bytte kedja o guideskenor fanns nått kit o köpa har jag för mig. Sen satte jag dit en stålpackning (topp) från galaxy 2.0l tror jag det var. Kolla noga efter sprickor mellan ventilerna. De går varmt så spricker dom. Stålpackningen är "öppen" på båda hållen bättre kylningen. Se till att byta tempgivare att de startar tidigare o dra det så det startar via ett eget relä de startar annars rätt sent typ 102c på ena kom inte ihåg den andra.
Sierra Cosworth -89 Sierra Cosworth -92
Focus 1,0 -18
Focus 1,0 -18