Lyfta motor uppåt, eskort -93 1,8

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Användarvisningsbild
erlan
Erfaren
Inlägg: 64
Blev medlem: sön maj 05, 2013 2:58 pm
Namn: erland johansson
Kör: sierra
Ort: engelsberg

Lyfta motor uppåt, eskort -93 1,8

Inlägg av erlan »

Jag kanske behöver lyfta ur en escortmotor snart. 1,8 zetec ur en -93a escort.
Jag har dåligt med grejer att lyfta med, så jag undrar:
är det möjligt att lyfta den uppåt? att det blir trångt fattar jag. men är det möjligt.
helst skulle jag dela den från växellådan. om jag rensar den från kamdrivningen, går det att dra ut den från lådan då?

någon som gjort det?

erlan

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Lyfta motor uppåt, eskort -93 1,8

Inlägg av RickardEM »

erlan skrev:
mån jul 26, 2021 12:14 pm
Jag kanske behöver lyfta ur en escortmotor snart. 1,8 zetec ur en -93a escort.
Jag har dåligt med grejer att lyfta med, så jag undrar:
är det möjligt att lyfta den uppåt? att det blir trångt fattar jag. men är det möjligt.
helst skulle jag dela den från växellådan. om jag rensar den från kamdrivningen, går det att dra ut den från lådan då?

någon som gjort det?

erlan
Det går nog om du tar med lådan upp.
Men om du ändå har en motorlyft så är det smidigare att sänka ner kaross med motor, skruva loss motorn och växellådan och sedan lyfta framänden på karossen med motorlyften bara. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
erlan
Erfaren
Inlägg: 64
Blev medlem: sön maj 05, 2013 2:58 pm
Namn: erland johansson
Kör: sierra
Ort: engelsberg

Re: Lyfta motor uppåt, eskort -93 1,8

Inlägg av erlan »

Det är ögla i taket, och kedjeblock.

erlan

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Lyfta motor uppåt, eskort -93 1,8

Inlägg av Släggmek »

Inga fler tips? Tja, jag har bara tagit ur hela paketet med framvagn nedåt genom att höja bilen på lyft i demonteringshall på skrot, men det är ju en annan femma även om det inte är någon speciellt svår eller utdragen affär när man har tillgång till sån utrustning, typ en halvtimme max innan allt är loss och ute. Hemma har jag gjort liknande för att få ur RWD-drivlinor utan att ta loss växellådan genom att stegvis palla upp bilen till lämplig höjd vilket förstås är tidsödande och kräver extra försiktighet men går att göra ganska enkelt om man har ordentliga domkrafter och pallar ordentligt under. Förstås underlättar det en hel del om man har hjälp och en portabel hydraulisk verkstadslyft är förstås bättre än en ögla i taket, men det borde också gå om det finns svängrum. Åtminstone bör du ha ett lyftblock med två fästpunkter som kan justeras för balans annars blir det svårt.

Som Rickard sa så går det nog att lyfta alltihop uppåt, men utrymmet är ju minimalt så det kan bli problem med att få grenrör etc att gå fritt eftersom bilen konstruerats för att montera/demontera underifrån. Då brukar sällan någon större tanke lagts på att underlätta att ta ur paketet uppifrån, ibland tvärtom för att hemmamekare ska hellre vända sig till märkesverkstaden för motorbyte. Sånt som huvudbromscylinder och i FWD-bilar med styrväxeln placerad högt på torpedväggen kan också den sitta i vägen och måsta demonteras för att medge lyft uppåt medan det kan sitta kvar om man sänker ner paketet. Dock var det 90-tal sist jag rotade i en Escort, undantaget att jag tittade på en för ett köp som inte blev av och vad jag minns av allt det är att det var väldigt trångt att komma åt det mesta så att sänka ner alltihop bör vara det enklaste alternativet när all arbetstid räknas samman.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar