Ny motor till escort mk3?

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
rostig escort
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tor okt 12, 2023 10:07 am
Namn: William O
Kör: Escort 1.6lx -85
Ort: båstad

Ny motor till escort mk3?

Inlägg av rostig escort »

Hej
Jag har en escort 1.6 LX från 84 som läcker från motorn (tror bara det är en dålig packning vid oljepannan) och en riktigt lös läxellåda.

Jag har inte bestämt mig för óm jag vill försöka hålla bilen så orginal som möjligt eller göra den till min.
Om jag skulle göra om den så hade jag tänkt bl.a ny vinge (från 1700T, om någon vet vart man kan få tag på en låt mig veta), splitter och kjolar. Men även få ut lite mer än dem (förmodligen) runt 50-60 hk som är nu, och helst med ny växellåda.

Jag är 17 och har inte så mycket pengar och hade gärna fått höra era tankar. Orginal eller inte. och om inte, vilken motor kan ni rekomendera. Hade tänkt mig runt 120-150 hk på ca 1.6-2.0L

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3604
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Ny motor till escort mk3?

Inlägg av Släggmek »

Hej! Ja, du har fått tag i något klart ovanligare än en vanlig mk 3 även om den inte ser ut så vid första ögonkastet. LX togs in från Brasilien,förmodligen p g a nåt hjärnsläpp hos marknadsstrategerna som tänkte sig en billigare instegsmodell. Kruxet var bara att den avviker i bl a karossmått (insåg jag själv vid jobb på den lokala bilskroten på 90-talet när en ilsken kund kom tillbaka med en motorhuv som inte passade hans tyska mk 3... :D) och motorn är en variant på en gammal Renault-maskin.

Allt det här beror nog på att brasilianarna hade påsar ihop med fransmännen och tog fram Ford Corcel (följd av Corcel II) baserad på Renault 12 (https://www.klassiker.nu/reportage/ford-corcel-0) och vad jag förstått ska LX ha lånat en del bitar av den.

Här viewtopic.php?t=84784 är en gammal tråd om LX där vi diskuterat egenheterna. I nån annan tråd avhandlades svårigheter att hitta rätt ersättningsförgasare, finns nog kvar nånstans här den med. Wikipedia har några fler bitar till pusslet https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_C ... ngine#Ford - särskilt värt att notera där är att motorfamiljen också har koppling till den som kallas B14 när de sitter i Volvo 343 men frågan är väl vad som kan matcha av detaljer, om nåt (eller ta vara på Volvo-folkets erfarenheter av att trimma dom? ;)). Mina gamla erfarenheter säger att ibland kan man bli överraskad över hur detaljer i det tysta matchar mellan modeller och andra märken tack vare underleverantörer som leverat samma standarddelar åt olika håll, så att leta artikelnummer på delar och forska på nätet kan vara lönsamt ibland.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

rostig escort
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tor okt 12, 2023 10:07 am
Namn: William O
Kör: Escort 1.6lx -85
Ort: båstad

Re: Ny motor till escort mk3?

Inlägg av rostig escort »

tack. Det kan nog hjälpa en hel del plus att jag vet att det inte är någon större idé att leda karossdelar från andra mk3 modeller.
jag har kollat runt lite och insett att det är relativt billigt att köpa en gammal saab 9-3 som man kan rycka motorn ut (både 1.8T och 2.0T) men hittade även en volvo V40 (2.0T) och undrar om det är mer ekonomisk framåt och om det kommer bli en krånglig installation. Har hört att S-MAX ecoBoost motorer är lätta att sätta i men jag kan inte hitta någon för ett rimligt pris.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10724
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Ny motor till escort mk3?

Inlägg av therealpinto »

Något du ska tänka på är att i princip varenda vettigt motorbyte i din bil kräver registreringsbesiktning som ombyggt fordon för att bilen ska bli laglig. Det betyder att du behöver byta minst motor, växellåda med slutväxel och hela bromssystemet för att bilen ska klassa in som ombyggt fordon. Räkna dessutom med en process med regbesiktning som landar runt 10000 kr i besiktningsavgifter och liknande.

Vilken drivlina du väljer beror på en massa saker men jag skulle personligen föredra en 1.8 eller 2.0 Zetec med växellåda. Enklast från Escort MkV-VI, Mondeo MkI-II eller kanske Focus MkI. Det finns massor med folk som monterat de grejerna i Escort MkIII (och sååå mycket skiljer det inte mellan en LX och en vanlig Escort att det blir omöjligt svårt). Beroende på val av motor får du 115-136 trevliga hästar i en motor som både är ganska lättskruvad och har bra karaktär. Förmodligen kan du också ganska enkelt ta hela bromssystemet från samma bil. Ju äldre donatorbilen är (dvs Escort Mk V-VI eller Mondeo MkI) desto enklare är det att använda motorstyrningen från donatorbilen.

Visst kan du använda Saab eller Volvos motorer också men då får du uppfinna "allt" själv.

EcoBoost har sina poänger men det är också en ny och relativt komplex motor och är det ditt första projekt tror jag inte det är rätt väg att gå.
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

rostig escort
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tor okt 12, 2023 10:07 am
Namn: William O
Kör: Escort 1.6lx -85
Ort: båstad

Re: Ny motor till escort mk3?

Inlägg av rostig escort »

therealpinto skrev:
fre maj 24, 2024 5:45 am
Något du ska tänka på är att i princip varenda vettigt motorbyte i din bil kräver registreringsbesiktning som ombyggt fordon för att bilen ska bli laglig. Det betyder att du behöver byta minst motor, växellåda med slutväxel och hela bromssystemet för att bilen ska klassa in som ombyggt fordon. Räkna dessutom med en process med regbesiktning som landar runt 10000 kr i besiktningsavgifter och liknande.

Vilken drivlina du väljer beror på en massa saker men jag skulle personligen föredra en 1.8 eller 2.0 Zetec med växellåda. Enklast från Escort MkV-VI, Mondeo MkI-II eller kanske Focus MkI. Det finns massor med folk som monterat de grejerna i Escort MkIII (och sååå mycket skiljer det inte mellan en LX och en vanlig Escort att det blir omöjligt svårt). Beroende på val av motor får du 115-136 trevliga hästar i en motor som både är ganska lättskruvad och har bra karaktär. Förmodligen kan du också ganska enkelt ta hela bromssystemet från samma bil. Ju äldre donatorbilen är (dvs Escort Mk V-VI eller Mondeo MkI) desto enklare är det att använda motorstyrningen från donatorbilen.

Visst kan du använda Saab eller Volvos motorer också men då får du uppfinna "allt" själv.

EcoBoost har sina poänger men det är också en ny och relativt komplex motor och är det ditt första projekt tror jag inte det är rätt väg att gå.

Så om jag tar motor och växellåda ur t.ex. en mondeo så måste jag också byta bromsar och omregistrera bilen som ombyggd.
Jag hade redan tänkt på att byta bakbromsarna men registreringskostnaden är något jag måste tänka på då den kostar lika mycket som jag gav för bilen.
Om man byter motor till en nyare. Gäller samma utsläpps regler som motorn eller bilen (Jag har ingen katalysator och endast en liten ljuddämpare för tillfället).
Vilka modifikationer är det som gör att man måste få ett nytt registreringsbevis.

Tack för hjälpen :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10724
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Ny motor till escort mk3?

Inlägg av therealpinto »

Om man byter motor i en bil som är av årsmodell 1976 eller nyare, så kan man enkelt uttryckt säga att man då måste uppgradera till en motor med katalysator. Tanken är då att utsläppskraven ska bli som för en katalysatorbil (men i praktiken brukar det räcka att det sitter katalysator på bilen, vid kontrollbesiktning är det bara CO som mäts).

Man behöver alltid göra en registreringsbesiktning om man byter motor (till en annan motortyp än den bilen hade original). Sedan är det lite olika krav på hur registreringsbesiktningen ska göras beroende på vilken motor man byter till men i ditt fall anser jag att ombyggt fordon är enda riktigt rimliga vägen. Annars ska du välja en motor med samma effekt som du har nu och då undrar jag om det är värt jobbet...
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar