Taunus 1600 pinto förgasar hjälp
- mr Costin
- Legend
- Namn: Bror H
- Kör: Mercedes Benz
Jag röjde ur en bil jag sålde igår, och vad dök upp? En enportsförgasare sittandes på ett pinto insug. Då det aldrig fanns tvålitare med den typen av förgasare så måste den vara till en 1600. Verkar vara i bra skick.
Intresserad?:)
Intresserad?:)
Transit TDi
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
Tags:
-
SK Racing
Jävligt synd, jag hade för många årsedan en motor, en 1600 med DGAV insug, och då med en tvåports Weber på, kan det ha varit en GT?
Hur som helst försökte skänka grejerna men dom slutade på Stena, men frågan är vad insug o förgasare hamnade???
Jag gissar på att ett 2.0 Weberinsug passar, så slipper du den sura enportaren, sen så ska du ju givetvis vid byte spara std delaran, då nästa ägare kanske vill återställa bilen, eller du, vem vet?
Hur som helst försökte skänka grejerna men dom slutade på Stena, men frågan är vad insug o förgasare hamnade???
Jag gissar på att ett 2.0 Weberinsug passar, så slipper du den sura enportaren, sen så ska du ju givetvis vid byte spara std delaran, då nästa ägare kanske vill återställa bilen, eller du, vem vet?
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Huvva, dessa enpottor...
Ja, en tvåportare bör väl gå att få att lira lika bra om inte bättre med 1600:an, även om jag aldrig provat just den kombinationen så satt de ju på 1600GT (Helt rätt, Mats! Din motor var en GT
) som i princip var en vanlig 1600 med lite bättre andning tack vare i huvudsak Webern och standardtopplocket från vanliga 2.0 (version NEG vad jag vet), en vassare kam och extraktorgrenrör. Original stupröret är ganska detsamma som man hittar på Opel Kadett B och motsvarande (fast den har elektrisk choke), VW Golf I 1500 och annat. Då är de gjorda av Solex, medan Ford brukar ha gjort sina egna under namnen Ford, Motorcraft eller Autolite. Halsringen är 32 mm på allihop vad jag vet, och är fast monterad. En del äldre Taunusar med V4 (kanske även Saab) hade samma förgasare med manuell choke, så det finns färdiga prylar att installera för att slippa krånglet men lär ju vara svårfunnet idag. Enkelt pyssel att bygga om i så fall, förgasarna är lika i övrigt. Jag gjorde det på min första 1600 och SBP brydde sig inte mycket eftersom modellen var -71, tvivlar på att de bryr sig idag upp till -74 heller bara den visar bra mätvärden.
Tänk på, ifall det ska skruvas ihop igen, så är det viktigt att kontrollera att flottören av mässing inte har ojämnheter som en kännbar kant utmed lödfogen (finishen brukar inte vara den bästa) - när det börjar glappa i upphängningen skrapar den emot huset och repar grader i godset, till slut hakar den fast oftast i vidöppet läge och flödar rejält med stor risk för motorbrand. Flottörer av det här slaget kan också börja ta in bränsle och sjunka ifall det nöts hål i dem på samma sätt. Säkraste sättet att undvika är att göra en egen flottör av balsaträ och lacka med något som motstår bränslet i längden, så gjorde de förr när det gick sönder. Det finns guide och mått i någon av Fords verkstadshandböcker för hur man ställer in balansen på flottören vid återmontering. Men som sagt, varför inte byta till en 2-port och lägga originalet på hyllan för ev framtida bruk. Numera brukar SBP inte lägga sig i den saken heller, annat var det förr då det kunde ge en tvåa.
Tänk på, ifall det ska skruvas ihop igen, så är det viktigt att kontrollera att flottören av mässing inte har ojämnheter som en kännbar kant utmed lödfogen (finishen brukar inte vara den bästa) - när det börjar glappa i upphängningen skrapar den emot huset och repar grader i godset, till slut hakar den fast oftast i vidöppet läge och flödar rejält med stor risk för motorbrand. Flottörer av det här slaget kan också börja ta in bränsle och sjunka ifall det nöts hål i dem på samma sätt. Säkraste sättet att undvika är att göra en egen flottör av balsaträ och lacka med något som motstår bränslet i längden, så gjorde de förr när det gick sönder. Det finns guide och mått i någon av Fords verkstadshandböcker för hur man ställer in balansen på flottören vid återmontering. Men som sagt, varför inte byta till en 2-port och lägga originalet på hyllan för ev framtida bruk. Numera brukar SBP inte lägga sig i den saken heller, annat var det förr då det kunde ge en tvåa.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
SK Racing
Tackar åter igen nu spinner hon som katten
lite lite låg tomgång men så får det vara går jämt och fint. Och choken släpper efter någon minut vid kallstart. Passade på och ställa ventilspelet höstade lite och ställde dom på 0.24 insugsidan 0.22 va innan nästan 3 på vissa inte lustigt att det knackade. Fick även byta kamen då nocken nästan va rund på 4an:P
Tack alla för hjälpen
Ang förgasar byte så tror jag ej dom bryr sig jag har dubbla weber 45or på bubblan + ormbo dom har inte sagt något på 10 år iaf.
Vädigt lätt mekat detta när man kommer igång och får bra hjälp.
Tack alla för hjälpen
Ang förgasar byte så tror jag ej dom bryr sig jag har dubbla weber 45or på bubblan + ormbo dom har inte sagt något på 10 år iaf.
Vädigt lätt mekat detta när man kommer igång och får bra hjälp.
-
SK Racing
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Låter som en skojig sak den där baggen, att det inte är något extremt gör den ju inte mindre kul. Fartupplevelsen är ju våldsam redan med bonntrim och maxlättning tycker jag som när ett gammalt minne av en strippad bottenplatta med trimningen gjord om inte i en vedbod så på arbetsbänken i en ladugårds smedja
. Totalt laglöst såklart och den nyttjades enbart på enskilt område, men något liknande drömmer jag väl om att göra själv, fast besiktningsbart så något mer V-rod liknande vore tanken.
När det gäller manliga lådor så påstod en bekant IRL häromdagen att vissa av VW:s lådor är starkare än Porsches basprylar, låter ju snudd på corny men å andra sidan minns jag en backracer som pressade max ur VW-bussarnas lådor i sin herrejösseshårda bagge och det höll förvånande bra, även om jag minns det rök saker ibland. Borde ju duga rätt bra för mer normala omständigheter?
När det gäller manliga lådor så påstod en bekant IRL häromdagen att vissa av VW:s lådor är starkare än Porsches basprylar, låter ju snudd på corny men å andra sidan minns jag en backracer som pressade max ur VW-bussarnas lådor i sin herrejösseshårda bagge och det höll förvånande bra, även om jag minns det rök saker ibland. Borde ju duga rätt bra för mer normala omständigheter?
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
-
SK Racing
Frågan är ju vilken Porsche som avses, har ju gjorts några genom åren, bussens låda är bra, hur bra vet jag inte, men tillräckligt för att det ska finnas monteringskitt för att få in den i en typ 1, en std låda till baggen vill gärna dela på sig när det ska till lite effekt och att preppa en, är inte som o köpa en drevsats till en typ 9 låda.
Nee, en bagge är ju kul otrimmad, bara för att det är just en bagge
Nee, en bagge är ju kul otrimmad, bara för att det är just en bagge