Ford Consul -73 med Granada motor?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Namn: Kristian S
Kör: Transit oljebrännare , scorpio ghia 94 .
Dröm bil , se foto.
Medlemsnummer: 540

turbo 2,8

Inlägg av Granworth »

hello....

jo informationsutbyte e kul ......

vet att våra kära capri åkare är väl medvetna om att det finns Turbo 2,8...
var tydligen ett ganska enkelt system då man bara hade en stor turbo och ingen wastegate samt inget mer extra......tror tiil och med att dom körde standard komp....... kan tilläggas att att jag sett både förkorkar version samt k-jetronic.... MEN då jag är lite osäker på prestanda och dylikt samt årsmodeller...... så rätta mig gärna....

sen så fanns det en firma i germany som gjorde grenrör och "u" röret... har själv haft båda i min ägo.....dock för ca 20 år sen.... tanken var att bygga en rejäl puffra för gatbruk men då var det stört omöjligt att ens tänka BESIKTNING...... såldes senare.....:banghead::banghead:

Idag med e85 och katt samt bättre sprut baserad på sista versionen 2,8 och goa vilkor från ovan så hade man haft en väldigt trevlig maskin på ca 350 ponnysar på vårsläpp.......:)

sen att det fanns dubbelturbo system i germany till 2.9 och med godkännande av deras bp e en annan sak .....:)

mvh
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...:rolleyes2
Old Fords Never Die They Just Goes Faster.. :racesmile

Tags:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

Granworth skrev:hello....

jo informationsutbyte e kul ......

vet att våra kära capri åkare är väl medvetna om att det finns Turbo 2,8...
var tydligen ett ganska enkelt system då man bara hade en stor turbo och ingen wastegate samt inget mer extra......tror tiil och med att dom körde standard komp....... kan tilläggas att att jag sett både förkorkar version samt k-jetronic.... MEN då jag är lite osäker på prestanda och dylikt samt årsmodeller...... så rätta mig gärna....

sen så fanns det en firma i germany som gjorde grenrör och "u" röret... har själv haft båda i min ägo.....dock för ca 20 år sen.... tanken var att bygga en rejäl puffra för gatbruk men då var det stört omöjligt att ens tänka BESIKTNING...... såldes senare.....:banghead::banghead:

Idag med e85 och katt samt bättre sprut baserad på sista versionen 2,8 och goa vilkor från ovan så hade man haft en väldigt trevlig maskin på ca 350 ponnysar på vårsläpp.......:)

sen att det fanns dubbelturbo system i germany till 2.9 och med godkännande av deras bp e en annan sak .....:)

mvh
en sån här :)
Bilagor
DSC01028.jpg
DSC01027.jpg
DSC01026.jpg
DSC00998.jpg

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Namn: Kristian S
Kör: Transit oljebrännare , scorpio ghia 94 .
Dröm bil , se foto.
Medlemsnummer: 540

turbo

Inlägg av Granworth »

hejsan.

jo stämmer nog.....;)

håller på att leta upp broschyrer från olika trimfirmor i tyskland ......från tiden då det begav sig.... dom ska vara här eller här eller någonstans :confused:

man blir klokare med åren...... det jag vet idag skulle jag visst för 20 år sedan......:p

mvh
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...:rolleyes2
Old Fords Never Die They Just Goes Faster.. :racesmile

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

man skulle haft dubbelturbo i granadan :) ,, var i PIIP finner man det???
har byggt en enkel nu,, men coolare med bolton dubbel :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ärligt talat, de gamla turbokiten är det bara nostalgiskt värde i, tycker jag. Man bygger bättre prylar själv idag, eftersom det är så enkelt att få tag på delar.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Granworth skrev: vad det gäller vår kära bandvagn så trodde jag att i dessa bara satt förkorkar version och att även dessa var svartmålade...
Dom 2,8 som jag sett på pall som demonterats ur bandvagnar har varit grå, så lite körda så endast färgen runt avgaskanalen i direkt anslutning till grenrören varit brun/svartbränd.

Satt solex förgasare på dom och gammal hederlig brytartändning, då dom skulle klara av EMP om jag gissar rätt, även helt inkapslad tändgrunka för att kunna doppas i vatten och snabbkopplingar till all el, olja och bränsle för att möjliggöra snabba motorbyten i fält.

Mycket genomtänkta lösningar, något dagens bilar/maskiner i stor utsträckning saknar, då vi går mot allt mer avancerade lösningar, på även dom enklaste funktionerna.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Åh, gillar såna där paketlösningar stenhårt :). Bästa jag sett var 1978-uppnånstans Opel Kadett/Astra/Ascona/Vectra etc som hade hela drivpaketet (Ecotech-motorn)/framvagnen fastsatt med fyra skruvar plus en som låste fast rattstången, sen bara att lossa kylslangar och jacka ur kabelkontaktern och sänka ner alltihop. Föredömligt busenkelt :). Ja, det är ungefär samma med Saab 900/9-3 förresten, fast minns jag rätt ett och annat mera att hålla reda på. Var ju nytt när jag höll på och rev sånt, man glömmer detaljerna. OT, ja... :p

Men iallafall... Nja, idag är det väl så att service är en mycket påtagligare del av affärsidén än det någonsin varit (Volkswagen var bland de första att utveckla auktoriserad service i stor skala som ett sätt att binda upp kunderna långsiktigt inte minst genom att de såg till att bygga/kontraktera ett stort verkstadsnät för att ge bättre tillgänglighet än konkurrenterna och det var en viktig och lyckad del i deras taktik för att ta marknadsandelar). Det skulle väl vara väldigt enkelt att bygga lättservat idag trots högt teknikinnehåll eftersom kassettlösningar går idag att göra på det mesta på liknande sätt som i datasvängen, men i stället satsar de flesta tillverkare på att stänga ute eftermarknaden och hempularna så mycket de kan för att kamma in så mycket pengar som möjligt på service och nya delar. Det har förekommit försök att försegla(!) motorhuven på bilar för att tvinga ägarna till märkesverkstäderna (VAG försökte med sin första lilla hybrid-Audi, som exempel, tre påfyllningsrör var allt som byggdes lättåtkomligt i nosen men något "hänglås" på motorhuven fick de inte montera) men än så länge har såna påhitt stoppats lagvägen av EU. Isuzu gick så långt med sin konceptbil Aska (på 80-talet om jag minns rätt) - den saknade helt motorhuv. Torx-verktyg är ett utslag av samma tänkande, de utvecklades mera i syfte att hindra tillgång (tills patentet gick ut, det gick sen inte att förlänga :D) än för poängen med att kunna tillföra bättre vridstyrka, namnet till trots.

Oj vad OT, men ämnet är intressant och viktigt också ;).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar