Nedslag på CO-halt Ford Granada 2.0

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Vixhall
Erfaren
Namn: Victor R
Kör: Ford Granada -79, Ford Sierra 2,9i -90

Nedslag på CO-halt Ford Granada 2.0

Inlägg av Vixhall »

Sådär ja! Granadans första besiktning sedan 1994.
Fick totalt 3 anmärkningar:
  • CO-halt förhöjd tomgång
  • Ojämn bromsverkan bak
  • Övre styrled yttre, glapp
Det jag är mest oroad över är CO-halten, vet inte riktigt vad jag ska göra, förgasaren är redan väldigt snålställd, blir nog att trixa lite - tips hade varit bra. :)
Styrled går att köpa på Mekonomen för 169:- så det bör inte vara några större problem.
Bromsarna är helt nya och bör inte ha krånglat, men trots allt så vart det riktigt stor skillnad. (1,8 vänster och 1,1 höger)
Hur jag ska fixa det är fortfarande ett mysterium.

Fick ett annat bekymmer på vägen hem från besiktningen,
vattenpumpen skar ihop. Vattenpumpen går alldeles för trögt - så trögt att
remmen gav upp så laddningen försvann. Så en ny vattenpump blir det också (341 - 416kr hos Mekonomen)

Förslag om hur jag ska bära mig åt med CO-halten mottages gärna! :)

//Mvh Victor

Tags:

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Ett klassiskt "raggartips" är att hälla i någon form av alkohol typ K-sprit eller E85 i ganska riklig mängd i tanken typ 10-20 %
Annars så gäller väl det beprövade ....kontrollera tändsystem , förgasare osv Problemet kan även vara det väldigt vanliga på Pintosnurror , Nedkörd kamaxel eller dåliga ventiltätningar
Old FORD's can always be faster ......

Användarvisningsbild
Vixhall
Erfaren
Namn: Victor R
Kör: Ford Granada -79, Ford Sierra 2,9i -90

Inlägg av Vixhall »

Tackar tackar! :)

Förgasaren var riiiiiiiiktigt skitig på utsidan så den plockades isär och rengjordes, hittade inget fel - varken in eller utvändigt.
Tändstift, brytare och kondensator är nya. Nytt luftfilter och ny olja. Man märker att efter varje start så startar den bara bättre och bättre, och går finare och finare.
Bilen har trots allt stått still i en lada i 20+ år. Kanske har kört totalt 5 mil innan vi rullade in på besiktningen ;)

Lyset var lite för högt men det fick jag justera på plats så det vart bra.
Besiktningsmannen sa något som jag ska lägga på minnet, lyset ska falla 10cm på 10m. Kan vara bra och veta :)

Finns ingen möjlighet att justera CO-halten på plats här i Skellefteå... Tror inte det skulle vara så populärt.

Har inte någon typ av mätutrustning som är pålitlig här hemma så vad gör man?

Skruva tills den går fint sen hoppas på det bästa eller? :rolleyes:

Höjdpunkterna vi har haft här i Skellefteå måste nog vara min Toyota Corolla -88a med förgasare och en miljon vakuumslangar.
Den glödtände, rykte, hostade och gick skitdåligt - gick igenom UA :) (Det var kortslutning i en snabbkoppling som gjorde att en säkring som styrde avgasreningen gick)

Eller kanske en Volvo 854 som vi köpte för 1500:- och prövade besikta, bromsslangen vänster fram hade en GIGANTISK spricka - trodde inte den skulle hålla hela vägen till besiktningen.
(hittade det kvällen innan besiktningen så hann inte byta) Bilen hade dessutom ett riktigt ylande hjullager v-fram. Den gick också igenom UA :)

(Samma besiktningsman i båda fallen)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

kan vara så enkelt att bilen behöver köras för att co ska gå ner,,jag hade en Granada 2,0 som skulle bli ett projekt,, bes den,, 0,4 i co

drygt ett år senare så skulle den bort , då hade bilen gått ca EN KM,, då hade den 3,5 i co,,

så kör med bilen,, och prata med någon mindre verkstad,, de har co mätare som du kan få använda för någon bullpåse,,

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Har man haft isär förgasaren är det ju norm att den behöver grundjusteras också. Så det är nog bara att låna en CO-mätare och justera.

Bromsarna kan vara knepiga, men det gäller förstås att se till att allt är fräscht och att självjusteringen fungerar som den ska. Kolla också att trummorna är okej (oljemättare, sprickor...kan ge låg bromsverkan).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran
Namn: Niklas Svens
Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia

Inlägg av Caprimk1 »

Hej jag har själv samma problem tror jag, fick 4,7 på co halt (5 tillåtet i finland) men problemet med min granada är att den går bara 125 km/h topphastighet den misständer inte vid förgasaren eller i avloppet men ger ett bluddrande ljud vid avloppet. Är det svårt att ställa in en dubbelports weber? Röker inte svart så troligen för fin bränslemängd? Den blir slö vid ca 4000rpm och efter det är kraften borta i maskin. Ger bra bränsleekonomi ändå ca 9L/100km
Desto äldre ford desto snabbare... ;)

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran

Inlägg av Caprimk1 »

vad jag menade att ställa in en förgasare var att ställa co skruvarna, för det är väl 2 då den är dubbelportig? ursäkta min österbottniska :) tändsystemet är OK, rätt inställd tändning. den äter ingen stor mängd olja och ryker inte blått vid start, så ventilgummina verkar vara ok så då har jag svårt att tro att kammen är slut. joo en annan sak som jag glömde är att den småhackar då man håller jämn gas och kör 80. så jag antar det blir att kolla över förgasaren då.

Användarvisningsbild
Caprimk1
Veteran

Inlägg av Caprimk1 »

http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=55709 sådär ja! nu vet man var man skall börja :)

Skriv svar