ford granada v6. flera frågor

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran
Namn: Tom Karlsson
Kör: Ford Transit

ford granada v6. flera frågor

Inlägg av Ankan-78 »

Hej. Håller på lite med granadan, den är nog från första hälften av 70 talet.
Hur som helst, den har ju då stått i nära 10 år i ett magasin. Jag hälde i lite bensin och fyllde på vatten och olja, har en mil hem, så vi körde den, kom halvvägs och den dör, får bogsera sista biten.
Efter det tände den till på startgas, jag lossade bränsleslangen och körde på starten och bensin får den, efter några försök funkar den igen,
Dock var vevhusvent lös så det rengjordes och sattes på, nu har den väldigt låg tomgång, men skruvade på en skruv vid gasspjället och det blev bättre nu kommer frågorna.
1. När jag hade igång den låter det som att det pyser nånstans runt förgasaren, hade inte luftburken på, och pös ännu mer när jag gasade till.. normalt?
2. Kylaren blev extremt varm men bara upptill, likaså övre kylslang vaaarmt, nedre del och nedre slang mycket svalt, vad kan det bero på. Alktså jag kunde inte röra kylarens överkant.
3. Oljetrycket visade i mitten, men efter några starter låg den presis över det röda på tomgång och vid 2000varv var mätaren uppe ett litet snäpp till bara.
Ps. Denna motorn har haft problem med nån lyftare eller nåt som enligt andra hänger/fastnar, det har kolkats på det och oljetryck har tydligen höjts, men det blir inte riktig smörjning där säger dom, så det tickar lagom mycket på högersida (påfyllningssidan)
Tips är önskvärt, är inte alls bekväm med toppar och förgasare.
Jo en sista fråga, är det automatchoke på den? Kanske den som strular med att vara svårstartad.
Jag har bilder och ska se om jag får upp dom.

Tags:

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Namn: Kristian
Kör: " goa " bilar 89 740 GL ... 56 000 mil " Still going strong " , scorpio 94 .

Re: ford granada v6. flera frågor

Inlägg av Granworth »

Hej.
försöker att svara lite snabbt på dina frågor.
1.
verkar vara som en packning mellan förgasaren o insuget som har gett sig , kan ev oxå vara en vacuum slang.
2.
eftersom bilen stått länge så är det förmodligen mycket slam och skit som ligger i nedre delen av kylaren, lossa slangarna och spola hela systemet , även värmepaketet då detta ingår i kylslingan och byta även till en ny termostat.
3.
på en varm motorolja ca 75-80 grader så bör visarn vara på ca mitten av mätaren vid varv över 1500 , tomgång så ligger den precis lite över det röda .
byt olja o filter ( 15/40 , 10/40 ) samt gör en riktig ventiljustering och glöm inte blyersättnings medel då dessa toppar inte har härdade ventilsäte så kommer du få en förhoppningsvis en fin och tyst motor. en rätt och riktig skött motor fixar lätt 50-60 tusen mil finns många bevis på detta.

// mvh Krille
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...:rolleyes2
FORD .. First On Race Day... Le Mans 24H 2016 , Daytona 24H 2018 :racesmile

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran

Inlägg av Ankan-78 »

Tack för svar. Jag ska kolla upp detta, bilen är min sambos och hon hade den långt innan vi träffades, hon körde den ibland då. Men sedan stäldes den undan och blev lite bortglömd, det första jag frågade när hon berättade om knackningarna var om det används blyersättning... men det trode hon inte hade gjorts,
Ska som sagt kolla vidare,. Tack tack

nyford
Erfaren
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Inlägg av nyford »

Behovet av blyersättning är överdrivet: http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf

Detta är en utredning av flera kända motormän, några dessvärre redan borta. Men läs rapporten och fundera på om inte lite E85 blir billigare i stället. Etanol har en lägre förbränningstemperatur än vad bensin har. Där minskar man direkt slitaget på ventiler och säten. Men det är klart, har skadan redan börjat så skall du kanske åtgärda det som första åtgärd. Kolla med ett kompressionsprov.

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Kör: " goa " bilar 89 740 GL ... 56 000 mil " Still going strong " , scorpio 94 .

Inlägg av Granworth »

Hej.
ville tillägga
töm tanken på gammal soppa och sätt dit ett bränsle filter..
" rensa ur förgasaren " ( borde finnas auto choke )
kolla över hela tändsystemet ,,
sist men absolut viktigaste... termostaten sitter lite dumt till , där nedre kylarslangen går in sitter termostaten / huset ,, detta hålls ihopa med 3 st längre små skruvar , dom har en tendens att sitta hårt och även går av när man försöker att lossa dessa så tålamod och mycket lirkande fram och tillbaks och med ordentligt med smörjmedel så kan det gå vägen..

mvh Krille
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...:rolleyes2

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran

Inlägg av Ankan-78 »

Tack. Ja jag hällde i 10 l bensin. Men när den inte vill starta så känner jag hur det luktar gammal bensin.
Ska lossa termostathuset, kanske värma och smörja så inte det går av nån bullt.
Lika bra att tömma tanken riktigt, har inte sett nåt bränslefilter utom ett vanligt... ja ni vet ett litet gräsklippar filter, men har inte kollat jättenoga, fördelaren ser mycket bra ut, men jag ska kolla stift och kablar med.
Förgasaren blir utmaningen. Mycket smådelar misstänker jag och inställningar och sånt. Har bara mekat med mopedförgasare. Ha ha

nyford
Erfaren
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Inlägg av nyford »

Ett sådant engångsfilter räcker säkert till i din motor. Byt ut det om det syns skräp eller vatten i det. Det finns visserligen större och effektivare filter i t.ex fritidsbåtbranschen, men sådana kostar många hundralappar. Vitsen med ditt filter är att det kostar en 50-lapp och man byter ut det när det har gjort sitt jobb. En annan fördel är också att dom är genomskinliga. Man ser om det kommer luftbubblor och skräp i bränslet. Det betyder läckage på bränsleledningen om det kommer luftbubblor. Och man kollar att filtret skall alltid vara fullt till minst 3/4-delar. Om nivån sjunker när bilen står still kortare eller längre tid har du också något läckage eller någon dålig backventil. Och bara för ordningens skull, filtret skall sitta mellan bränslepumpen och förgasaren.
Bränslefilter i dagens bilar är något helt annat. Dom är avsedda för ett bränsletryck på kanske 5 - 6 - 7 Bar. Bränsletrycket i en förgasarmotor är ungefär 0,2 - 0,3 Bar.

Ett litet tillägg och allmänt om fördelare. Att en fördelare "ser bra ut" är ett väldigt luddigt begrepp. Man kan möjligen se om fördelarlocket är sprucket eller på något annat sätt skadat. Men det finns sådant som inte syns med blotta ögat. Du har t.ex centrifugalvikter som är fjäderbelastade och skall röra sig efter ett visst mönster när motorn jobbar. Du kan aldrig se om fjädrarna är utmattade (vilket dom ofta är på äldre bilar) och även om fästen i hålen där fjädrarna sitter fast är slitna. Sedan har du väl en vacuumdosa som också skall ställa om förtändningen. Membranet i den dosan är av en tunn gummiduk. Det kan mycket väl ha torkat och spruckit i en bil som har stått länge. Sedan har du ett lager på fördelaraxeln. Om det lagret är slitet går det aldrig att ställa in rätt brytaravstånd. Vet du något om fördelaren är smord så som det är tänkt från början?
Det finns nya helelektroniska brytarlösa fördelare att köpa, men då uppstår frågan hur du tänker använda bilen. Sådana fördelare kan kosta kanske 4 -- 5 tusen kr. En sådan fördelare överlever säkert bilen och det blir ju då en avvägning, "Skall jag kosta på det på bilen???" http://www.123ignition.se/produkter.php Skrolla ner till Ford och kolla vilken som passar din bil. Annars kan man ju köpa en fördelare på skroten. Men då vet man inte hur länge den håller. Den kanske havererar i nästa vecka?

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran

Inlägg av Ankan-78 »

Hej. Lite uppdatering... forden har fått stå, jag har fått plocka med lite andra bilar, men i kommande vecka ska jag åka till magasinet och ta hem lite reservdelar som ligger där, blandannat en bättre kylare, desutom ska "taket" iväg till nån som kan sy om eller göra nytt(det är en 4dörrars kabbe) förhoppningsvis blir det en eller två dagar som jag kan kolla genom forden lite,

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran

Inlägg av Granworth »

Hej.
Ang. fördelaren så som har beskrivits är en genomgång inte fel , rensa o smörj så allt rör sig som det ska , kolla membranet med vacumpump så att det rör sig , ställ tändpunkten något högre ( kolla inlägget pinto blyfritt , funkar samma )

Bränsle filter hade jag även satt INNAN bränsle pumpen från tanken räknat , detta pga ,,har för mig att det sitter ett litet nät i pumpen som ska stoppa den värsta skiten ,,,
med tanke då på att bilen har stått och tanken är av plåt så kan det såklart finnas även rost flagor i tanken,,

Termostat huset består av flera delar, 3st. aluminium , gjutjärn och stål,, som gjort för oxidering , bästa blir att kolla i en REP handbok / sprängskiss ,,,

Mvh Krille

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran

Inlägg av Ankan-78 »

Tack för tipsen jag får. Fan kommer ingen vart just nu. Har den i ett plåtskjul och det känns som 50 grader där inne, men hoppas jag kan kolla genom den lite nån kväll

Skriv svar