Granada 1970... nånting😉 dör/svårstartad

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran
Namn: Tom Karlsson
Kör: Ford Transit

Granada 1970... nånting😉 dör/svårstartad

Inlägg av Ankan-78 »

Hej, har lovat att få ordning på en granada , den funkade normalt när den ställdes för säkert 10 årsedan, då det är en cabbe och taket pajade, den har startats och körts med på tomten då och då, nu är den svårstartad, jag märkte att det lilla bensinfiltret "typ gräsklippare" var torrt/tomt, men det kommer bensin till det efter en stunds tuggande på startmotorn, det händer att bilen hostar till, men oftast får jag hälla en skvätt bensin direkt i förgasaren för att få igång den, nåja, då gå den bra på tomgång, men när jag lägger i driven och ska köra så brukar den dö, oftast startar den dock igen.
Så mina frågor så här långt:
När bilen stått ca en vecka så är bränslet borta från det lilla filtret, rinner bensinen tillbaka? Ska det finnas backventil?
Tänkte tömma tanken på den, den har mer ny än gammal bensin i sig nu. Men hade ju gärna bytt all bensin, hur tömmer jag?
Jag vill så långt det går att undvika skruva på förgasaren eftersom jag inte har ku skap alls om bilförgasare, men behöver kanske göra det?
Vi körde bilen några kilometer vid flytt, den gick bra på resan, tills den plötsligt dog och vi drog den sista biten så det känns som att en riktig rengörni g är vad som behövs

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Granada 1970... nånting😉 dör/svårstartad

Inlägg av therealpinto »

Normalt sett finns inget annat sätt att tömma tanken än att suga ut soppan, eller ta loss tanken och hälla ut genom påfyllningshålet eller armaturen.

Har den stått 10 år kan det vara rätt mycket gucka i tank, förgasare och alla ledningar. Så att tömma tanken, kolla sugfiltret som ska sitta "sugröret" i tanken, och byta bensinpump kan nog vara bra första steg. Normalt sett fungerar den mekaniska bränslepumpen som en backventil så bränslet inte rinner tillbaka men om membranet torkat eller spruckit så kan det läcka igenom.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

Håller med Gustav, och glöm inte att ta isär förgasaren,, samlas mkt avlagringar i dem,,

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran
Namn: Tom Karlsson
Kör: Ford Transit

Inlägg av Ankan-78 »

Okej tack, jag ska påbörja genomgång till helgen

Capri Tobbe
Erfaren
Namn: Tobias B
Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)

Inlägg av Capri Tobbe »

Kan den här Granadan vara den ökända mattsvarta 3-liters Granadan som gick på Öland?

LeonardLundgren
Nybörjare
Namn: Leonard V Lundgren

Inlägg av LeonardLundgren »

therealpinto skrev:
tis maj 11, 2021 10:02 am
Normalt sett finns inget annat sätt att tömma tanken än att suga ut soppan, eller ta loss tanken och hälla ut genom påfyllningshålet eller armaturen.

Har den stått 10 år kan det vara rätt mycket gucka i tank, förgasare och alla ledningar. Så att tömma tanken, kolla sugfiltret som ska sitta "sugröret" i tanken, och byta bensinpump kan nog vara bra första steg. Normalt sett fungerar den mekaniska bränslepumpen som en backventil så bränslet inte rinner tillbaka men om membranet torkat eller spruckit så kan det läcka igenom.

Gustaf
Tack för rådet.

Skriv svar