Vinklar över kardanknutarna

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
lacksläpp
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tor mar 04, 2021 12:21 am
Namn: jonny g
Kör: ford granada
Ort: sthlm

Vinklar över kardanknutarna

Inlägg av lacksläpp »

Hej fårdfolket!
Jag har lyft in en 5-växlad låda i min Ford Granada (I princip samma låda som den 4-växlade), men jag har en del vibrationer i kardan. Som mest vid ca 50km/h. Knutkorsen verkar vara OK, ev skulle axeln kunna vara obalanserad. Dock vill jag försäkra mig om att kardan sitter rätt innan jag felsöker vidare (Då jag monterat egentillverkad crossmember).

Min kardanaxel är tvådelad med en knut i mitten, och vad jag förstår ska främre delen av kardanaxeln ha samma vinkel som ingående axel i differentialen. Den främre knuten ska ha 0-1,5 graders vinkel.

Problemet jag har är att skillnaden mellan utgående axel i växellåda och ingående i differentialen är 3-4 grader. Enligt reglerna ovan måste jag därför minska denna vinkel med ca 2 grader. Dock kan jag inte höja växellådan mer, då den redan sitter 1 cm från golvet. Alternativet är att sänka differentialen i bakkant, med risk för att den då ligger emot dragkroksinfästningen. Jag kan också sänka växellådan, vilket skulle ge rätt vinkel mellan främre delen av kardan och differentialen, men närmare 5 graders vinkel på det främre knutkorset.

Jag vet inte hur jag ska göra. Det är ju i princip samma växellåda som jag tagit ur och satt in igen, hur kan det vara så att det saknas plats att få till rätt vinklar? Är reglerna jag går efter korrekta? Hur noga är det med dessa vinklar?

/Lacksläpp

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10344
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Vinklar över kardanknutarna

Inlägg av therealpinto »

För att en kardanaxel med knutar ska fungera bra ska det vara samma vinkel i båda knutarna (de kan vara åt samma håll, eller olika håll, dvs /----/ eller /----\ ).

Normalt sett har man på Granada en kardan med hardyskiva i framkant, och då gäller generellt att den inte ska ta upp någon vinkel, dvs främre delen av kardanen mot stödlagret (där man har första riktiga knuten normalt sett) ska vara helt parallell med växellådan.

Varför det blir fel eller du inte rymmer lådan är lite svårt att svara på, men lådorna är ju inte helt lika. Ta gärna lite foton på hur det ser ut.

Jag har själv bråkat en hel del med detta i Caprin (där "allt" är ändrat) och det är inte helt enkelt. Trial and error är ett sätt.

Angående hur noga det är - normalt sett inom 0,5-1 grad ungefär men så kan man behöva ta hänsyn till att motor/låda eller diff kan röra sig när man kör också.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

lacksläpp
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tor mar 04, 2021 12:21 am
Namn: jonny g
Kör: ford granada
Ort: sthlm

Re: Vinklar över kardanknutarna

Inlägg av lacksläpp »

Tack för ett eminent svar (igen). Jag visste inte att vinklarna kunde vara åt olika håll /----\. Detta löser antagligen mina vinkelproblem. Skulle även tro att det är så kardan är menad att sitta i min Granada från fabrik.

Greger
Veteran
Inlägg: 356
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Vinklar över kardanknutarna

Inlägg av Greger »

Vill minnas att, enligt någon gammal kurs i chassi-lära, det är önskvärt med någon/några grad \ i bakre knuten, medan det i vevaxelns linje bör vara rakt, för att ta upp vridkrafter. Men det gäller kanske bara stela bakaxlar.

Kursen hölls av SHRA och fokus kan ha vart vad som fungerar för accelerationssport ;) så SFRO:s syn övertrumfar!

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10344
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Vinklar över kardanknutarna

Inlägg av therealpinto »

Ett knutkors ska "aldrig" köras helt rakt utan vinkel under längre tid, man vill ha lite vinkel som gör att lagerskålarna/nålarna inte nöts på samma plats. Men, det man ofta behöver ta hänsyn till är vad som händer vid belastning. Speciellt på en bil med stel axel (men även med delad) så klättrar pinjongen vanligen på kronhjulet vid belastning vilket vrider upp framkant av diffen.

Därför kan man vilja att pinjongen pekar lite mer nedåt i viloläge så vinkeln blir lagom under belastning. Där blir det förstås en avvägning - en gatbil ser max belastning rätt sällan så där är det kanske viktigare att vinkeln är rätt i normalt körläge.

För övrigt är det pinjongens vridande kraft som man använder i en dragracingbil med stel axel för att delvis trycka fast hjulen mot vägen. Med rätt valda vinklar får man hjälp av vridmomentet för att öka trycket på hjulen.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Greger
Veteran
Inlägg: 356
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Vinklar över kardanknutarna

Inlägg av Greger »

Amen. Ingen motsättning där. Bara reflektion.
Mvh Greger

Skriv svar