Solluckan fastnar...
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Risk jag måste gå in i en rosttraumatisk grovarbetstrance om/när jag får tid och byta trösklar, dra el och allt vad det är på det dåliga samvetet, bilderna triggar ju abstinensbesvär
. När man tänker på det så finns det ju inte många kvar av dessa de sista stora (största!
) Europa-Fordarna. Alternativt annars om någon med mer än oxid kvar av järnviljan vill köra långt för att hämta ett halvsnyggt men halvruttet skal av en 2.0 kombi med axlar och glas i och papper på kan jag ta en ny funderare innan rostmasken vinner på walkover
.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Tags:
-
Magnetic
- Erfaren
- Namn: Klas Johansson
- Kör: Mondeo (03) Ghia 2,0 - Granada (78) GL 2,8 i V6
Kul att ni gillar bilderna
Nosen är nu uppdaterad med Marchal extraljus och apelsingula varselljus. Börjar kännas komplett 
Har nu smort upp mekaniken i luckan men det har inte hjälpt. Det har nu blivtit lite lättare att snurra på veven men den fastnar som tidigare när man drar luckan bakåt efter kanske 5 cm. Höja baktill är som jag sagt inget problem, och den går att veva tillbaka utan krångel. Det känns som att något fastnar och bromsar upp vredet. Veven tar inte tvärstopp utan stoppet är mer av fjädrande variant. Känns som man kanske får ge sig om man inte vill riva innertaket...??
// Klas
Har nu smort upp mekaniken i luckan men det har inte hjälpt. Det har nu blivtit lite lättare att snurra på veven men den fastnar som tidigare när man drar luckan bakåt efter kanske 5 cm. Höja baktill är som jag sagt inget problem, och den går att veva tillbaka utan krångel. Det känns som att något fastnar och bromsar upp vredet. Veven tar inte tvärstopp utan stoppet är mer av fjädrande variant. Känns som man kanske får ge sig om man inte vill riva innertaket...??
// Klas
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
man kan ta lös allt utan att riva innertaketMagnetic skrev:Kul att ni gillar bildernaNosen är nu uppdaterad med Marchal extraljus och apelsingula varselljus. Börjar kännas komplett
// Klas
-
SK Racing
Ja den butiken har jag ju besökt några gångerSläggmek skrev:Verkstadshandbok till Granada mk 2 finns hos AB Lafri: http://www.lafri.se/group.asp?group=414 - de har tydligen fortfarande till de flesta Europa-byggda Fordar ända ner till sidventilarna, så det är gott lönt för andra också att kika där.
Sorry för OT
-
Magnetic
- Erfaren
- Namn: Klas Johansson
- Kör: Mondeo (03) Ghia 2,0 - Granada (78) GL 2,8 i V6
Gjorde enligt ditt tips och helt plötsligt funkar den igenjohan70 skrev:Vevar du upp luckan i bakkant kan du spruta in lite olja i röret som vajern löper i. Du ser det mitt i taket bakom luckan när den är upp vevad. Min lucka gick mycket trögt på min -74 när jag köpte den. Men efter upprepade smörjningar i röret och vevande fram och tillbaka blev den som ny. Men det tog några veckor med öppningar, stängningar och smörjningar innan det blev bra
// Johan
Tack för all hjälp.
// Klas