Ford Pinto -74

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
markus_a
Nybörjare
Namn: Markus Almroth
Kör: Pinto

Inlägg av markus_a »

Vi får väl se... Fördelen är ju att man kan knacka "löst" och man behöve rju inte kapa upp skärmen förrän man har något i närheten av målet. Sen fick jag igång plasman idag också, så det ser ljust ut :-)

/M

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Trägen vinner :). Spontant så tror jag Opel Rekord D (1972-77) är bland det som ligger närmast till i formerna för utgångsmaterial om rosten stuckit en bit upp och mycket måste bytas. Kurvorna bär av på ungefär samma sätt eftersom de följer samma skola av design med en skarp vinkel i midjan som en ren konturlinje (stilen kom från Italien på 60-talet och designgreppet kallades översatt ungefär "canvas över rep") och ungefär samma kurvning av skärmkanterna plus att bilarna ligger nära i storlek. Bägge har dessutom 13" höga fälgar standard, så hjulhusradien är rätt nära.

Bara för argumentationen :p och när jag nu ändå hade fem minuter över för bildtrix så bifogar jag en förtydligande bildjämförelse för att trigga plåtslagarglädjen :av-26: :smash:. Karossveckets placering på respektive syns ganska tydligt i form av skuggkanten.

Ska förresten tillägga att det finns ingen markerad pressning bakom aluminiumblaffan på Opelns balja bakom hjulet, om jag inte minns galet är det ungefär samma mjuka inrundning som man skymtar på Pinton. Jag testade att lägga Opel-skärmen som en proportionerlig skugga över Pintons och det verkar vara ganska exakt samma avbäring av konturen på baljorna bakåt. Sen är det väl inte precis värsta samlarmodellen, så en utväg kan ju vara att byta bägge sidor för att få det exakt lika utan att massera plåten i timtal.
Bilagor
bakskärmskik pinto wagon vs rekord caravan.jpg
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

markus_a
Nybörjare

Inlägg av markus_a »

Det är onekligen likt.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Inte för att oroa, men jag fann tillbaka en kritisk hemsida om Pinto´s olyckshistoria, eller mest om hur man kunde göra så fel, men där hintas också om de exakta bristerna och hur de kan åtminstone mildras med enkla medel: http://www.motherjones.com/politics/197 ... to-madness
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

markus_a
Nybörjare

Inlägg av markus_a »

Har också läst det... Skulle inte tro att riskerna är värre än med andra gamla bilar, men självklart skall man åtgärda. Liknande konstruktioner finns på många bilar från tiden, det som skiljer är väl mest Fords totalcyniska hantering av saken när de själva upptäckte felet.

Skriv svar