Escort MKII frågor

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
LinusLarsson
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
Namn: Linus Larsson
Kör: Ford Escort 1.6L -79
Ort: Söderhamn

Escort MKII frågor

Inlägg av LinusLarsson »

Har en original Escort MKII -79 (1.6l, 63hp). Har lite funderingar på att hänga i en 2000ohc sierra motor (pinto) 82-87?, har kommit fram till en hel del genom att läsa tidigare trådar, dock kvarstår dessa frågor:

Vill använda mig av originalväxellådan tills vidare, passar svänghjulet från min originalmotor på sierra-motorn (pinto)?
Vad måste annars modifieras?

Oljetråget måste modifieras vad jag förstått, finns det att köpa färdigt för en billig penning, om inte, ritning, tillvägagångssätt?

Original bromsservo, kan den sitta på ordinare plats utan
modifiering om man använder sig av en stående förgasare 36/36?

Om man endast byter motorn, skulle det finnas en möjlighet att få igenom besiktningen utan att regga om den?

Tacksam för svar
Mvh Linus

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

De tekniska frågorna är jag inte 100% säker på, men jag har för mig att du kan använda svänghjul från Pinto 1.6 om inte annat. Oljetråg lär vara svårt att hitta färdigt billigt. Bromsservot borde få plats...

När det gäller reggning, så har Ford inte utfärdat några generella intyg för effekt/vrid för Escort MkII. Det betyder att Bilprovningen normalt sett tillåter ökning av effekten med 20% och vridet med 10% utan andra ändringar - det räcker inte i ditt fall.

För MkI har Ford intygat vad som krävs för mer effekt, och vissa Bilprovare inser att MkII är tekniskt sett tillräckligt lika. Men för 106 hk (en Pinto med förgasare ger 95-101 hk) krävs massa "svåra" delar som fjäderben/länkarmar från Escort Twincam, drivaxlar från Lotus-Cortina vilket i praktiken är jobbigt att ordna.

Därför är det i praktiken oftast bara genom ombyggt fordon (och därmed byta av bromsar och bakaxel samt växellåda) som man kan få igenom ett sådant bygge ärligt.

Nästa problem är avgaskraven, eftersom din årsmodell är 1979 behövs avgasintyg från en Fordverkstad, om du inte stoppar i en motor med kat. Men Pinto med kat är inte så kul...då vore det klokare med en Zetec eller så. Men då blev ju inte så billigt bygge kanske...

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

LinusLarsson
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
Namn: Linus Larsson
Kör: Ford Escort 1.6L -79
Ort: Söderhamn

Inlägg av LinusLarsson »

therealpinto skrev:Hej

De tekniska frågorna är jag inte 100% säker på, men jag har för mig att du kan använda svänghjul från Pinto 1.6 om inte annat. Oljetråg lär vara svårt att hitta färdigt billigt. Bromsservot borde få plats...

När det gäller reggning, så har Ford inte utfärdat några generella intyg för effekt/vrid för Escort MkII. Det betyder att Bilprovningen normalt sett tillåter ökning av effekten med 20% och vridet med 10% utan andra ändringar - det räcker inte i ditt fall.

För MkI har Ford intygat vad som krävs för mer effekt, och vissa Bilprovare inser att MkII är tekniskt sett tillräckligt lika. Men för 106 hk (en Pinto med förgasare ger 95-101 hk) krävs massa "svåra" delar som fjäderben/länkarmar från Escort Twincam, drivaxlar från Lotus-Cortina vilket i praktiken är jobbigt att ordna.

Därför är det i praktiken oftast bara genom ombyggt fordon (och därmed byta av bromsar och bakaxel samt växellåda) som man kan få igenom ett sådant bygge ärligt.

Nästa problem är avgaskraven, eftersom din årsmodell är 1979 behövs avgasintyg från en Fordverkstad, om du inte stoppar i en motor med kat. Men Pinto med kat är inte så kul...då vore det klokare med en Zetec eller så. Men då blev ju inte så billigt bygge kanske...

/Gustaf
Okej! Tack för svaren, blir nog att göra en fuling när det gäller besiktningen!

Mvh Linus

LinusLarsson
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
Namn: Linus Larsson
Kör: Ford Escort 1.6L -79
Ort: Söderhamn

Inlägg av LinusLarsson »

Kom på en sak till, lirar original utrampningslager mot pintons kopplingspaket? Vore tråkigt att inte få någon koppling efter allt besvär :)

Mvh Linus

Micke L

Inlägg av Micke L »

vad skiljer pinto 1,6 och 2.0 svänghjul åt?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Diametern på kopplingen, 2.0 har 215 mm, 1.6 190 mm koppling, bör vara lättare också.

Urtrampningslagret är jag inte säker på, borde lira, men...

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
kallur
Legend
Inlägg: 2199
Blev medlem: mån apr 26, 2004 10:00 am
Namn: Tommy Kallur
Kör: escort mk1 cosworth å granada cosworth 24v Turbo
Ort: Dalarna

Inlägg av kallur »

jag harför att det inte ska vara nå problem å fådet att passa med pintons kopling och typ 2 låda monterade då i en typ 2 4 växlad i min granada när ja rassade typ9 lådan i höstas

Micke L

Inlägg av Micke L »

är du säker på att det var en escort låda? växellådsbalken borde inte passa, escortens låda är ju en bra bit kortare än typ 9 lådan? spaken borde ha hamnat framför hålet i tunneln och kardanen borde varit för kort?

hur gjorde du?

Användarvisningsbild
kallur
Legend
Inlägg: 2199
Blev medlem: mån apr 26, 2004 10:00 am
Namn: Tommy Kallur
Kör: escort mk1 cosworth å granada cosworth 24v Turbo
Ort: Dalarna

Inlägg av kallur »

lådan kom i från en gamal granada fast nu när jag tänker på det kanske det var typE låda med gutten sprängkopa

Micke L

Inlägg av Micke L »

aha ja då skiljer ju bara växellådsbalken och ett stödlager

LinusLarsson
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
Namn: Linus Larsson
Kör: Ford Escort 1.6L -79
Ort: Söderhamn

Inlägg av LinusLarsson »

therealpinto skrev:Hej

De tekniska frågorna är jag inte 100% säker på, men jag har för mig att du kan använda svänghjul från Pinto 1.6 om inte annat. Oljetråg lär vara svårt att hitta färdigt billigt. Bromsservot borde få plats...

När det gäller reggning, så har Ford inte utfärdat några generella intyg för effekt/vrid för Escort MkII. Det betyder att Bilprovningen normalt sett tillåter ökning av effekten med 20% och vridet med 10% utan andra ändringar - det räcker inte i ditt fall.

För MkI har Ford intygat vad som krävs för mer effekt, och vissa Bilprovare inser att MkII är tekniskt sett tillräckligt lika. Men för 106 hk (en Pinto med förgasare ger 95-101 hk) krävs massa "svåra" delar som fjäderben/länkarmar från Escort Twincam, drivaxlar från Lotus-Cortina vilket i praktiken är jobbigt att ordna.

Därför är det i praktiken oftast bara genom ombyggt fordon (och därmed byta av bromsar och bakaxel samt växellåda) som man kan få igenom ett sådant bygge ärligt.

Nästa problem är avgaskraven, eftersom din årsmodell är 1979 behövs avgasintyg från en Fordverkstad, om du inte stoppar i en motor med kat. Men Pinto med kat är inte så kul...då vore det klokare med en Zetec eller så. Men då blev ju inte så billigt bygge kanske...

/Gustaf
Nu är jag igång med att få i en pinto-motor i mk2an! Efter mycket funderande och ett stooort ljudbygge i denna. Har skaffat en pinto 1,6 från en skrotad bil som jag skruvit isär för att prova vad som stämmer och inte. Det första problemet är såklart oljetråget, vilket jag har läst innan om. För att få ner motorn var jag tvungen att ta bort oljetråget och silen som sitter från oljepumpen, denna gick inte förbi framvagnsbalken. Det jag då undrar är, hur går man tillväga? Även om jag modifierar tråget så verkar denna sil ta i, jag är inte erfaren inom detta och undrar just därför. Det andra "problemet" är växellådan, den som sitter original i Mk2an, motorn passar mot sprängkåpan och går ihop som den ska, men fungerar det verkligen? Jag har läst igenom massvis med trådar och såg någon som skrev såhär:

"har för mig du måste byta svänghjulet men sen ska det inte va nå mer.
Jag slängde på escortlådan på Pinton UTAN att skifta svänghjulet å det lät inge mumma när man släppte upp kopplingen. Gav upp den ide'n så jag har inte forskat vidare i det"

Frågan är om detta gällde en 2liters pinto eller om det var en 1.6a, jag lyckades inte få fram den informationen, så om någon vet om mk2ans originala 4petare fungerar med en 1,6:as pinto (kommer bli 2liter lite senare) skulle jag bli tacksam. Det jag har som plan är att besikta esorten med just en pinto 1600 från en taunus -78, det borde väl inte vara något gnäll om man besiktar med den motorn, den har knapp skillnad i effekt, under 10%, avgaskraven finns ju även på taunusen. Väldigt tacksam om någon tar sig tid för en "nybörjare" :)
Mvh Linus

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

När det gäller tråget så går det att modifiera pickupen och silen också, det är mycket en fråga om att flytta runt prylarna och se var man kan få plats.

Det är klart bättre att använda en låda till Pinto direkt så att allt passar ihop.

När det gäller reggning så är ditt problem att du kommer att behöva ett avgasintyg från Ford som bevisar att Pinton är i avgascertifierat utförande. Intyget kan skrivas av en Fordverkstad så har du bra kontakt med en sådan kan det gå vägen - men Ford brukar inte vara så pigga på att göra sånt. Kolla att du kan få intyget innan du börjar meka, det är mitt starka råd...

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

LinusLarsson
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
Namn: Linus Larsson
Kör: Ford Escort 1.6L -79
Ort: Söderhamn

Inlägg av LinusLarsson »

therealpinto skrev:Hej

När det gäller tråget så går det att modifiera pickupen och silen också, det är mycket en fråga om att flytta runt prylarna och se var man kan få plats.

Det är klart bättre att använda en låda till Pinto direkt så att allt passar ihop.

När det gäller reggning så är ditt problem att du kommer att behöva ett avgasintyg från Ford som bevisar att Pinton är i avgascertifierat utförande. Intyget kan skrivas av en Fordverkstad så har du bra kontakt med en sådan kan det gå vägen - men Ford brukar inte vara så pigga på att göra sånt. Kolla att du kan få intyget innan du börjar meka, det är mitt starka råd...

/Gustaf

Säkerligen bättre att byta låda, om det var så du menade? Men att köra med original växellåda och en pinto, det ska alltså inte fungera?

Du skriver "när det gäller reggning", pratar du då om besiktningen? Så alltså är enda möjligheten att få igenom bilen genom besiktningen med en 1.6l pinto-motor om jag har ett intyg från ford? Jag hänger inte riktigt med på vad detta skulle ha för betydelse, det borde ju vara vilken motor som är viktigt? Förgasare ser lika ut, alla dessa slangar.. Men jag förstår att du vet vad du pratar om, bara lite nyfiken på varför detta behövs..

Tacksam för svar!
Mvh Linus

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det går att få det att funka med originallådan men man kan få prova med en blandning av svänghjul, lameller och tryckplattor samt urtrampningslager som kan vara lite jobbig.

Reggning=besiktning ja, eftersom du byter motor krävs regbesiktning. Avgasintyget krävs eftersom du stoppar i en motor från en annan bil och då måste Ford kolla (eller bedöma...) att du fått till avgasreningen på samma sätt som i Taunusen motorn kommer från.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

LinusLarsson
Erfaren
Inlägg: 51
Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
Namn: Linus Larsson
Kör: Ford Escort 1.6L -79
Ort: Söderhamn

Inlägg av LinusLarsson »

therealpinto skrev:Det går att få det att funka med originallådan men man kan få prova med en blandning av svänghjul, lameller och tryckplattor samt urtrampningslager som kan vara lite jobbig.

Reggning=besiktning ja, eftersom du byter motor krävs regbesiktning. Avgasintyget krävs eftersom du stoppar i en motor från en annan bil och då måste Ford kolla (eller bedöma...) att du fått till avgasreningen på samma sätt som i Taunusen motorn kommer från.

/Gustaf

4-petarn som sitter i Taunusen, den lirar ju naturligtvis med pinto-motorn, men hur mycket jobb är det att byta denna? Tunneln, är den tillräcklig osv..? För isf vore det ju ett alternativ, även om jag har stor tidspress på detta projekt..
Mvh Linus

Skriv svar