Escort MKII frågor
-
- Erfaren
- Inlägg: 51
- Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
- Namn: Linus Larsson
- Kör: Ford Escort 1.6L -79
- Ort: Söderhamn
Ska jag få tag på ett bra objekt upp till 75 så glider ju slantarna iväg redan där, om man ska prata pengar. Sedan har jag en MkIIa i så pass bra skick att jag vill bygga på den (nästan synd att bygga på den). Jag förstår inte riktigt anledningen till att inte bygga med en Zetec, om jag ska vara ärlig?Släggmek skrev:Hm, låter som att det börjar glida iväg kostnadsmässigt det där...Mitt förslag är, sök hellre en äldre Escort som inte omfattas av de nyare reglerna och sätt i en Pinto 2.0 utan avgasslangarna - syns som minsta krånglet. Erfarenhet säger att ASB bryr sig inte så mycket när årsmodellen är gammal förutsatt att det är väl hopsatt och att bilen kan hantera (den rimligt höjda) effekten. Bra mycket av mekaniken passar ju korsvist mellan Escort/Taunus/Granada och jag förmodar Capri, t ex matchar bultdelningen på lådorna men antalet splines skiljer mellan 1600 o 2.0.
Zetec tror jag inte är vidare lämpad att satsa på - eftersom Ford släppte den för 4-cyl Duratec (Mazda...) verkar eftermarknaden redan på väg att kallna medan Pinton fortfarande gillas av trimfirmorna. Finns ju mängder av erfarenhet att hitta också. Gott råd: köp David Wizards gamla trimhandbok (uppdaterades ganska nyligen), den håller än om man inte ska bygga allra värst. Nå, i vilket fall, undvik tidiga ex av Zetec - jag har hört om problem med kammarna de två första åren som gett några haverier. Den är ju släkt med CVT-motorn i fwd Escort (känd för att totalhaverera när kamremmen går), så... å andra sidan gillar visst engelsmännen att ta Zetec´s delar att trimma CVT med för bättre hållbarhet bl a, men det är en annan story... Nåja, hoppas det fixar sig - idén är ju lika kul som klassisk.

Tack för information/åsikter iallafall!
Mvh Linus
Tags:
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10322
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Jag håller inte med om att Zetec är ett dåligt val, det rullar massor av kitcars i England med Zetec och Mondeo som donator börjar vara billig där så det blir bara fler och fler i Escort och annat också.
Behöver man inte bry sig om avgasregler förordar jag också Pinto i många fall, men man ska också veta att de 30 hk det skiljer mellan en Zetec 2.0 och förgasar-Pinto inte är oväsentliga. Att trimma Pinton till samma 130 hk är inte heller gratis.
/Gustaf
Behöver man inte bry sig om avgasregler förordar jag också Pinto i många fall, men man ska också veta att de 30 hk det skiljer mellan en Zetec 2.0 och förgasar-Pinto inte är oväsentliga. Att trimma Pinton till samma 130 hk är inte heller gratis.
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Erfaren
- Inlägg: 51
- Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
- Namn: Linus Larsson
- Kör: Ford Escort 1.6L -79
- Ort: Söderhamn
Jag har läst runt lite grann och det verkar som en del ror det här i land. Det verkar dock något krångligare att få ordning på Zetec-motorn än pinto-motorn (så vitt jag förstår). Men lite utmaning är väl egentligen inte fel!therealpinto skrev:Jag håller inte med om att Zetec är ett dåligt val, det rullar massor av kitcars i England med Zetec och Mondeo som donator börjar vara billig där så det blir bara fler och fler i Escort och annat också.
Behöver man inte bry sig om avgasregler förordar jag också Pinto i många fall, men man ska också veta att de 30 hk det skiljer mellan en Zetec 2.0 och förgasar-Pinto inte är oväsentliga. Att trimma Pinton till samma 130 hk är inte heller gratis.
/Gustaf
-
- Erfaren
- Inlägg: 51
- Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
- Namn: Linus Larsson
- Kör: Ford Escort 1.6L -79
- Ort: Söderhamn
Fortsätter att bygga på denna tråd en sväng till..
Håller på att planerar inför byggstarten = zetec + escortmk2
Sitter och funderar på vilken bakaxel jag ska använda. Har planer på att använda bakaxel från en volvo 240 -77, men känner mig lite osäker p.g.a bultmönstret, de flesta fälgar jag kan tänka mig använda finns inte med volvos bultmönster (5x108 låg). Jag undrar dels om någon har koll på om det går att modifiera volvoaxeln till ett annat bultmönster och dels vad det finns för andra "bra" bakaxlar som passar någorlunda i bredd (kommer att använda skärmbreddare). Borde ju finnas några opelaxlar som stämmer någorlunda i bredd?
Håller på att planerar inför byggstarten = zetec + escortmk2
Sitter och funderar på vilken bakaxel jag ska använda. Har planer på att använda bakaxel från en volvo 240 -77, men känner mig lite osäker p.g.a bultmönstret, de flesta fälgar jag kan tänka mig använda finns inte med volvos bultmönster (5x108 låg). Jag undrar dels om någon har koll på om det går att modifiera volvoaxeln till ett annat bultmönster och dels vad det finns för andra "bra" bakaxlar som passar någorlunda i bredd (kommer att använda skärmbreddare). Borde ju finnas några opelaxlar som stämmer någorlunda i bredd?
-
- Veteran
- Inlägg: 424
- Blev medlem: tor nov 06, 2003 11:00 am
- Namn: Mats N
- Kör: Ford och bmw
- Ort: Finland
Hej!
Du borde vel få ganska bra bredd på den med volvo bakaxel om du skall skärmbredda..Jag har volvo bakaxel på min mk2:a å den är inte skärmbreddad så jag har lite specialfälgar på den(centrum flyttat mycket utåt)
Har en volvoaxel som det är borrat nya hål i drivaxlarna på 4*108, inte jag som gjort det så vet inte om dom bara har mätt noggrant å borrat men kanske du skulle pröva på det?
Du borde vel få ganska bra bredd på den med volvo bakaxel om du skall skärmbredda..Jag har volvo bakaxel på min mk2:a å den är inte skärmbreddad så jag har lite specialfälgar på den(centrum flyttat mycket utåt)
Har en volvoaxel som det är borrat nya hål i drivaxlarna på 4*108, inte jag som gjort det så vet inte om dom bara har mätt noggrant å borrat men kanske du skulle pröva på det?
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10322
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

240-axeln stämmer som sagt rätt bra med breddning, och det går fint att borra om till 4x108 (helst en mekanisk verkstad med delningsbord).
Den "enklaste" axeln är annars som jag kanske nämnt förut Capri MkI V6, men 240-axlarna är ju mycket lättare att hitta nu.
/Gustaf
Den "enklaste" axeln är annars som jag kanske nämnt förut Capri MkI V6, men 240-axlarna är ju mycket lättare att hitta nu.
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Erfaren
- Inlägg: 51
- Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
- Namn: Linus Larsson
- Kör: Ford Escort 1.6L -79
- Ort: Söderhamn
-
- Erfaren
- Inlägg: 51
- Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
- Namn: Linus Larsson
- Kör: Ford Escort 1.6L -79
- Ort: Söderhamn
Nästan 10 år sedan jag skrev i tråden ser jag och ännu har projektet inte påbörjats (men snart så...)
Planen "nu" är att registrera Escorten som ombyggt fordon med turbomotor. Utifrån reglerna kring ombyggt fordon har jag tolkat det som att jag har två alternativ för bygget. Antingen kan jag ta hela motorpaketet (inkl. avgasrening) från en original donatorbil med turbo (med cirka 200 hk max, 15kw/100kg), eller så kan jag använda en annan motor utan turbo från en bil med katalysator och turbokonvertera den motorn, men då också konvertera den till E85.
Alternativet som känns mest aktuellt är att turbokonvertera den Zetec 2.0l jag har (införskaffade en Mondeo -94 för ett antal år sedan) och konvertera den till E85 (vilket jag har förstått krävs för att få ändra motorn). Men det jag blir osäker på då är hur mycket av avgasreningen från donatorbilen som jag behöver/kan använda i Escorten? Jag tänker att original motorstyrning byts ut när jag turbokonverterar och att det finns en hel del slangar och prylar i avgasreningen som eventuellt styrs av den, som inte den nya motorstyrningen klarar? Eller hur detta nu fungerar, jag har ingen koll alls. Någon som har koll?
Planen "nu" är att registrera Escorten som ombyggt fordon med turbomotor. Utifrån reglerna kring ombyggt fordon har jag tolkat det som att jag har två alternativ för bygget. Antingen kan jag ta hela motorpaketet (inkl. avgasrening) från en original donatorbil med turbo (med cirka 200 hk max, 15kw/100kg), eller så kan jag använda en annan motor utan turbo från en bil med katalysator och turbokonvertera den motorn, men då också konvertera den till E85.
Alternativet som känns mest aktuellt är att turbokonvertera den Zetec 2.0l jag har (införskaffade en Mondeo -94 för ett antal år sedan) och konvertera den till E85 (vilket jag har förstått krävs för att få ändra motorn). Men det jag blir osäker på då är hur mycket av avgasreningen från donatorbilen som jag behöver/kan använda i Escorten? Jag tänker att original motorstyrning byts ut när jag turbokonverterar och att det finns en hel del slangar och prylar i avgasreningen som eventuellt styrs av den, som inte den nya motorstyrningen klarar? Eller hur detta nu fungerar, jag har ingen koll alls. Någon som har koll?
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10322
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

I praktiken brukar det räcka med att man har lambdastyrd motorstyrning, katalysator som renar, sluten vevhusventilation och att kolkanisteravluftningen (av tanken) är inkopplad.
De flesta hyfsat moderna eftermarknadssprut kan styra kolkanisteravluftning om man tänker till litegrann.
Gustaf
De flesta hyfsat moderna eftermarknadssprut kan styra kolkanisteravluftning om man tänker till litegrann.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Erfaren
- Inlägg: 51
- Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
- Namn: Linus Larsson
- Kör: Ford Escort 1.6L -79
- Ort: Söderhamn
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3415
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Härligt att se ett gammalt projekt dammas av, det funkar som en omruskning för säkert många med mig
som kört fast i verkligheten som brukar komma i vägen för även de bästa projektidéer (dit räknar jag inte mina
). Escorts bottenplatta liknar ju min 17M P3 i stora drag och ligger mycket nära i måtten så nu blir det att följa särskilt chassiutvecklingen
. Apropå det ska ju nån speciell 240-bakaxel vara rätt lagom smal fick jag tips om och dessutom dess framvagn som mot all förmodan går att få dit på 17M (tack igen Gustaf, och Peter som lurat ut hur man får dit det), borde ju gå lika bra på Escort därmed.
Scrolla ner här http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... post609745 till posterna #10 och #11 så finns länkar till några mycket omfattande gamla byggbeskrivningar för tävlings-Escorter, gott om bra info där att plöja.
Medan Volvo-bitar ändå är på bordet, här är en Volvo 240-sida med en del bra tips att ta vara på om man ska låna från sånt och därifrån länkades även https://turbotaunus.wordpress.com/brake-upgrade/ om en rätt välkänd svenskbyggd Taunus P5 dragracer som hamnat i Holland och fortsätter utvecklas - lättare och modernare bromsar fram på Volvo 240-spindlarna syns intressant att titta mera på, även om aluminiumoken (Brembo eller ej?) är från Mazda RX-7 men säkert finns nåt vanligare motsvarande inom märket.
Vi har ju tidigare granskat ämnet Volvo 200 kontra Fords Consul- och Taunus-M-serier i olika trådar så jag tror den goda anpassningsbarheten på vissa delar är ganska klarlagd. Skivorna fram på dragrace-Taunusen blev tvunget att bytas till solida skivor gjorda för att sitta bak på 740 eftersom dess främre, ventilerade bygger mycket spårvidd på 240-spindlarna (bra jag fick veta, funderade på kompabiliteten) så det blir att trixa en del men på en lätt liten Ford avsedd för gata/landsväg syns det ju fullt okay att hålborra dem för ventilation vid montering fram med ändå en avsevärt förbättring i bromsverkan över Escortens bromsar utan att lasta på extra dödvikt. Värt att grunna på kanske
. Där finns även en lång nummerlista på alternativa skivor som kan användas vid ombygget.



Scrolla ner här http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... post609745 till posterna #10 och #11 så finns länkar till några mycket omfattande gamla byggbeskrivningar för tävlings-Escorter, gott om bra info där att plöja.
Medan Volvo-bitar ändå är på bordet, här är en Volvo 240-sida med en del bra tips att ta vara på om man ska låna från sånt och därifrån länkades även https://turbotaunus.wordpress.com/brake-upgrade/ om en rätt välkänd svenskbyggd Taunus P5 dragracer som hamnat i Holland och fortsätter utvecklas - lättare och modernare bromsar fram på Volvo 240-spindlarna syns intressant att titta mera på, även om aluminiumoken (Brembo eller ej?) är från Mazda RX-7 men säkert finns nåt vanligare motsvarande inom märket.
Vi har ju tidigare granskat ämnet Volvo 200 kontra Fords Consul- och Taunus-M-serier i olika trådar så jag tror den goda anpassningsbarheten på vissa delar är ganska klarlagd. Skivorna fram på dragrace-Taunusen blev tvunget att bytas till solida skivor gjorda för att sitta bak på 740 eftersom dess främre, ventilerade bygger mycket spårvidd på 240-spindlarna (bra jag fick veta, funderade på kompabiliteten) så det blir att trixa en del men på en lätt liten Ford avsedd för gata/landsväg syns det ju fullt okay att hålborra dem för ventilation vid montering fram med ändå en avsevärt förbättring i bromsverkan över Escortens bromsar utan att lasta på extra dödvikt. Värt att grunna på kanske

"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

-
- Erfaren
- Inlägg: 51
- Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
- Namn: Linus Larsson
- Kör: Ford Escort 1.6L -79
- Ort: Söderhamn
-
- Erfaren
- Inlägg: 51
- Blev medlem: sön dec 25, 2005 7:08 pm
- Namn: Linus Larsson
- Kör: Ford Escort 1.6L -79
- Ort: Söderhamn