17m RS Coupé, ovanlig eller inte?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
BbyBo
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tor feb 02, 2017 6:00 pm
Namn: Kenth Svensson
Kör: Megane, Corvette
Ort: Broby

Inlägg av BbyBo »

Släggmek skrev:Grattis, och välkommen ska man också säga, både till Ford-ägandet och hit till forumgemenskapen :). Får vi höra lite smarriga detaljer :D, hur skicket verkar och t ex årsmodell/generation - alltså om det är en P7 eller P7b?
Det var nog ingen RS utan en 20 XL coupe 2300 s 1971
Skicket, ja du jag har inte kommit riktigt till å se under, men den är påbörjad resurering 1983 som sedan ställdes undan. skärmkanter bak är bytade och det är påbörjat nån svetsning till skärminfässtning fram på höger sida. den saknar framruta och höger bakre sidoruta.
Det ligger en hel del extradelar där som en motor i delar, kofångare och inredningsdetaljer. Den verkar ha varit i drift 10-12 år
Bilagor
DSC_2058 krympt.jpg

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Tja, den ser ju iaf ut att vara okrockad och ganska komplett i övrigt när det gäller viktiga smådetaljer som lister etc. men kolla noga efter standard-utmattningssprickan i C-stolparnas hörn mot sidofönstren innan du lagar vinylen.

Har den inte blivit upprostad i balkarna så bör det vara ett bra ämne, men även om det skulle vara så borde den vara väl värd att satsa på :). Letar man noggrannare än sökmotorerna på webben hittas sammanlagt många exempel i Norge, Danmark och nere på kontinenten på den modellen som rivits ur plåtrena och totalrenoverats, så det finns nog färre kvar än efterfrågan. En gammal personlig favvo för övrigt, tyvärr gömmer de sig djupare i ladorna nästan alla häruppe :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

dan blomqvist
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jul 05, 2009 9:10 pm
Namn: dan blomqvist
Kör: WW Golf TDI 04. Ford capri,78.med serra 93 motor.
Ort: skellefteå

Inlägg av dan blomqvist »

Om man menar den modelen 17m rs 68-70 så fick Ford en idé att när de skulle planera nästa års modell år så tänkte de om man skulle göra en amerkanske europeisk modell till 68 och det blev en flopp, katastrof, lades ner efter serien. Därav är just modellen med 'vanliga kofångare och vanliga bakljus, INTE de som satt ihop med kofångare en raritet numera, Norrmännen betalar oljepengar för objekt baraför att just få en. Så om din har den karossen så har du en säker investering, om du är villig att kosta på den.
Capri 2000IS 78/93

dan blomqvist
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jul 05, 2009 9:10 pm
Namn: dan blomqvist
Kör: WW Golf TDI 04. Ford capri,78.med serra 93 motor.
Ort: skellefteå

Inlägg av dan blomqvist »

Det finns säkert många som har idéer om vart man ska köpa delar eller information. Enligt mej så är det Se-Autoparts i borlänge om han fortfarande är i branchen som är bäst. Granne med borlänge finns även en reporter i wheels som bor i Insjön, willhans nåt. Han hadde en 70/71 med cromade kanter. Även så fanns/finns det en orginal cab i borlänge.
Capri 2000IS 78/93

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Om så önskas kan jag bläddra lite i ugglepärmen :D. Det finns en del NOS-prylar i omlopp på E-Bay och ett eller annat av gummidetaljer, bromsdelar etc har reproducerats i Turkiet och Sydostasien iaf in på 00-talet (P7b är fortfarande en vanlig gammelbil i Turkiet och nåt mindre antal licensbyggdes i Sydkorea av Hyundai tills -74 minst), men köper man sånt får man förstås vara uppmärksam på kvaliteten. Bromsservot är iaf samma som till Mercedes s k Kompakt-serie 1968-76 om det är märkt Ate T51. Bakaxeln är en Atlas så det borde (ej kollat detta) gå att byta diffen till en från nån annan från Capri, Taunus eller Transit (alla deras Atlas ska ha samma klump) och bromsarnas hjulcylindrar i bak är vad jag minns Girling och samma som i vissa senare Taunus + Granada. Stötdämparinsatserna ska kunna tas från Volvo 240 sägs det, men jag minns inte om det behövs mellanlägg (t ex hockeypuckar) i benen på P5/P7/P7b som det gör i de äldre eftersom det inte är samma ben. Kulleden nederst är samma som på Taunus-Cortina och Granada samt en massa andra äldre gammel-Fordar. Strålkastarna ska väl kunna ersättas med Saab 95/96--99/90, har för mig att de slinker perfekt bakom kromsargarna för annars måste paret jag har liggande höra till 15M P6.

Bara för att förtydliga: den första serien av de s k "Grosser Taunus" var 17/20M P5 1965-67 som ersattes av 17/20M P7 till 1968 och dessa blev aningen förlängda men är annars i princip samma bilar i chassiet. Den modellen floppade som sagt och tillverkades bara som den årsmodellen. Ersättaren 17/20M tappade namnet Taunus och identifieras egentligen bara med M och prefix-numret som kompletterades till 1969 med 26M som avviker i ganska många detaljer från sina enklare syskon; mycket mera utrustning och bl a större bromsar för att hantera 2.6-liters versionen av Köln-V6:an som ärvdes till Granada. En del bilar på vissa marknader försågs med engelsk Essex 3.0 V6 men inte för Sverige och de var ändå märkta 26M (utom en kort serie specialare byggda i Sydafrika som 30M RS). Detta med bromsarna är kanske det viktigaste att hålla reda på när man söker delar eftersom lite tycks vara sparat om skillnaderna, oklart men troligt att mycket av bitarna kan hittas i USA-Fordar eller andra stora tyska bilar från perioden om man letar lite. Klart, som vanligt går det nog att spåra många artikelnummer till engelska Zephyr/Zodiac och/eller tidiga Granada V6 om man tar fram stålborsten och läser på bitarna under. Ford har ju en dold tradition av att gubbarna vid bandet tagit vad de hittat på lagret som passat när det blivit slut på det som anges i bygglistan :D.

S-E Auto Parts verkar vara igång fortfarande: https://www.merinfo.se/foretag/S-E-AUTO ... n0p5t-ohqx. Grannen är nog Cristoffer Lee Willhans, en inbiten gammal bilkille med decennier i motortidningsbranschen som pennat massor av insatta artiklar och har varit (är?) redaktör för någon av entusiasttidningarna.

Originalcabben nästan måste vara en från F:a Karl Deutsch i Köln, de var en fristående firma som stod mycket nära Ford och byggde cabbar som var "nästan original". Har för mig de t o m omfattades av Fords fabriksgaranti. Sist ut var Capri mk 1.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar