17m RS Coupé, ovanlig eller inte?
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10232
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Fast om vi nu ska fortsätta diskutera detta...att en bil är vanligast i en märkesklubb behöver ju inte hänga ihop med hur "ovanlig" den är. Det är väl kanske snarare så att de som har de ovanliga bilarna är till större del entusiaster och medlem i klubben...
Om man tar Capri och Cortina som jämförelse (bilar som jag hållit på med i 25 år...eller näst intill) så är 3000 GT, Cortina GT och Lotus ganska vanliga i klubbarna men inte är det vanliga bilar för det ;-)
Hursomhelst så är det bilar värda att spara.
/Gustaf
Om man tar Capri och Cortina som jämförelse (bilar som jag hållit på med i 25 år...eller näst intill) så är 3000 GT, Cortina GT och Lotus ganska vanliga i klubbarna men inte är det vanliga bilar för det ;-)
Hursomhelst så är det bilar värda att spara.
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
Tags:
- 17mRS2000s
- Erfaren
- Inlägg: 42
- Blev medlem: sön dec 26, 2010 9:27 pm
- Namn: Daniel Andersson
- Kör: Ford 17m RS 2000s 1970
- Ort: Vallåkra
- mr Costin
- Legend
- Inlägg: 5377
- Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
- Namn: Bror H
- Kör: Mercedes Benz
- Ort: Alingsås
Det tenderar ju att bli så, att de fränaste modellerna sparas medan snik och dussin bilarna förgås. Cosworth Sierra lär bevaras i större utsträckning än en 2,0 laser... och en Cortina Lotus sitter säkrare än en 1200 deluxe.
Så det är inte underligt att en 17M RS coupé är den vanligaste coupén...
Så det är inte underligt att en 17M RS coupé är den vanligaste coupén...
Transit TDi
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day

Lotus Cortina -65

Banbusbil YBW Cortina -65

Svart flügel

Korvkioskracer Cortina GT -68

IH B414 nu med 2 kedjor

Hungrig Rottweiler

Blondin (inte jag)

Ford betyder First On Racing Day
- 17mRS2000s
- Erfaren
- Inlägg: 42
- Blev medlem: sön dec 26, 2010 9:27 pm
- Namn: Daniel Andersson
- Kör: Ford 17m RS 2000s 1970
- Ort: Vallåkra
- mr Costin
- Legend
- Inlägg: 5377
- Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
- Namn: Bror H
- Kör: Mercedes Benz
- Ort: Alingsås
Vad 23G betyder vet jag inte, men detta ska röra sig om en Ford av modellen 15M i RS utförande med 1,7 liters V4a i högeffektsutförande typ S från 1970.Mad man skrev:Har ev ett åk på G och tänkte kolla om någon vet vad alla mellan siffror betyder när jag kollar upp den. Det står då FORD 23 G 15 M RS 1700 S 1970....
Någon som vet?
Transit TDi
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day

Lotus Cortina -65

Banbusbil YBW Cortina -65

Svart flügel

Korvkioskracer Cortina GT -68

IH B414 nu med 2 kedjor

Hungrig Rottweiler

Blondin (inte jag)

Ford betyder First On Racing Day
- 17mRS2000s
- Erfaren
- Inlägg: 42
- Blev medlem: sön dec 26, 2010 9:27 pm
- Namn: Daniel Andersson
- Kör: Ford 17m RS 2000s 1970
- Ort: Vallåkra
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Egentligen borde man kanske inte lyfta tråden...
men änden råkade sticka ut som en maska på en gammal tröja och locka att dra i... 
Jo - 23 G måste vara den interna typkoden för karossversionen. Den avslöjar om det är en 2-d coupé, 4-dörr sedan eller kombi etc och samtidigt får man underfamilj/generation eftersom nummerserien slutar med övergången till 70-talarna, då det blev 4-staviga bokstavsserier. Man kan ibland se nummerkoden dyka upp i reservdelskataloger som referensuppgift på 60-tals Taunus (17M t o m 1974). I bästa fall står koden inom parentes men ofta felaktigt i kombination med modellbeteckningen, vilket blir förvillande i kombination med alla siffror som redan står på bakluckan till en RS-coupé från sent 60-tal
.
Obs. karosskoden ska heller inte förväxlas med Fords internkodning av modellserie (för stor-Taunusarna 17/20/26M är det p7 för 1968, p7b för 1969-74), den säger inget om karosstyp utan anger enbart modellgeneration.


Jo - 23 G måste vara den interna typkoden för karossversionen. Den avslöjar om det är en 2-d coupé, 4-dörr sedan eller kombi etc och samtidigt får man underfamilj/generation eftersom nummerserien slutar med övergången till 70-talarna, då det blev 4-staviga bokstavsserier. Man kan ibland se nummerkoden dyka upp i reservdelskataloger som referensuppgift på 60-tals Taunus (17M t o m 1974). I bästa fall står koden inom parentes men ofta felaktigt i kombination med modellbeteckningen, vilket blir förvillande i kombination med alla siffror som redan står på bakluckan till en RS-coupé från sent 60-tal

Obs. karosskoden ska heller inte förväxlas med Fords internkodning av modellserie (för stor-Taunusarna 17/20/26M är det p7 för 1968, p7b för 1969-74), den säger inget om karosstyp utan anger enbart modellgeneration.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Hade den inte varit framkrafsare så hade nog jag vaknat till nubarock skrev:Apropå käbblet om 15M RS Coupe. Denna i mkt bra bruksskick är till salu i Sundsvall.



Apropå apropå´n: det har duggat relativt tätt av udda euro-fordar till salu i länet under året. Hoppas någon med rätt inställning och förutsättningar förbarmar sig över en minst lika sällsynt ´68 stor-Taunus i troligen samma lackkod för Herberts silvermetallic som poppade upp redan i somras i Ö-vik men då var den inte körklar. Lär ju garanterat ståta som unik på valfri bilträff i landet

För övrigt fick min -77:a tummen upp både av en trafikpolis(!) - citat: "Klassiker!" - och en förbipasserande dam idag, inte illa för en högst normal brukis med typiska fixbehov - Taunus är kult!

"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Grattis, och välkommen ska man också säga, både till Ford-ägandet och hit till forumgemenskapen
. Får vi höra lite smarriga detaljer
, hur skicket verkar och t ex årsmodell/generation - alltså om det är en P7 eller P7b?


"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

-
- Nybörjare
- Inlägg: 2
- Blev medlem: tor feb 02, 2017 6:00 pm
- Namn: Kenth Svensson
- Kör: Megane, Corvette
- Ort: Broby
Det var nog ingen RS utan en 20 XL coupe 2300 s 1971Släggmek skrev:Grattis, och välkommen ska man också säga, både till Ford-ägandet och hit till forumgemenskapen. Får vi höra lite smarriga detaljer
, hur skicket verkar och t ex årsmodell/generation - alltså om det är en P7 eller P7b?
Skicket, ja du jag har inte kommit riktigt till å se under, men den är påbörjad resurering 1983 som sedan ställdes undan. skärmkanter bak är bytade och det är påbörjat nån svetsning till skärminfässtning fram på höger sida. den saknar framruta och höger bakre sidoruta.
Det ligger en hel del extradelar där som en motor i delar, kofångare och inredningsdetaljer. Den verkar ha varit i drift 10-12 år
- Bilagor
-