17m RS Coupé, ovanlig eller inte?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10062
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » fre mar 05, 2010 11:21 am

Fast om vi nu ska fortsätta diskutera detta...att en bil är vanligast i en märkesklubb behöver ju inte hänga ihop med hur "ovanlig" den är. Det är väl kanske snarare så att de som har de ovanliga bilarna är till större del entusiaster och medlem i klubben...

Om man tar Capri och Cortina som jämförelse (bilar som jag hållit på med i 25 år...eller näst intill) så är 3000 GT, Cortina GT och Lotus ganska vanliga i klubbarna men inte är det vanliga bilar för det ;-)

Hursomhelst så är det bilar värda att spara.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Tags:

SK Racing

Inläggav SK Racing » fre mar 05, 2010 5:11 pm

Baby blå skrev:3.5 år senare lägger du in detta :-))))

Om nu alla tycker att den är ovanlig, o du säger tvärt om. Va är en ovanlig för dig ??

//


Han har väl använt sökfunktionen :D

Användarvisningsbild
17mRS2000s
Erfaren
Inlägg: 42
Blev medlem: sön dec 26, 2010 9:27 pm
Namn: Daniel Andersson
Ort: Vallåkra
Kör: Ford 17m RS 2000s 1970

Inläggav 17mRS2000s » mån dec 27, 2010 7:42 am

har kollat min som är 1970 17m 2000rs det finns 4 av den i sverige men det är bara 1970
men det är hyfsat ovanligt, på dom 10 åren jag haft den så har jag aldrig mött en lika dan. eller sett en på veteranrally eller liknande.

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5376
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Ort: Alingsås
Kör: Mercedes Benz

Inläggav mr Costin » mån dec 27, 2010 9:12 am

Det tenderar ju att bli så, att de fränaste modellerna sparas medan snik och dussin bilarna förgås. Cosworth Sierra lär bevaras i större utsträckning än en 2,0 laser... och en Cortina Lotus sitter säkrare än en 1200 deluxe.
Så det är inte underligt att en 17M RS coupé är den vanligaste coupén...
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Användarvisningsbild
17mRS2000s
Erfaren
Inlägg: 42
Blev medlem: sön dec 26, 2010 9:27 pm
Namn: Daniel Andersson
Ort: Vallåkra
Kör: Ford 17m RS 2000s 1970

Inläggav 17mRS2000s » mån dec 27, 2010 3:54 pm

valigare än vilka cupèer? jämför vi mer ford eller andra märken?

Mad man
Veteran
Inlägg: 245
Blev medlem: tor aug 07, 2003 1:03 pm
Namn: Jimmy Ståhlberg
Ort: Linköping
Kör: Skit bil...
Kontakt:

Inläggav Mad man » mån mar 14, 2011 5:18 pm

Har ev ett åk på G och tänkte kolla om någon vet vad alla mellan siffror betyder när jag kollar upp den. Det står då FORD 23 G 15 M RS 1700 S 1970....
Någon som vet?

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Inlägg: 5376
Blev medlem: tor sep 04, 2003 10:00 am
Namn: Bror H
Ort: Alingsås
Kör: Mercedes Benz

Inläggav mr Costin » tis mar 15, 2011 6:55 am

Mad man skrev:Har ev ett åk på G och tänkte kolla om någon vet vad alla mellan siffror betyder när jag kollar upp den. Det står då FORD 23 G 15 M RS 1700 S 1970....
Någon som vet?


Vad 23G betyder vet jag inte, men detta ska röra sig om en Ford av modellen 15M i RS utförande med 1,7 liters V4a i högeffektsutförande typ S från 1970.
Transit TDi :turtle:

Lotus Cortina -65 :racesmile

Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:

Svart flügel :jump:

Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:

IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:

Hungrig Rottweiler :skull:

Blondin (inte jag) :image037:

Ford betyder First On Racing Day:cool:

Mad man
Veteran
Inlägg: 245
Blev medlem: tor aug 07, 2003 1:03 pm
Namn: Jimmy Ståhlberg
Ort: Linköping
Kör: Skit bil...
Kontakt:

Inläggav Mad man » ons mar 16, 2011 5:25 pm

mr Costin skrev:Vad 23G betyder vet jag inte, men detta ska röra sig om en Ford av modellen 15M i RS utförande med 1,7 liters V4a i högeffektsutförande typ S från 1970.

ok ok.... ja nu är den hämtad iallafall så får vi väl se vad det blir av den heheh

Användarvisningsbild
17mRS2000s
Erfaren
Inlägg: 42
Blev medlem: sön dec 26, 2010 9:27 pm
Namn: Daniel Andersson
Ort: Vallåkra
Kör: Ford 17m RS 2000s 1970

Inläggav 17mRS2000s » lör mar 26, 2011 11:22 am

Mad man skrev:ok ok.... ja nu är den hämtad iallafall så får vi väl se vad det blir av den heheh


har du inte någon bild. alltid kul med rs modeller för dom är lite bättre.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3280
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » mån maj 09, 2011 3:40 pm

Egentligen borde man kanske inte lyfta tråden... :516: men änden råkade sticka ut som en maska på en gammal tröja och locka att dra i... ;)

Jo - 23 G måste vara den interna typkoden för karossversionen. Den avslöjar om det är en 2-d coupé, 4-dörr sedan eller kombi etc och samtidigt får man underfamilj/generation eftersom nummerserien slutar med övergången till 70-talarna, då det blev 4-staviga bokstavsserier. Man kan ibland se nummerkoden dyka upp i reservdelskataloger som referensuppgift på 60-tals Taunus (17M t o m 1974). I bästa fall står koden inom parentes men ofta felaktigt i kombination med modellbeteckningen, vilket blir förvillande i kombination med alla siffror som redan står på bakluckan till en RS-coupé från sent 60-tal :D.

Obs. karosskoden ska heller inte förväxlas med Fords internkodning av modellserie (för stor-Taunusarna 17/20/26M är det p7 för 1968, p7b för 1969-74), den säger inget om karosstyp utan anger enbart modellgeneration.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

barock
Nybörjare
Inlägg: 13
Blev medlem: tis jun 25, 2013 9:46 pm
Namn: Jörgen Schwarz
Ort: Norrköping
Kör: Ford taunus 17M P2

Inläggav barock » tor okt 29, 2015 10:11 am

Apropå käbblet om 15M RS Coupe. Denna i mkt bra bruksskick är till salu i Sundsvall.
Bilagor
15M RS Coupe -69.jpg
babyjänkare

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3280
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tor okt 29, 2015 10:00 pm

barock skrev:Apropå käbblet om 15M RS Coupe. Denna i mkt bra bruksskick är till salu i Sundsvall.


Hade den inte varit framkrafsare så hade nog jag vaknat till nu :D. Ser ju riktigt fräsch ut :), en udda fågel som egentligen förtjänar lite mer status och uppskattning än de fått som Fords första försök med framhjulsdrift. Ja, undantaget den där lågmilade vanliga 2-dörrarssedanen som auktionerades bort för något år sedan till rekordpris i Österrike (om jag inte minns galet, eller så var det Schweiz). Fast den på bilden är ju generation 2 förstås och har inte den extra poängen av att vara en sann halvamerikanare utvecklad och designad i USA :cool: men ändå; 15MXL-coupén var sällsynt på våra vägar redan på sin tid och de sista var förstås de bästa med bl a förbättrade bromsar (2-krets).

Apropå apropå´n: det har duggat relativt tätt av udda euro-fordar till salu i länet under året. Hoppas någon med rätt inställning och förutsättningar förbarmar sig över en minst lika sällsynt ´68 stor-Taunus i troligen samma lackkod för Herberts silvermetallic som poppade upp redan i somras i Ö-vik men då var den inte körklar. Lär ju garanterat ståta som unik på valfri bilträff i landet :cool:. http://www.blocket.se/vasternorrland/Ford_taunus_ev_byte_63165857.htm?ca=4&w=1&last=1

För övrigt fick min -77:a tummen upp både av en trafikpolis(!) - citat: "Klassiker!" - och en förbipasserande dam idag, inte illa för en högst normal brukis med typiska fixbehov - Taunus är kult! :D
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

BbyBo
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tor feb 02, 2017 6:00 pm
Namn: Kenth Svensson
Ort: Broby
Kör: Megane, Corvette

Inläggav BbyBo » tor feb 02, 2017 6:05 pm

D¨är jag glad att jag fått tag på en 20m rs 2,3 då :-)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3280
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » fre feb 03, 2017 3:30 pm

Grattis, och välkommen ska man också säga, både till Ford-ägandet och hit till forumgemenskapen :). Får vi höra lite smarriga detaljer :D, hur skicket verkar och t ex årsmodell/generation - alltså om det är en P7 eller P7b?
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

BbyBo
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tor feb 02, 2017 6:00 pm
Namn: Kenth Svensson
Ort: Broby
Kör: Megane, Corvette

Inläggav BbyBo » sön feb 05, 2017 2:34 pm

Släggmek skrev:Grattis, och välkommen ska man också säga, både till Ford-ägandet och hit till forumgemenskapen :). Får vi höra lite smarriga detaljer :D, hur skicket verkar och t ex årsmodell/generation - alltså om det är en P7 eller P7b?


Det var nog ingen RS utan en 20 XL coupe 2300 s 1971
Skicket, ja du jag har inte kommit riktigt till å se under, men den är påbörjad resurering 1983 som sedan ställdes undan. skärmkanter bak är bytade och det är påbörjat nån svetsning till skärminfässtning fram på höger sida. den saknar framruta och höger bakre sidoruta.
Det ligger en hel del extradelar där som en motor i delar, kofångare och inredningsdetaljer. Den verkar ha varit i drift 10-12 år
Bilagor
DSC_2058 krympt.jpg